Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Friday, February 12, 2010

Yang Mana Satu, Beb?




Semalam, saya bersembang-sembang dengan seorang teman dari kejauhan. Dia bercerita tentang seorang kenalan lelaki yang ingin mencari pasangan hidup. Umurnya sudah mencapai 40, dan pernah berkahwin, tetapi malangnya sudah bercerai dengan bekas isteri. Kini, sudah lama juga dia membujang semula. Mamat ini berjawatan kukuhlah juga. Saya pun bertanyalah dengan teman ini, dia nak cari yang macam mana. Kalau ada calon yang sesuai bolehlah saya kenalkan. Saya pun kenal ramai wanita-wanita muda yang belum ada calon lagi (antaranya ialah pembaca-pembaca saya yang rapat dengan saya).

Kata kawan saya tadi, "Alahai, mamat ni... banyak pulak songehnya. Dia tak nak yang pendek-pendek, mesti tinggi sikit, tak boleh kurang dari lima kaki. Kulit nak cerah, tak nak yang pakai cermin mata dan tak nak jugak yang tembam-tembam. Mesti slim."

Saya tergelak juga mendengarkan senarai spesifikasinya. Alahai, memang banyak songeh! Kan susah tu. Saya bertanya lagi, "Handsome sangat ke dia tu?"

"Okey-okeylah."

Mungkin memang ramai yang begitu, kan? Dah ada senarai spesifikasi tentang idaman di hati. Tapi bagi saya, memang payah kalau begitu. Janganlah terlalu 'rigid' sangat. Longgarkanlah syarat kita tu. Kalau tidak, memang payah. Terutamanya kalau spesifikasi kita bertumpu pada bahagian luaran atau fizikal sahaja. Kita tak ambil berat tentang kriteria dalaman. Misalnya, sifatnya.

Mungkin dari segi fizikal semuanya lengkap, tetapi dari segi emosi dan kelakuan, tak ngam pula dengan diri kita. Kan susah tu? lagipun, bila kita berkahwin dan ada pasangan, yang penting buat kita ialah kesesuaian hidup bersama. Bertolak ansur, memahami hati kita, menyayangi keluarga kita, berbudi bahasa dengan teman dan jiran tetangga... yang itu lagi utama dari paras rupa atau fizikalnya. Kita nak tahu juga, pegagangan agama dia macam mana. Kalau tak sesuai dengan diri kita, itulah akhirnya nanti akan bercerai jua.

Suatu masa dahulu, saya pernah berada di simpang jalan. Nak ambil yang kiri atau yang kanan. Kena buat pilihan. Akhirnya saya pilih yang paling sayangkan saya (dua-dua sayang). Saya juga lihat pada hatinya, amalannya, budi bahasanya dan akhirnya pada rupa. Biar sedang-sedang dan sepadan dengan saya.

Dia cerah, saya gelap sikit (hitam manis maa), dia pakai cermin mata, saya tidak, dia manis, saya pula tak semanis dia... hehe. Yang penting, kami serasi. Alhamdulillah, sampai sekarang pun okey. Semasa itu, yang lagi satu itu sedang berada dalam keadaan ekonomi yang jauh lebih baik, kerana yang saya pilih masih belajar. Malah, setelah bertahun-tahun, yang satu lagi tu dah bergelar 'Datuk' dan pernah memegang jawatan yang penting. Tapi... alhamdulillah, saya tak pernah kesal. Tuhan lebih mengetahui dan telah memberikan saya yang terbaik buat diri saya ini.

Kalau kita terlalu ikutkan kata hati, mungkin payah nak jumpa yang sesuai. Ada tu nak cari yang romantik giler. Ada tu pula nak cari yang tinggi lampai, muka kacak dan pandai bergaya. Alahai... kan menyusahkan tu? bukankah susah nak jaga nanti? lagipun kita ni macam mana, ada ke macam rupa bidadari yang turun dari syurga? hehe. Biar yang sedang-sedang, maa... kan mudah gitu!

PS: Esok sampai Isnin, saya tak updatekan blog.Kami akan ke Pulau Pinang, untuk meraikan majlis sambut menantu anak perempuan kami. Sebelah lelaki ada dua pengantin. Jom kita ke Tanjung! Esok pagi-pagi kami akan bertolak (lepas Subuh). Majlis ialah pada hari Ahad. Dapatlah kami ronda-ronda Pulau Pinang... makan nasi kandar, laksa, mi udang dan pulut panggang!