Memang tidak mudah untuk 'update'kan blog. Ada kala saya terlalu sibuk dengan urusan lain. Misalnya minggu ini, saya mempunyai terlalu banyak aktiviti yang perlu diuruskan. Tapi, kelmarin dan semalam juga, saya membaca kisah-kisah 'bloggers' dalam surat-surat khabar. Masing-masing sentiasa teruja untuk muatkan pelbagai tajuk yang boleh dicoretkan dalam blog masing-masing.
Kerana teruja dengan apa yang mereka katakan, walaupun sibuk, saya curi sedikit masa untuk ceritakan.... apa benda yang membuat saya terlalu sibuk itu.
Selain daripada menulis, banyak urusan keluarga yang perlu dilakukan. Misalnya untuk bawa ibu saya ke klinik. Ibu saya memang tinggal dengan saya. Dalam begitu, saya juga suka mengambil peluang untuk hadir apa-apa persembahan atau pertunjukan yang diundang untuk saya.
Dua malam yang lepas, saya telah ke MTC, untuk menonton teater rakyat, WAYANG KULIT.
Saya percaya, ramai yang tak pernah menonton wayang kulit seumur hidup mereka. Semasa saya merupakan pelajar (Puluhan tahun yang lalu), salah satu 'paper' saya ialah TEATER ASIA TENGGARA. Pensayarah saya ialah Kishen Jit. Dulu2, saya sering 'lepak' dengan kawan-kawan untuk menonton pelbagai teater rakyat di sekitar Kuala Lumpur. Paling saya suka ialah Wayang Kulit dan Mak Yong.
Kawan-kawan saya (terutama yang lelakilah) memang suka tengok teater2 rakyat ini. Wayang Kulit, kerana ada unsur2 'lucah tersorok', dan Mak Yong pula kerana penari2nya cantik2 belaka. paling seronok kerana kami boleh ke belakang panggung untuk bersembang2 dengan penari.
Wayang kulit yang saya tonton di MTC baru2 ini, ada unsur2 moden sedikit. Tapi saya sangat suka kepada 'background music' yang dimainkan oleh pelajar2 Akademi Seni Kebangsaan. Memang hebat! Saya rasa, daripada menonton entah apa-apa persembahan yang mengarut2 di KL, lebih baiklah berjinak2 dengan peresembahan teater. Pelajar2 Akademi seni Kebangsaan sering mengadakan pelbagai persembahan, termasuk teater moden, wayang kulit, puisi warisan, dan macam-macam lagi. Ada yang diaturkan di tempat mereka, dan ada juga di tempat lain. Yang penting, persembahan2 ini adalah percuma. Yang seronoknya kita dapat berjumpa dengan 'future' pelakon-pelakon teater dan drama. Mereka semua mempunyai bakat, kalau tidak, tidaklah mereka menjadi pelajar di Akademi Seni Kebangsaan itu.
Kalau anda tak tahu nak buat apa di KL ni, kenapa tidak ke Akademi Seni Kebangsaan dan lihat program yang diaturkan? Pasti anda tidak akan menyesal!
Kerana teruja dengan apa yang mereka katakan, walaupun sibuk, saya curi sedikit masa untuk ceritakan.... apa benda yang membuat saya terlalu sibuk itu.
Selain daripada menulis, banyak urusan keluarga yang perlu dilakukan. Misalnya untuk bawa ibu saya ke klinik. Ibu saya memang tinggal dengan saya. Dalam begitu, saya juga suka mengambil peluang untuk hadir apa-apa persembahan atau pertunjukan yang diundang untuk saya.
Dua malam yang lepas, saya telah ke MTC, untuk menonton teater rakyat, WAYANG KULIT.
Saya percaya, ramai yang tak pernah menonton wayang kulit seumur hidup mereka. Semasa saya merupakan pelajar (Puluhan tahun yang lalu), salah satu 'paper' saya ialah TEATER ASIA TENGGARA. Pensayarah saya ialah Kishen Jit. Dulu2, saya sering 'lepak' dengan kawan-kawan untuk menonton pelbagai teater rakyat di sekitar Kuala Lumpur. Paling saya suka ialah Wayang Kulit dan Mak Yong.
Kawan-kawan saya (terutama yang lelakilah) memang suka tengok teater2 rakyat ini. Wayang Kulit, kerana ada unsur2 'lucah tersorok', dan Mak Yong pula kerana penari2nya cantik2 belaka. paling seronok kerana kami boleh ke belakang panggung untuk bersembang2 dengan penari.
Wayang kulit yang saya tonton di MTC baru2 ini, ada unsur2 moden sedikit. Tapi saya sangat suka kepada 'background music' yang dimainkan oleh pelajar2 Akademi Seni Kebangsaan. Memang hebat! Saya rasa, daripada menonton entah apa-apa persembahan yang mengarut2 di KL, lebih baiklah berjinak2 dengan peresembahan teater. Pelajar2 Akademi seni Kebangsaan sering mengadakan pelbagai persembahan, termasuk teater moden, wayang kulit, puisi warisan, dan macam-macam lagi. Ada yang diaturkan di tempat mereka, dan ada juga di tempat lain. Yang penting, persembahan2 ini adalah percuma. Yang seronoknya kita dapat berjumpa dengan 'future' pelakon-pelakon teater dan drama. Mereka semua mempunyai bakat, kalau tidak, tidaklah mereka menjadi pelajar di Akademi Seni Kebangsaan itu.
Kalau anda tak tahu nak buat apa di KL ni, kenapa tidak ke Akademi Seni Kebangsaan dan lihat program yang diaturkan? Pasti anda tidak akan menyesal!