Assalam
Memang semenjak dua menjak ini saya jarang ke luar negara. Kalau keluar pun adalah kerana hal-hal tertentu. Jadi... kami teringin nak bawak cucu-cucu yang besar berjalan-jalan. Tanpa ibu dan ayah mereka, kami memang tak larat nak bawa semua. Al maklumlah... budak-budak ni boleh jadi nakal sangat. Jadi hujung minggu yang lepas, kami bercadanglah nak bawak budak-budak pergi ke Berjaya Bukit Tinggi. Konon-konon kami pakat nak naik Flying Fox atau Zip Line. Katanya di Bukit Tinggi tu yang terpanjang di Asia Tenggara. Kadar bayaran pun agak mahal juga. Sekepala RM85. Tapi sebabkan nak ada aktiviti lasak, kami pun pergi jugalah.
Malangnya, apa yang kami inginkan itu, tak kecapaian. Saya anggarkan yang Flying Fox di situ tidak diruskan dengan baik. Katanya conditionnya tak berapa baik dan si penjaganya ada seorang sahaja. Penjaga itu kena pergi uruskan aktiviti 'Paint Ball' dan katanya tak ada orang lain nak jaga 'Zip Line' itu. Memang boring! Dahlah masuk ke kawasan rekreasi Bukit Tinggi itu kena bayar agak mahal. Lepas tu Zip Line dan pelbagai aktiviti lain, tak dapat dijalankan! Aduh!
Kami masuk ke taman botani dan Japanese Garden, semuanya macam 'neglected'. Dulu-dulu, kami pernah ke sana. Taklah teruk sangat keadaannya. Tapi sekarang ini, bagi kami memang tak berbaloilah. Foot path nya sangat berlumut dan pokok-pokok bunga dan lain-lain macam tak diurus.
Bila kami ke Colmar pula, kami dapat lihat ada bahagian bangunannya yang seperti dalam keadaan yang agak uzur. Mungkin sebab cuti sekolah, maka ramailah orang. Nak makan pun kami kena tunggu. Last-last kami pergi tonton 6D cinema. Adalah aktiviti untuk budak-budak ni. Kesian. Overall, sangatlah mendukacitakan. Memang kesianlah orang KL, tak ada tempat nak berekreasi.
Selepas lunch, kami pergi ke Factory Outlet di bukit Genting pula. Tempat itu juga punyai berlambak manusia. Maklumlah, kaki shopping memang ramai. Factory Outlet ni oklah... saya suka dengan open concept nya. Dapatlah kita menghidu udara dingin.
Memang sedihlah duduk Malaysia ni bila nak makan angin. Kalau ada tempat best sikit, dah berlambak orang yang datang atau mahal pula harganya. Kalau rasa nak adventerous sikit, kebanyakan tempat kita tak berjaga dengan baik. Sungguh malang.
Oklah, semoga kita tak berlemah semangat dengan keadaan tempat-tempat berehat di Malaysia. Semoga orang kita lebih prihatin dan berusaha untuk menjaga fasiliti yang ada. Aamiin.
Di taman Botani
Di Japanese Garden. Firas, Ali, Yusufia bersama Tunaris yang datang dari Uzbekistan.
Di Colmar
Di Factory Outlet, Genting Highlands
Di Factory Outlet juga