Assalam
Alhamdulillah dah pun hari Jumaat. Semakin hari semasa pantas masa berjalan. Kita terus ke hadapan kalau ada umur, insyaa-Allah dan jangan toleh ke belakang. Pun begitu, banyak yang dipelajari melalui pengalaman yang berlalu pergi dan kerana itu, jangan kita lupa pada sejarah sekalipun mungkin sejarah yang mampu menggoreskan hati.
Hari ini saya akan membawa anda kembali ke Morocco, insyaa-Allah inilah bahagian akhir ketika kami berada di sana. Masih di Essaouira lagi dan bagi saya memang Essaouira itu sangat menarik. Malah, tempat itu popular buat pengunjung Eropah, sangat sesuai untuk lepak-lepak. Malah, tempat itu juga pernah menjadi tempat lepak buat legend seperti Jimi Hendrix (muzik) dan lain-lainnya. Kami juga dibawa ke sebuah kawasan tepi laut yang ala-ala Carribean sambil makan makanan laut (ikan bakar), sebuah restoran kepunyaan orang Sepanyol. Pemandu kami membawa kami ke tepi laut sambil mencuba skid di atas pantai (macam remaja pulak dah).
Bagi saya dan suami, Essaouira memang sesuai untuk relaks-relaks kerana tempat itu sangat tenang. Selepas Essouira, kami dibawa ke Cassablanca semula dan bermalam satu lagi malam di situ sebelum mengucapkan selamat tinggal buat Morocco.
Alhamdulillah, Allah berikan kesempatan buat kami untuk melihat sebuah daerah di benua Afrika, walaupun jauh daripada kita, namun kalau diizinkan-Nya, yang jauh pasti akan jadi dekat juga. Memang berbaloi perjalanan yang berjam-jam (17 jam), transit di Abu Dhabi lagi... namun semuanya tidak rugi. Banyak yang saya pelajari termasuk tentang kesabaran, tentang menghargai, tentang syukur dan tenang nikmat... semuanya di atas kehendak-Nya. Kami pelajari tentang manusia, sekalipun mungkin negara kelihatan maju jaya, namun ada kala, harta yang ada menjadi hak milik orang lain, maka yang lokal itu masih menjadi kuli orang. Mungkin kita di sini sepatutnya berjaga-jaga, jangan menjadi manusia yang tamak haloba, takut sekiranya kita nanti tak punyai apa-apa, semuanya menjadi hak orang lain pula.
Selamat tinggal Morocco, aku hanya ada foto-foto yang menjadi kenangan indah, namun memori di tempat itu tak mungkin aku lupa kerana banyak ilmu yang terperap di dadaku tentang tempat asal insan mulia seperti Ibn Batutta.
Wassalam.
Alhamdulillah... feeling romantic
Lukisan di Cafe tempat lepak Jimi Hendrix
Cafe Jimi Hendrix
Tukang ambil gambar kami
Main-main dengan 4 x 4 di tepi pantai
Kesan drift di atas pantai
Seronok melepak di tepi pantai
Masih di tepi pantai, siap ada unta lagi
With my partner
Weh, seronoknya
Serupa Carribean
Ala Jamaica
Lepak di cafe tepi pantai
Di Cafe ala Carribean
Membakar ikan
Ikan bakar
Di atas dek hotel di Essaouira
Bye-bye Essaouira, kami nak pergi dah
Dalam perjalanan ke Casablanca
View laut yang cantik
Bersama rakan-rakan sesekolah, Mai and Najiah
Bunga putih di tepi pantai
View yang indah
Bunga-bunga purple pula
Pokok cantik
Pemandangan Casablanca dari kamar tidur kami
Cafe pizza di Casablanca

