Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Wednesday, June 16, 2010

Dua Cerita



Ada dua cerita yang saya nak sampaikan pagi ini. Mula-mula ialah cerita saya semasa pergi ke Iran dulu, sekitar dua tahun yang lalu.

Pada suatu tengah hari, saya berjalan seorang diri tak jauh dari hotel di Tehran, kerana ketika itu, suami saya dan yang lain sedang bermesyuarat. Kebetulan, hanya saya sahaja isteri yang mengikut suami untuk ke sana. Jadi, terpaksalah saya berjalan-jalan tanpa teman. Semasa berhendi di sebuah kedai makan untuk makan tengah hari, tuan punya kedai tak pandai hendak berbahasa Inggeris dengan saya. Terpaksalah kami mengguna bahasa isyarat. Alhamdulillah, saya berjaya membuat pesanan.

Sedang makan, saya ingin bertanya lagi kepada tuan kedai, tetapi dia tidak faham. Ketika itulah ada seorang pelanggan yang mendengar dan cuba membantu saya.

Dia pun bertanyalah kepada saya, "Puan ni dari mana?". Saya pun bercerita. Kebetulan juga, anak muda itu sedang bersiap-siap untuk ke Malaysia, bagi mengikuti program sarjana di UPM. Kami pun berbual dan dia teruja untuk kenalkan saya kepada keluarganya. Dipendekkan cerita, saya dan suami pergi ke rumahnya pada suatu malam untuk makan malam. Keluarganya menyambut kami beria-ia. Syukran.

Apabila Mustaffa (pemuda itu) datang ke Malaysia, kami melayannya seperti anak juga. Sejak itu dia agak rapat dengan keluarga saya. Kami kerap keluar bersama-sama (termasuk anak-anak saya). Selama lebih dua tahun kami mengenali Mustaffa dan malam tadi, keluarganya datang ke rumah kami. Mereka tiba dari Iran sekitar dua minggu yang lepas dan telah pun ke Pulau Langkawi. Malam tadi, kami makan bersama-sama dan berbual. Mustaffalah yang menjadi 'translator' kami kerana familinya tidak boleh berbahasa Inggeris. Insya-Allah, satu hari nanti, mungkin kami akan ke negara Parsi lagi.

Okeylah... jom cerita pasal bola pula. Walaupun agak penat, tapi malam tadi tengok juga Brazil lawan Korea Utara. Maklumlah, gergasi bola nak lawan dengan si kerdil Korea Utara. Tapi memang syok tengok game tu. Saya langsung tak mengantuk. Bestnya sebab Brazil teruk kena buat kerja untuk kalahkan Korea Utara. Saya suka tengok semangat Korea Utara. Saya bergurau dengan anak saya, "Orang Korea ni makan banyak nuklear... sebab tu lah tak takut!"

Apa pun, Korea Utara mengajar kita untuk jangan berasa gerun dengan sesiapa pun. Yang penting semangat mesti tinggi dan rajin bekerja. Sekalipun kalah 1-2 kepada Brazil, kita semua patut tabik pada Korea Utara! Macam tu lah kita kata hero! Ranking Brazil ialah nombor satu dunia dan ranking Korea Utara tentulah tercorot. Tapi... hanya 2-1 maaa! Nyaris Brazil tak kantoi!