Merajuklah ni
Salam
Mula-mula, saya ingatkan hari ni pun tak naklah update blog, tapi... hehe macam rindulah pulak. Begitulah agaknya kan, bila dah hari-hari tulis kat blog, payah nak buang tabiat tu. Tak apalah... hari ni saya nak tulis pasal orang merajuk. Pernah tak anda merajuk, atau pernah tak anda tak pernah merajuk?
Kalau dulu-dulu, masa saya kecil sampailah dah kahwin-kahwin (sekarang ni aje dah kurang bebeno), saya bolehlah pegang title 'Queen Merajuk' sebab saya memang kuat merajuk tahap gaban! Pantang tersilap, kata orang Perak, 'cepat tersentap'. Tu lah dianya. Alhamdulillah, sekarang ni tidaklah langsung tak merajuk, tapi jarang-jarang benar. Mungkin dah matang sangat-sangat kot.
Merajuk boleh terjadi dengan sesiapa pun. Dengan adik-beradik tu memang biasa sangat-sangat. Dulu masa saya budak-budak, memang selalu lah merajuk dengan kakak lah adik-adiklah... pasal buah durian pun jadilah. Pada hal buah atas pokok kat rumah saya tu berlambak-lambak, memang tak terabis pun. Tapi bila ada yang jatuh kami akan berebut dan kalau boleh nak makan sorang-sorang. Hehe... adik saya sorang tu jenis macam tu, bila jatuh saja durian, dia akan kutip dan sorokkan. Lepas tu saya pulak akan menangis sebab tak dapat nak makan durian. Last-last saya pun merajuklah... terus tak nak makan durian. Kalau nak makan, saya pergi rumah jiran yang juga ada buah durian. Hehe.
Sampai kami dewasa pun, ada-ada aje yang buat kami berkecil hati dan merajuk. Kadang-kadang 'benda' nya kecil aje, bukan besar mana, tapi seronok kot kalau boleh merajuk. Hehe. Tapi alhamdulillah, kalau merajuk pun, biasanya saya dan adik saya tu, kami akan berbaik semula. Orang kata, air dicincang tak akan putus, kan?
Ada pula tu, antara kekasih yang masih baru lagi. Bila tersilap sikit, mulalah merajuk. Masing-masing berteka-teki. 'Dia ni suka kat aku betul-betul ke tidak? Entah-entah main-main aje.' Benda macam ni boleh melarat dan kalau tidak ditangani dengan cara yang baik, akan terputus jua. Kalau takat silap sikit-sikit tu biasalah kan? Bila kita kurang yakin, bertambahlah kita cepat berkecil hati dan merajuk.
Okeylah... merajuk ni orang kata macam 'take 5', rehat buat seketika. Mungkin dapat buat adjustment, mana yang kurang tu diperbaiki semula untuk merapatkan lagi perasaan dan hati. Insya-Allah.
Okeylah, take care dan wassalam.
