Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Thursday, August 24, 2017

Ambil Kesempatan

Assalam

Biasanya kita memang suka berkawan kan? Biasanya juga kita terima kawan-kawan dengan niat yang baik. Tapi ada ketika, walaupun kita anggap mereka kawan, ada juga yang suka ambil kesempatan. Pernah kena tak?

Hahaha... saja lah nak bercerita. Ada kawan-kawan kita, memang suka tunjuk baik. Tulis yang baik-baik, cakap yang baik-baik... tapi tak semestinya bila nak buat tu mereka buat yang baik!

Konon-konon baik hati, tapi bila dapat buli, mereka akan buli!

Bila bab nak ambil kredit, merekalah di depan, tapi bila ada kesilapan atau kesalahan, mereka akan mencari kita seolah-olah kita yang buat salah!

Teruk kan?

Itulah yang kita kata dia ambil kesempatan.

Tentang mengajak orang dia memang rajin. Tapi tentang nak bayar makan, dia buat-buat tak perasan! Tunggu sampai orang lain hulur dulu. Hebat tu!

Memang kaki mengena orang!

So... berjaga-jagalah anda dengan kawan-kawan yang jenis ini. Jangan tak perasan hinggakan terperangkap diri sendiri. Dalam dunia ni memang ramai yang jenis begini. Mencari kesempatan dan mengambil kesempatan!

Allahuakbar.


Wednesday, August 23, 2017

BERGUMBIRA

Assalam

Kadang-kadang, itulah yang menghiburkan hati kita. Bila dapat berkumpul dengan kawan-kawan lama lagi setia. Minggu lepas, termasuk hujung minggu, kami sangat sibuk di kebun. Ramai teman-teman yang datang berkunjung sambil makan nenas manis yang kami tanam. Alhamdulillah. Sebelum itu, saya berjumpa kawan-kawan lama dari Universiti Malaya di Hilton, dan kemudian ada kawan-kawan yang datang ke kebun. Jumaat yang sama, teman-teman lain juga datang, termasuk Rozie dan Rozita. Hari Ahad, jiran pula datang ke kebun. Semua orang seronok dan terhibur, alhamdulillah. Isnin yang lepas, saya berjumpa kawan-kawan sekolah pula. Kami mengalu-alukan teman yang nak ke Mekah untuk tunaikan ibadah haji. Alhamdulillah.

Itulah yang saya katakan sebagai bergumbira. Bergembira bersama-sama teman-teman. Alhamdulillah, masih Allah SWT memberi kesempatan ini. Syukur.

                                              Dengan kawan-kawan sekolah di Lake Club

                                       Bersama Rozie and Rozita, juga isteri kawan dari UM

Thursday, August 10, 2017

Kita Hanya Merancang...

Assalam

Iya betul... kita sekadar mampu untuk merancang tetapi Allah swt yang menentukan segala-galanya. Saya dah lama hilang mood untuk menulis, dan fikir saya, mungkin saya tak akan sambung menulis lagi. Malah, ada dua tiga manuskrip yang saya mula tulis tapi tak habiskan. Rancangnya nak berhenti saja mungkin. Namun tiba-tiba, Allah swt gerakkan hati saya untuk menulis semula. Tiba-tiba datang moodnya dan sekarang ini dah mula berdepan dengan komputer semula. Betapa mudahnya Allah mengubah fikiran dan hati kita.

Bukan itu sahaja, malah minggu depan ini saya telah pun berkata iya untuk memberi 'talk' tentang buku saya kepada kumpulan pelajar universiti di Selangor. Memang dah lama tak ambil kisah, tapi tiba-tiba semuanya berubah.

Apa-apa pun, cinta saya pada menanam tetap mendalam, cuma saya lebih banyak jadi supervisor sebab mungkin tenaga tak hebat mana dah.

Pun begitu, saya mengambil kesempatan ini untuk ucapkan ribuan terima kasih kepada semua pembaca setia saya, yang ramai follow saya di instagram. Masing-masing selalu bertanya "Bila Kak Aina nak tulis novel lagi?"

Ya Allah... betapa Agungnya Tuhan ini... mengizinkan saya untuk mendapat pembaca-pembaca yang ramai di antara mereka telah menjadi kawan-kawan saya, mungkin adik-adik dan ada juga anak-anak... alhamdulillah. Mereka sentiasa ingat pada saya. Terima kasih ya Allah.




Wednesday, August 09, 2017

Barangkali Aku Mahu Menulis Lagi...

Assalam

Iya mungkin juga kan? Apa salahnya. Memang dah ada ceritanya, jadi memang tak salah kalau tiba-tiba aku menulis lagi.

Jiwa penulisku tetap ada, bukan pergi ke mana-mana pun, cuma kadang-kadang aku kepenatan. Tapi ada ketika, aku terasa seperti mahu menulis lagi. Insyaa-Allah, bila ada peluang akan aku terus tulis dan yang terasa rindu untuk baca novelku... doa-doakan agar aku mampu untuk teruskan.

Oh ya... nak juga bercerita tentang hal ini. Novel saya, iaitu 'Seharum Kasih', novel kedua saya, alhamdulillah akan ke layar TV sekali lagi sebagai drama bersiri 18 episod. Tetap di RTM tetapi kali ini, saya memilih untuk tidak menulis skripnya. Ini merupakan novel kelima yang dipilih untuk ke layar TV. Mula-mula dulu, Kau Laksana Bulan. Lepas itu Bunga-Bunga Kemboja. Lepas itu, Selamat Malam Kekasih (TV Al Hijrah), kemudian Setulus Janji dan kini, insyaa-Allah Seharum Kasih. Kata penerbit drama berkenaan, episod di Dubai akan ditukar ke Morocco. Amboi mak oii... jauhnya.

Siapa pelakonnya?

Katanya Syed Reza hero Seharum Kasih akan dilakonkan oleh Harris Baba. Raisya pula oleh Elvina Mohd. Hilda Mira Filzah dan TM, Reen Rahim. Mama Rasya ialah Noniswara.

Sebenarnya saya tak kenal pelakon-pelakon ni, terpaksalah saya google. Oklah kot Harris Baba tu... saya suka dengar lagu dia. Tapi saya tak pasti lakonannya.

Apa-apa pun nanti saya akan updatekan lagi. InsyaaAllah.

                                                              Inilah kot Harris Baba nya