Sekadar hiasan
Salam
Kemungkinan besar anda semua sedang relaks-relaks pada hari Ahad ni, kan? Saya tak dapatlah nak relaks sangat sebab hari ini ada orang nak datang rumah saya. Malah, malam tadi rumah saya penuh sebab adik dan kakak saya datang dengan keluarga mereka. Kecohlah jugak kat rumah saya ni. Tapi, sempat juga saya ke Sri Menanti mencari durian. Ada satu spot tu memang tempat saya cari durian kaw-kaw. Dalam perjalanan balik, saya singgah pula di sebuah restoran Cina Muslim, beli makanan untuk mereka yang bertandang.
Hari ini, suami saya kata dia nak masak, jadi okeylah tu.
Apa pun, saya teringatkan suatu hal ini. Cara suami isteri menegur sesama sendiri. Saya memang rasa teramat pelik sangat kalau saya dengar suami isteri yang suka menengking sesama sendiri. Orang kata cakap kasar. "Oi, cepatlah sikit! Apa awak buat ni, tak nampak ke saya tengah sibuk ni?" Aduhai... kalau saya yang kena, memang menangis lah, beb. Saya memang tak boleh kalau suami saya berkasar walaupun dengan tak sengaja. Saya mesti menangis. Sebab tu lah suami saya tak pernah berkasar dengan saya walaupun dia tengah marah. Saya pun macam tu, saya tak reti nak bercakap kasar dengan dia. Kalau saya marah pun habis-habis saya diamkan diri. Tak payah keluarkan suara. Itu kalau marah, kalau tak marah memang tak adalah nak berkasar. Kami tak retilah.
Tapi memang saya tak faham kenapa ada couple yang cakap kasar-kasar, tambah pula kalau couple tu sangat educated. Pelik bin ajaiblah. Memang stail bercakap kot. Pada hal dia orang tu kira macam okeylah, tak adalah pulak tak ngam. Bagi saya sangat kasar kalau sesama suami isteri memanggil 'Oi'. Apa pasal nak panggil 'oi'. Kalau nak guna 'oi' tu, mulalah dengan 'sayang' dulu, barulah okey. Macamlah tak boleh panggil elok-elok. Kalau tak nak bermanja-manja dengan panggil sayang ke abang ke, intan payung ke, darling ke... janganlah panggil 'oi' begitu saja. Huh! Mungkin selesa kot. Tapi kita yang dengar jadi gerun dan tak selesa. Bunyinya kasar.
Sudah tu, bila bercakap suara asyik tinggi. Pada hal cakap dengan isteri atau suami sendiri. "Oi... you pergilah cepat sikit. I banyak kerjalah!"
Aiya... tak usahlah macam tu, yang oi...(ni baru betul), jangan biasakan diri bercakap kasar suami isteri. Tak romantik maa. Kalau dah sentiasa cakap kasar, bila masanya nak bermesra? Mesti payah, kan? Takkan bila dah puas cakap kasar, kejap lagi berubah jadi romantik. Mesti susah maa... lagipun, bila asyik berkasar aje, diri pun jadi tension dan sangat stres!
Kalau anda membaca entri ini... dengarlah cakap saya. Janganlah cakap kasar sesama suami isteri. Belajarlah untuk cakap lembut-lembut dan baik-baik. Kalau kita ni bos besar sekalipun, dengan suami atau dengan isteri, kita janganlah main jerkah-jerkah aje. Tak baik, berdosa dan tak manis anak-anak kita tengok, apatah lagi orang luar. Wallahua'lam.
Wassalam.