

Baru-baru ini, saya berchatting dengan seorang penulis. Saya memang jarang berchatting, cuma bila free, kadang-kadang terasa juga macam nak berchatting. Penulis ni barulah jugak... dan dia bertanya macam-macam dengan saya. Salah satunya, "Kak Aina... kalau ada penulis lain kutuk buku kita macam mana ya?"
Saya pun bertanya balik, "Kutuk macam mana tu?"
"Yalah... konon-konon buku kita tak sedap. Ini terjadi pada kawan saya. Siap penulis yang komen tu, kutuk dalam blog dia lagi. Pada hal dia pun penulis jugak."
"Agaknya dia hebat benarlah tu." Kata saya.
"Tulah... saya pun rasa pelik. Lagipun, tak baiklah buat pada orang lain macam tu. Kawan saya tu terus putus semangat. Tak ada semangat nak tulis lagi."
"Aduhai..." saya mengeluh. Memang tak baik. Bagi saya, apa-apa yang saya rasa tak elok tentang sebuah buku, kita boleh komen dengan cara yang baik... hantar terus emel kepada penulisnya. Itu pun kalau rasa dah tak tahan, mesti nak komen jugak.Kalau tidak, diamlah sahaja. Kalau rasa ada benda yang kita nak tegur, kita boleh buat secara beralas. Tak payah sebut nama buku dan tak payah sebut siapa penulisnya. Sebut sahaja apa kesilapannya. Itu pun tak payah kita sentuh terang-terangan. Jadi, tidaklah kita mengaibkan sesiapa pun.
Sebagai penulis, kita janganlah berasa takut kalau ada orang sengaja mengutuk kita, kerana memang lumrah alam, akan ada manusia yang begitu, yang suka mengutuk orang. Anggaplah itu sebagai cabaran. Saya sendiri sudah berkali-kali dikutuk orang... siap tulis dalam blog lagi. Tak apalah, apa yang boleh saya buat, kecuali berdoa agar saya dilindungi Allah SWT. Allah SWT maha Kasihan... insya-Allah, belum lagi saya berpatah semangat sekalipun pernah juga orang lain cuba sabotaj. Biarlah orang buat kita, asal kita tidak buat orang.
Baru-baru ini, seorang chatter juga beritahu saya untuk melihat sebuah blog ini. Katanya blogger itu menulis tentang buku saya, 'Matahariku'. Sebenarnya sudah banyak juga blogger yang tulis tentang buku-buku saya. Selalunya orang lain yang beritahu saya kerana saya memang jarang masuk ke blog orang. Anyway... sebab sekarang ini saya agak free... saya pun pergilah menjenguk. Saya tersenyum-senyum seorang diri... bukan kerana komennya yang sangat positif itu (sebab dah ramai yang kata begitu), tetapi tentang 'detail' nya komennya itu... dari pelbagai sudut pandangan. Penulis blog itu sangat teliti orangnya dan memang faham apa yang saya ingin sampaikan dalam 'Matahariku'. Walaupun saya yang menulisnya, tetapi apabila ada orang lain nampak apa yang ingin saya sampaikan sebenarnya, saya memang teruja. Memang dari awal lagi saya telah maklumkan kepada pembaca saya bahawa 'Matahariku' saya tulis ala-ala Mills and Boon (zaman dulu-dulu saya memang kaki baca Mills and Boon) dan saya juga kata cerita saya itu ala-ala Bollywood... dan ramai yang bersetuju, sebab ada unsur-unsur fantasi. Mungkin ini adalah satu kebetulan yang saya juga sengajakan. Saya memang dari awal lagi mahu menulis tentang hero kacukan Arab ni... pada mulanya saya nak ambik latar di UAE, tetapi saya telah ke Yemen. Tiba-tiba di sana, saya betul-betul terjumpa dengan hero yang saya cari-cari, jadi saya tukar latarnya... beralih ke Yemen. Dan kebetulan juga, saya telah dimaklumkan oleh pihak Mills and Boon (KarnaDya memang ada kerjasama dengan pihak itu) bahawa mat salih 'suka giler' baca novel-novel yang heronya campur Arab. Pelik, kan? itu yang saya teruskan dengan perancangan saya itu.
Okeylah... alhamdulillah, ramai yang terima baik dengan penulisan saya itu, walaupun tidak semua yang setuju. Bagi saya, it's okay... itu cita rasa masing-masing, asalkan tidak mengaibkan saya di mana-mana...
Terima kasih kepada semua yang telah memberi sokongan kepada saya dan juga yang telah berikan semangat kepada saya untuk terus menulis. Terima kasih, Tuhanku.