Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Monday, September 07, 2015

Cari Yang Terbaik!

Assalam

Hujung minggu yang padat dan cuaca yang berjerebu walaupun kami di Negeri Sembilan dapat hujan sekurang-kurangnya dua hari berturut-turut. Alhamdulillah.

Nak buat macam mana kan, memang banyak hal yang perlu kami lakukan hinggakan tak ada masa sangat untuk berehat di rumah. Namun kami tetap bersyukur kerana Allah swt izinkan kami untuk buat apa yang kami nak buat.

Pagi ini, di tempat kami ini, matahari masih menyorok-nyorok. Yang pasti masih ada jerebu lagi.

Di entri kali ini, sajalah saya nak kongsi cerita salah seorang teman baik saya. Dia mempunyai dua orang anak lelaki (memang tak ada anak perempuan) dan yang sulung sudah pun berumah tangga. Yang kedua pula sudah bekerja di sebuah syarikat gergasi dan kebetulan anak lelakinya yang ini agak jenis baik hati. Cepat cairlah kata orang. Kebetulan juga, anak lelakinya yang ini sukalah pada seorang gadis yang juga mempunyai career yang mantap, tetapi malangnya kawan saya dan suaminya tidak berkenan untuk jadikan gadis itu menantu mereka.

Saya pernah bertanya, "Kenapa tak berkenan?"

Kawan saya memberi beberapa alasan yang agak mantap (tak payahlah saya bincangkan  di sini sebab agak personal) dan saya nampak akan logiknya.

"Habis tu you nak buat macam mana?" soal saya lagi.

"Kami dah slow talk dengan anak kami dan minta dia tidak teruskan hubungannya dengan gadis itu." Itulah kata kawan saya itu.

Mula-mula saya memang tak pasti sama ada anaknya itu mahu mendengar nasihat mereka atau tidak. Maklumlah, orang muda kalau sedang angau kadang-kadang mereka jadi keliru hinggakan tak nampak baik buruk sebuah perhubungan itu. Namun alhamdulillah, kemudiannya kawan saya memberitahu saya bahawa anaknya itu faham apa yang mereka sampaikan dan akhirnya bersetuju yang gadis itu tidak sesuai untuk dia jadikan isterinya. Berkat doa kawan saya dan suaminya.

Sebenarnya memang sangat mudah untuk kita terperangkap dan terjerat dengan percakapan manusia, apatah lagi seorang lelaki, apabila mendengar kata-kata seorang wanita, hati mereka mudah cair hingga terlupa untuk berfikir tentang baik buruk 'relationship' itu, sedangkan ibu bapa pula, sebagai orang ketiga, mudah melihat apa-apa kelemahan dan perkara yang tidak sesuai untuk anak mereka. Semestinya ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak mereka.

Sepatutnya memang begitulah, bila kita nak cari pasangan hidup kita, biarlah kita pilih yang terbaik buat kita, jangan main ambil sahaja siapa-siapa, kerana kalau kita tersilap, maka itu adalah kerana kita yang tidak berfikir dulu. Sungguhpun jodoh kita ditentukan Allah swt, namun kita tetap boleh fikir dan buat pilihan. Allah tidak pernah menghalang kita untuk berfikir cuma kadang-kadang manusia yang buat silap kerana lupa untuk berfikir. Wallahuaklam.

                                                                 Sekadar hiasan