Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Saturday, May 27, 2006

Masa Untuk Berkahwin!

Masuk sahaja musim cuti sekolah, bersusunlah jemputan kahwin, hinggakan kita hendak bercuti pun jadi payah. Apakan daya, lagipun yang menjemput itu adalah rakan-rakan dan saudara-mara yang hendak kahwinkan anak-anak mereka.
Cuma anak-anak saya sahaja yang masih belum terlintas untuk berkahwin!(Termenung seketika)
Apa-apapun, insya-Allah kalaulah saya hendak kahwinkan anak nanti, saya akan cuba lakukan diluar musim sekolah. Bukannya apa, bila musim sekolah ni, kerana terlalu banyak jemputan kahwin, hinggakan para tetamu terpaksa bahagi-bahagikan masa mereka untuk menunaikan semua jemputan. Kadang-kala, terpaksa menolak kerana kebetulan juga mereka bercuti atau pergi ke tempat lain untuk hadir jemputan kahwin saudara yang lebih rapat.
Cara orang sekarang meraikan perkahwinan anak-anak mereka juga adalah jauh berbeza daripada semasa zaman saya muda dulu. Perkahwinan saya sendiri adalah terlalu sederhana. Sekadar majlis akad nikah, dan sedikit kenduri kecil.... itu sahaja. Semasa itu, saya merupakan pelajar tahun akhir, dan suami pula, baru lagi bekerja. Kebetulan juga, arwah ayah saya tidak suka majlis yang membazir untuk kahwinkan anaknya. Saya pulang ke kampung sekadar dua hari sahaja untuk majlis tersebut. Selepas itu, pulang semula ke Kuala Lumpur dan balik tinggal di hostel universiti tempat saya belajar!
Hari ini, masyarakat bandar biasanya meraikan majlis perkahwinan anak-anak mereka dengan perbelanjaan yang tinggi. Kebanyakan majlis, mempunyai tema warna, ada konsep, dan ada macam-macam yang mahu menonjolkan keunikan majlis tersebut.
Tentunya trend seperti ini menakut-nakutkan orang-orang muda yang sedang berkira-kira untuk berkahwin. Mana nak cari duit yang banyak ni? Mungkin itulah yang membimbangkan mereka.
Kami sering didatangi tetamu yang merupakan anak-anak muda, kebanyakan adalah kawan-kawan Irfan. Saya selalu berbual-bual dengan mereka dan cuba dapatkan pandangan mereka tentang trend yang diamalkan sekarang ini. Seperti yang dijangkakan, anak--anak muda ini juga turut rimas. Kata mereka, kalau ibubapa yang mahu beriya-iya mengaturkan majlis yang gilang-gemilang, biar ibubapa yang uruskan budgetnya, tanpa menyusahkan anak-anak.
Irfan pula menyuarakan kepada saya, "kalau umi dengan abah banyak duit dan bercadang nak buat majlis yang glamor-glamor, tak payahlah! Berikan budget itu kepada saya... pandailah saya uruskan."
Saya sekadar ketawa mendengar pandangannya itu. "Lagipun..." katanya lagi, "saya dah tak larat tengok majlis perkahwinan yang besar-besar ini. Nak muntah dah. Biar majlis perkahwinan saya nanti, yang simple sahaja." Kebetulan, sememangnya sebahagian daripada bisnes Irfan ada kaitan dengan majlis-majlis seperti itu.
Apapun, perbelanjaan perkahwinan pada hari ini cukup membebankan anak-anak muda kita. Ada yang terpaksa berkira-kira bila memilih bakal calon isterinya. Takut terkena anak orang berada yang terlalu 'demanding', ada juga yang takut terpilih calon bukan daripada golongan berada tetapi lagaknya lebih daripada yang berada!
Saya percaya, sebagai ibubapa, terutama kalau kita ini ibubapa kepada anak-anak perempuan, kita janganlah meminta yang bukan-bukan daripada bakal menantu kita, hinggakan menyusahkan mereka. Kalau kita betul-betul berkemampuan, biarlah apa yang kita minta itu, sekadar menunaikan kewajipan dalam agama, bukan menunaikan kemegahan di kalangan rakan-rakan dan jiran tetangga. Kalau kita menyenangkan anak-anak dan bakal menantu, insya-Allah, TUHAN akan mencucuri rahmat kepada perkahwinan mereka itu! Amin.

Monday, May 15, 2006

SELAMAT HARI IBU!

Semalam, saya cuba imbaskan kembali kenangan lama semasa melahirkan putera-putera dan puteri saya.
Anak pertama, Faiz... dilahirkan di Hope Hospital, Salford Manchester. Saya sakit selama 48 jam sebelum berjaya melahirkannya. Kelahiran anak sulung cukup mencemaskan kami suami isteri. Ketika itu, tiada ahli keluarga lain kecuali kami berdua untuk menantikan dan berdepan dengan keadaan yang paling cemas dalam hidup saya. Faiz merupakan bayi yang besar, dan kerana itu dia terpaksa divacuumkan, selain daripada penggunaan alat forcep. Saya masih teringat kepada jururawat berketurunan Cina, rakyat Malaysia, yang menemani saya ketika melahirkan bayi sulung saya itu. Masih terngiang-ngiang lagi suara jururawat itu, yang sedang memegang tangan saya, "baby dah lemas!" Dia memberitahu doktor.
Saat itu, saya berdoa, memohon agar TUHAN selamatkan saya dan juga bayi saya. Dalam kesakitan yang teramat sangatlah, Faiz muncul di dunia ini. Saya bersyukur, alhamdulillah di atas kelahiran anak sulung saya pada jam 4.44 petang November itu.
Irfan pula dilahirkan di Hospital Assunta, Petaling Jaya. Kesakitan yang saya rasa untuk melahirkannya tidak lama. Tidak sampai lima jam. Irfan dilahirkan pada jam 11.40 pagi bulan Disember. Sama bulan dengan tarikh kelahiran saya. Semasa saya lahirkan Irfan, perkataan pertama yang terkeluar daripada mulut jururawat yang berada di bilik bersalin itu ialah, "panjangnya bulu mata baby ni!"
Memang tepat, bulu mata Irfan panjang dan lentik. Macam bulu mata unta!
Satu-satunya puteri kami, anak ketiga, juga dilahirkan di Hospital Assunta, Petaling Jaya. Laila Hana dilahirkan pada waktu Maghrib pada bulan November, setelah saya sakit hampir 18 jam. Walaupun dia merupakan baby kami yang terkecil saiznya, namun kelahirannya tidaklah mudah. Saya terpaksa 'diinduced' kerana terlalu lama menghadapi kesakitan.
Semasa melahirkannya, kami memang kepinginkan seorang puteri. Sebaik sahaja dia keluar di dunia ini, jururawat yang membantu bersorak, "anak perempuan! Anak Perempuan!"
Nabil, anak bongsu saya pula dilahirkan pada bulan Februari, di hospital yang sama dengan abang sulungnya. Saya berasa sakit di awal petang dan terpaksa dihantarkan ke hospital. Itulah merupakan kali pertama suami saya menemani saya semasa saya melahirkan anak kami. Sebenarnya suami saya memang takut. Dia tidak berani untuk melihat darah. Tapi entah mengapa, tiba-tiba terdetik di hatinya untuk menemani saya semasa melahirkan Nabil. Nabil juga merupakan bayi yang agak besar, tapi alhamdulillah, kelahirannya tidaklah seteruk Faiz. Nabil telah dilahirkan pada awal pagi, sekitar 3.00 pagi. Dia dilahirkan sama bulan dengan tarikh kelahiran suami saya.
Dalam mengingati hari-hari kelahiran anak-anak saya, saya juga cuba bayangkan hari saya dilahirkan di hospital daerah, Kuala Kangsar. Ibu saya yang melahirkan, dan ibu saya kini, sudah lama tinggal dengan saya. Semalam, kami menyambut hari ibu beramai-ramai. Saya tahu yang ibu saya berbangga kerana anak-anak dan cucu-cucunya (termasuk keluarga adik-adik saya dan kakak saya) tidak pernah melupakannya. Bagi saya, ini adalah hari tua ibu saya yang telah banyak berjasa untuk kami semua. Satu hari nanti, saya juga akan tua sepertinya (kalau panjang umur), dan pastinya juga saya perlaukan kehadiran anak-anak dan cucu-cucu disekeliling saya. Kepada anda semua, selamat menyambut hari ibu! Semoga anda tidak melupakan ibu-ibu anda!

Thursday, May 04, 2006

Sambungan Cerita Romantis!

Ramai yang minta agar saya menyambungkan cerita pada entri saya yang bertarikh 1 Mac 2006.
Okeylah... inilah alkisahnya...
Pagi itu, guru sastera bahasa Inggeris kami, Puan Raj (mendiang) merungut-rungut. Katanya dengan suara yang marah-marah, "eh... kamu ni semuanya pemalas! Apa yang susah sangat?" Dia berbahasa Inggeris dengan kami. Ketika itu kami baru sahaja mulakan kelas subjek bidang pengajarannya. "Kan aku dah cakap. Usahalah sikit. Kalau tidak, kamu tak akan dapat kertas-kertas soalan itu. Pergilah pujuk budak-budak lelaki tu. Takkan tak pandai nak mengorat! Buat penat jadi budak perempuan!"
"Macam mana nak mengorat cikgu? Kami budak Cina. Suruhlah budak-budak Melayu." Jawab salah seorang daripada rakan kelas yang berbangsa Cina. Kebetulan, hanya ada empat orang sahaja budak Melayu yang mengambil subjek itu. Saya merupakan salah seorang daripada budak2 Melayu itu.
"Hah... Azian (Allahyarham)... Salmah... tengok2 apa lagi? Usahakanlah!" dijerkahnya kawan-kawan Melayu saya. Saya terkejut. Buku 'Mills and Boon' ada di bawah meja saya. Perlahan-lahan saya menolak buku itu masuk ke dalam meja, dan cuba fokus kepada apa yang Puan Raj bicarakan.
"Cikgu..." Terketar-ketar suara Salmah, "kami tak tahu macam mana nak buat. Bukan ada yang kami kenal pun. Diorang tu... sombong-sombong cikgu. Dia orang tu... suka berlagak!"
"Eh! Kamu tu perempuanlah! Kalau cakap lembut-lembut... budak2 lelaki tu... mesti melentok. Jangan takut!" Puan Raj cuba memberi semangat. "Atur strategi!"
Semasa waktu rehat pagi itu, kami budak-budak Melayu kelas itu pun berkumpul. "Nak buat macam mana ni?" Soal Azian. "Aku adalah kenalan kat Malay College tu... tapi... isy! Seganlah. Aku tak pernah mintak tolong apa-apa. Nanti apa pulak kata dia."
"Aku tak kenal sape-sape pun!"
"Aku lagi tak kenal. Aku tak pernah cakap dengan budak lelaki."
"Eh T (nama saya)... bukan ke kamu kata kamu ada... sedare kat kolej tu?"
"Isy! Mana ada. Bukan sedare akulah! Sedare mak aku... itu pun bau2 bacang. Sedare mak aku kahwin dengan sedare tok nenek dia." Aku ketawa. "Aku tak kenal dia. Tak pernah tengok... tak tahu apa-apa." Jawabku lagi.
"Nama... tau tak?"
"Entah. Nanti aku tanya mak aku. Kalau mak aku ingat."
Entah kenapa, saya pun jadi 'mak sanggup'. Kononnya nak jadi heroin kelas. Sebenarnya saya nak ambil hati Puan Raj. Puan Raj merupakan idola kami. Dia suka bercerita kisah-kisah romantis. Maklumlah... puas kami berlakon dan meneliti cerita-cerita William Shakespear, dan Puan Rajlah mentor kami.
"Nak buat macam ni?" Saya bertanya Salmah dan Azian sebaik sahaja sudah mendapat maklumat tentang 'sedare' mistri saya itu. Rohani, kawan Melayu kami yang seorang lagi itu memang tak mahu ambil kisah.
"Tulislah surat pada dia. Konon-konon kamu berminat nak berkenalan."
"Nak berkenalan? Isy!" Saya kurang bersetuju. "Dia tu pengawas... tingkatan enam atas pulak! Takkan dia minat nak berkawan dengan aku? Lagi tu... si Salasiah (Salasiah merupakan kawan sekolah yang kenal ramai budak-budak kolej yang dimaksudkan) kata... dia ni eksyen! Dia tu... calon Colombo Plan untuk ke New Zealand, budak 'Pure Science". Macamlah dia minat nak kenal aku." Saya ketawa.
"Peduli apa kita? Bukannya nak kenal betul-betul pun. Acah aje. Buat-buat nak kenal. Esok bila dah dapat kertas-kertas soalan tu, tak payahlah layan lagi." Pujuk Salmah beriya-iya. "Kalau tak... Puan Raj mesti tanya lagi. Apa kita nak jawab ni?"
"Okeylah. kamu tolong aku... apa nak tulis... okey?"
28 Ogos,....
Kami pun mengarang sepucuk surat untuk ditujukan kepada budak lelaki itu. Surat itu, 'simple' sahaja, sekadar memperkenalkan diri dan menceritakan serba sedikit mengenai famili saya. Konon-kononnya ibu saya telah meminta saya menghantar surat itu kepadanya. Pada hal, setahu saya remaja lelaki itu sudah pun berada di kolej itu bertahun-tahun lamanya, dan dia ketika itu sudah pun sampai di hujung pengajiannya di kolej tersebut.
Beberapa hari selepas itu... deng... deng... deng... saya mendapat balasan daripadanya. Dia menjawab ringkas. Katanya terima kasihlah kerana bersusah payah menghantar surat kepadanya. Dia berkirim salam kepada keluarga saya. Saya teruja dengan suratnya itu, kerana tidak sangka dia mahu melayan.
"Apa lagi T? Tulis surat lagi. Kali ini... kamu cakapkan yang kamu nak mintak tolong dia. Suruh dia carikan kertas-kertas soalan peperiksaan percubaan daripada budak-budak tingkatan lima sekolah dia. Mesti dia nak tolong. Surat dia ni... bunyi macam okey je. Saja si Salasiah nak buat cerita kata yang dia eksyen." Salmah juga turut teruja dengan surat yang baru kami terima itu.
Sekali lagi kami mengarang beramai-ramai. Kali ini kami berterus-terang meminta dia mendapatkan kertas-kertas soalan seperti yang kami mahukan.
Dengan penuh debaran, saya menunggu jawapan daripadanya.
Namun... penantian itu cukup mengecewakan saya. Surat balasannya kali ini, saya renyuk-renyukkan sahaja. Benci betul!
Saya merungut kepada ibu saya. "Sedare umi ni... sombong!"
Kepada rakan-rakan saya pula saya luahkan perasaan geram "Berlagak betul dia tu! Dia ingat... dia pandai sangat. Konon2 dia tak ada masa." Tak habis-habis saya membebel. "Kamu tengoklah Salmah... apa yang dia kata. 'I have no time to do that. The junior boys don't live in the same block...' macamlah dia tak boleh nak usaha sikit pun! Kan aku dah cakap. Benci betul aku!"
Saya malu. Saya tidak hubunginya lagi.
Tiba-tiba, dia menghantar kad ucapan Selamat Hari Raya. Ketika itu sudah masuk bulan Ramadhan, dan Syawal sudah hampir.
"Kamu jawablah."
"Tak ingin aku!"
Saya tak endahkan kad ucapannya itu.
Empat hari sebelum hari raya, saya menerima satu lagi kejutan. Dia menghantar segulung kertas-kertas soalan seperti yang pernah saya minta. Malah... semua subjek telah dikumpulkan untuk saya. Bersama-sama kertas soalan-soalan itu, dilampirkan sekeping surat ringkas.
Katanya, "nanti saya datang rumah saudari untuk ambil kertas-kertas soalan itu nanti. Saya pinjamkan untuk saudari."
Saya tergamam! Nak datang? Bila?
Bersambung.......

Monday, May 01, 2006

Kenapa susah sangat?

Seperti yang saya jangkakan, pemuda itu sebenarnya memang tidak berminat untuk berkahwin dengannya!
Sofia hubungi saya lagi. Katanya, "kak... dia tak nak balas panggilan saya. Dia buat tak tahu saja, kak! Nak buat macam mana ni?"
"Apa yang kamu katakan pada dia, Sofia?"
"Saya tanya dia... sama ada dia serius nak berkahwin dengan saya atau apa?"
"Apa yang dia jawab?"
"Dia diam saja, kak. Tak sempat saya nak cakap yang saya nak akak datang berjumpa dengan dia. Dia terus membisu, kak. SMS saya dia tak jawab, panggilan saya pun dia tak layan. Dia buat tak tahu saja..." Suara Sofia sebak.
"Kan akak dah ingatkan pada kamu, Sofia. Akak tahu dia tak serius. Dia seronok nak layan kamu, sebab kamu cantik. Bukannya dia nak kahwin dengan kamu pun."
"Saya sedih, kak. Takkan dia sampai hati buat saya macam ni?" Kali ini Sofia menangis. Esakan melalui corong telefon membuatkan saya turut rasa terharu.
"Sofia..." Saya cuba memujuknya. "Lupakan dia. Dia bukannya untuk kamu. Dia tidak ikhlas sayangkan kamu."
Begitu payah untuk Sofia menerima kata-kata saya itu. Mungkin saya terlalu keras dengannya, atau mungkin saya sudah tahu itulah yang akan terjadi akhirnya. Kerana itu, saya tidak terkejut dan tidak berasa sedih untuknya. Bagi saya, Sofia patut lupakan sahaja 'dia'. Lelaki itu memang bukan untuknya.
"Sofia... lupakan dia." Sekali lagi saya cuba memujuk. "Akak tahu... ada orang lain yang lebih sesuai untuk kamu."
"Kak... saya sayang dia... "
Aduhai.... kenapa susah sangat? Bisik hati saya.
Kalau dah tahu yang dia tidak sanggup mengahwini kamu, buat apa nak buang masa menyayanginya? Saya masih merungut seorang diri.
Memang pelik bagi saya. Kalau kita dah tahu orang itu tidak sayangkan kita, buat apa kita masih nak sayang dia?
"Sofia... dia tu... nak tipu kamu! Dia seronok luahkan kata-kata manis pada kamu kerana dia tahu yang kamu akan lemah dengan kata-katanya itu. Buat apa kamu nak buang masa, Sofia? Buat penat aje!"
Namun... hingga saat ini, Sofia masih tidak mahu berputus asa!