Salam semua
Semalam, saya memang tak update blog. Saya telah ke Segamat... UiTM,kampus Segamat, di atas jemputan para pelajar Fakulti Perakaunan untuk program 'Asimilasi Budaya Ilmu'. 'Thumbs up' buat pelajar-pelajar UiTM kampus itu, kerana mereka memberi kerjasama yang sangat baik! Pelajar-pelajarnya sangat 'alert', berinteraksi, friendly... I enjoyed being with you all! Thank you.
Dah lama saya tidak ke Segamat. 'Rupa-rupa' nya bandar itu dah besar pun (no more cowboy town). Semasa pulang, kami singgah di bandar Bahau dan makan nasi ayam Tok Wan. Wah, memang sedap.
Okeylah... pagi ini saya ada mood untuk membangkitkan isu 'wang hantaran' yang diamalkan oleh orang Melayu hari ini. Entahlah... saya rasa isu 'hantaran' yang selalunya diletakkan dalam jumlah yang tinggi, sesungguhnya membebankan anak muda kita. Kerana itu juga, ramai yang tangguh-tangguh untuk kahwin. Bila perkahwinan sengaja ditangguhkan kerana tak sanggup nak tanggung beban kewangan, maka tinggilah 'maksiat' di negara ini.
Adoi, siapa yang nak tanggung?
Mungkin sebab itu, banyak sungguh kes pembuangan bayi. Tiap-tiap hari ada. Itu yang kita tahu, yang kita tak tahu, macam mana? Sedihlah.
Saya tak faham kenapa kita terlalu pentingkan sangat hal-hal 'Wedding' ni, sedangkan yang penting ialah pernikahan. Nikah itu baik dan mudah sebenarnya. Bila kita kahwin, insya-Allah rezeki kita juga jadi murah. Ramai yang mampu berumah tangga, tapi tak mampu nak uruskan 'perbelanjaan perkahwinan' Kalau kita beratkan pada 'majlis perkahwinan' dan memaksa orang muda untuk berhutang, maka tentunya perkahwinan mereka nanti akan menjadi sesuatu yang tidak membahagiakan.
Boleh bahagia ke kalau tiap-tiap hari terpaksa fikirkan tentang mana nak cari duit sebab nak bayar hutang?
Kalau anda merupakan ibu bapa, fikir-fikirkanlah tentang hal ini. Kalau anda pula merupakan anak, pujuk-pujuklah ibu bapa agar permudahkan 'kerja kahwin' yang anda lalui. Insya-Allah, Tuhan akan berkati perkahwinan kita nanti.
Renung-renungkanlah!
Saya sokong kalau anda semua tidak kisahkan 'wang hantaran' yang membebankan!