Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Thursday, December 02, 2010

Winter Sonata?


Salam

Semalam, saya dan suami menghantar Ali Suleiman (orang Yemen) di lapangan terbang KLIA. Sejak mengenalinya di Yemen (Ali pernah belajar di Malaysia), kami memang baik dengannya. Dia selalu ke rumah dan kami juga beberapa kali bertemu dengan dia di mana-mana saja. Sekarang ini, dia bertugas untuk menjaga Resort Heyd Al Jazeel di Hadramaut, Yemen. Pernah saya cerita tentang tempat ini di dalam novel saya berjudul 'MATAHARIKU'.

Semalam, kerana tiada orang lain, banyaklah yang sempat Ali ceritakan pada kami, terutama tentang bagaimana dia boleh datang ke malaysia untuk belajar. Sebelum itu, kami berborak tentang Tuhan. Saya katakan kepada dia bahawa dalam hidup saya ini dah macam-macam saya tempuhi. Ada manis dan tentunya ada pahit. Dulu, saya selalu terkilan apabila menempuhi apa-apa yang pahit. Sekarang ini saya tak rasa macam tu lagi, insya-Allah kerana saya tahu setiap yang pahit itu, adalah satu pengalaman yang mematangkan fikiran saya dan mengajar saya tentang kehidupan. Yang pahit itu adalah sebahagian dari hidup kita dan kita sebagai manusia adalah makhluk yang tidak sempurna. Namun, kalau hati dan jiwa dekat dengan Nya, insya-Allah segala pahit itu akan ada manis yang menunggu.

Yang seronoknya, saya terlopong mendengar cerita Ali pula, tentang bagaimana dia menjadi rapat dengan 'Sheikh Abdullah Bugshan' (Orang kaya Saudi yang berasal dari Yemen). Macam sebuah cerita yang kita tengok kat filem saja. Penuh dengan kebetulan, tetapi itulah realiti. Mungkin lain kali saya cerita pasal hal ini.

Katanya lagi, "Saya sedih kerana terpaksa tinggalkan Malaysia. Dulu, masa mula-mula datang, saya memang takut dengan orang Malaysia. Kami selalu kena tipu, terutama dengan pemandu teksi. Alhamdulillah, semakin lama tinggal di sini (Dia tinggal lima tahun)semakin saya suka Malaysia, apatah lagi saya dah ada banyak kawan Malaysia yang sangat baik dengan saya."

Begitulah hidup kita kalau merantau. Tentu banyak yang kita belajar. Saya pernah rasa hidup yang begitu. Alhamdulillah, Tuhan beri peluang untuk kami rasa semua itu.

Okeylah... saya akan bercuti selama seminggu. Destinasi? huhu... Korea Selatan. Kata kakak saya, "Jangan pergi sekarang ni... orang dah nak berperang kat sana." Eh, tak apalah kot. Nak buat macam mana, kan? kami dah atur semuanya. Lagipun... kami akan ke Seoul dan juga Alpensia Ski Resort. Adoi... nak main ski weh! betul ke ni? Boleh ke? Ingatkan nak pergi tengok lokasi drama Korea 'Winter Sonata' tu... hehe. Sebenarnya, saya tak ada pun tengok drama Korea... tak ada masa. Cuma selalu dengar cerita orang lain.

Apa pun, Korea sedang berada dalam musim sejuk. Jadi... oi, kena pakai tebal-tebal. Nak main ski lagi.

Jadinya... blog saya ni tak dapatlah saya update sehingga minggu depan. Insya-Allah, akan saya cerita tentang pengalaman saya ke sana.



Bye-bye and Wassalam.