Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Friday, October 22, 2010

Sedang-Sedang Maaa



Salam

Mungkin pelik agaknya kalau ada orang tidak mengharapkan untuk jadi kaya-raya di dunia ini, sekadar berdoa untuk hidup sederhana sahaja. Tapi betul ni. Dah banyak kali saya dengar hal ini dan baca di blog-blog. Memang ada orang yang lebih rela dia jangan jadi terlalu kaya, biar sedang-sedang sahaja. Katanya, apa guna kalau kaya sekalipun kalau hati dan jiwa tidak tenteram. Mereka juga percaya bahawa biasanya orang yang terlalu kaya itu tidak seronok sebenarnya. Mungkin juga mereka percaya kita tak akan dapat semuanya di dunia ini dan kerana itu mereka memilih untuk menjadi tidak terlalu kaya.

Okeylah, kaya itu pun sangat subjektif sebenarnya. Kaya macam mana? Rumah besar macam mahligai (ada kamar tidur mungkin sampai berbelas-belas atau berpuluh-puluh, ada swimming pool di dalam atau luar rumah, mempunyai perabot rumah yang mewah...), ada kereta mewah yang berderet-deret, ada tanah, ada harta, ada syarikat gah, ada duit berlambak-lambak dalam bank, ada orang gaji lebih dari empat orang - mungkin sampai 10 orang, ada pemandu, ada pengawal.... pendek kata, hampir semuanya dia ada. Kalau yang kaya betul, mungkin ada jet, ada kapal (saya kenal juga yang macam ni) Itu dari segi material lah! Memang ramai yang kaya-raya, malah di Malaysia pun berlambak juga, termasuk orang-orang Melayu. Biasanya juga, anak mereka tidak pergi ke sekolah biasa-biasa. Biasanya juga, anak-anak mereka turut berupa dan bergaya (duit maaa... semua pun boleh). Okeylah... kaya itu masih lagi subjektif, sebab ada juga orang kaya yang tak nampak kaya, sebab mereka tak berbelanja sangat (tak tahulah, mungkin kedekut kot, atau cermat teramat sangat).

Sebenarnya bagi saya, tak apa kalau kaya. Kalau dah ada rezeki untuk jadi kaya-raya, apa salahnya, kan? Saya mempunyai ramai kaum kerabat yang jatuh dalam kategori ini dan ramai di antara mereka tinggal di Indonesia. Hehe... apa, ingat orang Indon miskin ke? yang datang sini aje yang banyak miskin. Saya juga mempunyai kenalan (kawan?) yang kaya macam tu.

Okeylah... kalau tanya saya, saya juga tak naklah terlalu kaya. Saya mahu yang sedang-sedang sahaja. Lagipun, saya memang tak minat rumah besar macam mahligai tu. Kalau bagi kat saya, saya jual kot... hehe. Tapi... kalau saya ada banyak duit, saya nak berjalan-jalan, pergi ke semua tempat di dunia ni.(Tak naik private jet pun tak apa). Kalau tak ada duit, macam mana nak pergi, kan?

Saya tak kisah kalau rumah tak ada perabot mewah (saya memang tak minat), saya tak kisah kalau tak ada swimming pool... boleh pergi hotel maaa (asal ada kolam ikan) (rumah saya kat Selesa Hillhomes ada swimming pool, tapi tak pergi pun... huhu).

Banyak benda yang saya tak ambil kisah pun (material lah). Jadi, bagi saya hidup sedang-sedang itu lagi okey. Lagipun, kalau kita mati semua harta di dunia kita tak bawak pun. Yang penting bagi saya, saya dapat lakukan amal jariah, bersedekah, membayar zakat... buat orang lain happy dengan duit saya... dan jalan-jalan... hati happy maaa.

Wallahua'lam.