Menjongketlah ni!
Assalamualaikum
Saya sibuk, tapi nak 'take 5' sekejap. Mungkin anda pernah mendengar perkataan menjongket ini. Tapi semalam, saya memang tergelak bila seorang kawan lama mengguna perkataan ini. Sangat klasik! Dia mengguna perkataan 'menjongket' untuk jelaskan keadaan di mana dia suka keluar berjalan-jalan. Kalau nak tahu, ini adalah perkataan orang Perak, terutama orang Kuala Kangsar bila nak terangkan kelakuan yang suka berjalan-jalan. Kami guna perkataan 'menjongket'. Tak tahulah orang sekarang ni masih guna ataupun tidak. Saya sendiri pun dah lupa tentnag perkataan ini. Perbualannya selalu berbunyi macam ni:
"Kome kat mana tadi?"
"Kat mana lagi, teman pergi menjongket le..."
Hehe... bunyi sangat 'weird', tapi memang itulah caranya. Mungkin anda boleh meluaskan 'vocabulary' anda dalam memahami loghat bahasa daerah.
Wassalam.
Buatlah apa yang hati kita suka dan apa yang kita tahu Allah akan suka. Buat baik akan dibalas baik...
Nature
Cinta baru dalam hidupku
Followers
Wednesday, February 27, 2013
Monday, February 25, 2013
Kawan Lama
Assalamualaikum
Ada yang bertanya kepada saya, kenapa dah lama tak update blog? Lama dah ke? Huhu... sibuk kot. Betul tu, saya sibuk, jadi terlupa nak update. Hehe. Tak apa kot, sekali-sekala memanglah macam tu. Hari ini saya update dan saya letak sekali foto lama... zaman tok lut masa saya bersekolah lagi. Masa tu saya tingkatan tiga. Sejak kebelakangan ini, geng sekolah saya (satu batch dengan saya) kami buat satu kumpulan chatting di FB dan juga Whatsapp. Jadi seronoklah berchatting dengan kawan-kawan lama ni. Maka muncullah gambar-gambar lama untuk kami kongsi sama. Malah, ada lagu-lagu lama juga yang diupload di page kami itu... seronok beb, rasa macam kembali di zaman sekolah.
Sekolah kami sekolah perempuan, jadi cara kami dibesarkan pun sangat berbeza dengan mereka yang bersekolah campur. Masa zaman saya tu, kami sekolah medium Inggeris, jadi juga berbeza caranya. Sampai sekarang ni, walaupun kami Melayu, bila berborak tu, seronok juga berbahasa Inggeris dan bila kami cakap Melayu, keluarlah loghat Perak pekat! Seronoknya tak terkata. Rinduuuu gila pada zaman sekolah tu. Banyak cerita lama dan semuanya adalah memori buat kami semua. In syaa Allah, kami akan berjumpa lagi. Ada member yang berada di Grik, Perak, ada yang berada di Kampar, Perak, Taiping, Ipoh dan lain-lain. Ramai di Lembah Klang. Rasa macam dah tak sabar nak jumpa geng lama, in syaa Allah, akan berjumpa nanti.
Wassalam.
PS: Ada guru-guru dan teman-teman yang sudah meninggal dunia.
Thursday, February 21, 2013
Bila Bercinta...
Bila Bercinta
Assalam...
Saya kesibukan hari ini. Semalam pun tak banyak menulis sebab pergi KL jumpa students dari Yemen yang datang melawat Malaysia. Semuanya ada 42 orang, sponsored by Sheikh Abdullah Bugshan. Mereka adalah pelajar cemerlang dari University of Hardamawt, Mukalla, Yemen. Yang perempuan, semuanya tutup muka, tinggal mata. Bila berjalan dengan dia orang, semua orang tengok, sebab mungkin tak pernah tengok ramai perempuan yang begitu dalam sekumpulan. Siap pakai semua hitam. Syabas! Terlupa pulak nak ambil gambar. Apa pun, hari ini dia orang akan balik ke Yemen. Bayangkan, duit shopping pun Sheikh Bugshan bagi kat dia orang.
Anyway, hari ini saya nak letakkan beberapa ayat-ayat cinta yang saya jumpa dalam buku hadiah seorang teman, untuk berkongsi dengan anda semua. Semoga panjang umur dan berjumpa lagi di alam maya.
"As long as you live, keep learning how to live."
"Life isn't a matter of milestones but of moments."
"It's never too late - never too late to start over, never too late to be happy."
"The heart that loves is always young."
"It is never too late to fall in love!"
"Falling in love was wonderful. Lasting love is better."
Wednesday, February 20, 2013
Suka Rumah Cantik
Assalam.
Sejak kebelakangan ini, rumah saya dah jadi tak cantik. Bukan kerana apa-apa tetapi si kenit-kenit ni suka menyemakkan! Dah tu, saya dah tak boleh hiaskan rumah lagi. Huhuhu...
Kata kawan-kawan saya yang belum ada cucu... untungnya ada cucu. Hehe... memang untung! Rugi kalau tak ada cucu. Bila kita ada cucu, kita jadi lebih ceria. Rumah kita pun kecoh dan kelam-kabut! Hehe. Memang best giler! Saya letakkan gambar deko rumah ni... yang saya bayangkan dalam minda saya ni. Nak tunggu cucu besar sebelum boleh cuba buat macam ni!
Simple tapi cantik.
Sejak kebelakangan ini, rumah saya dah jadi tak cantik. Bukan kerana apa-apa tetapi si kenit-kenit ni suka menyemakkan! Dah tu, saya dah tak boleh hiaskan rumah lagi. Huhuhu...
Kata kawan-kawan saya yang belum ada cucu... untungnya ada cucu. Hehe... memang untung! Rugi kalau tak ada cucu. Bila kita ada cucu, kita jadi lebih ceria. Rumah kita pun kecoh dan kelam-kabut! Hehe. Memang best giler! Saya letakkan gambar deko rumah ni... yang saya bayangkan dalam minda saya ni. Nak tunggu cucu besar sebelum boleh cuba buat macam ni!
Simple tapi cantik.
Tuesday, February 19, 2013
Sukat Dosa Orang
Gambar Lama - bukan zaman saya pun
Assalam.
Apakah kesenian itu merupakan kejahatan? Ada orang kata, kalau suka pada seni, akan hilang Rahmat Tuhan. Allahuakbar. Bagi saya, terpulanglah pada individu. Kalau tergila-gilakan seni hinggakan tak ingat Tuhan, mungkin betul lah agaknya. Tapi mengapa kita salahkan pada kesenian, sedangkan banyak kerja dakwah yang mampu dijalankan melalui kesenian.
Serupalah bila baca buku, kalau kita pilih buku yang akan mengajar kita jadi jahat, tentulah ia merosakkan. Tetapi kalau baca buku dan melalui buku itu kita banyak belajar untuk jadi lebih baik, masih salah ke? Macam mana nak jadi orang pandai kalau kita asyik takut membaca?
Sebagai orang Islam, kalau kita sengaja menyekatkan pelbagai perkara, sedangkan dalam al Quran tak ada pun suruh kita buat begitu, bukankah itu satu perbuatan yang bertentangan. Al-Quran mengajar kita untuk jadi manusia yang mampu mengguna akal, mampu mencari kawan, mampu menjaga keluarga, mampu menunaikan segala tanggungjawab dan ibadah, mampu menjadi Muslim yang berakhlak... bukan manusia yang sentiasa memandang negatif pada segala-galanya dan akhirnya tak mampu untuk bergerak kerana menjadi manusia yang paranoid!
Bukan subjek yang menjadi ukuran, tetapi hati budi kita sendiri, sikap kita dan amalan kita. Malah, sekalipun memberi ceramah agama pun, kalau tak betul gaya akan membuat dosa juga. Terpulanglah pada kita. Apa gunanya jadi orang baik tapi duk sukat dosa orang dan duk mengumpat pasal orang? Apa gunanya jadi orang baik yang merasakan bahawa dirinya akan masuk syurga dan orang lain masuk neraka? Janganlah kita mengata orang, tapi kita sendiri lagi teruk, kerana akhirnya, bukan kita yang aturkan siapa masuk syurga atau neraka. Apa yang kita lakukan ini, mungkin orang tak tahu, tapi Allah SWT tetap tahu. Wallahuaklam.
Wassalam.
Assalam.
Apakah kesenian itu merupakan kejahatan? Ada orang kata, kalau suka pada seni, akan hilang Rahmat Tuhan. Allahuakbar. Bagi saya, terpulanglah pada individu. Kalau tergila-gilakan seni hinggakan tak ingat Tuhan, mungkin betul lah agaknya. Tapi mengapa kita salahkan pada kesenian, sedangkan banyak kerja dakwah yang mampu dijalankan melalui kesenian.
Serupalah bila baca buku, kalau kita pilih buku yang akan mengajar kita jadi jahat, tentulah ia merosakkan. Tetapi kalau baca buku dan melalui buku itu kita banyak belajar untuk jadi lebih baik, masih salah ke? Macam mana nak jadi orang pandai kalau kita asyik takut membaca?
Sebagai orang Islam, kalau kita sengaja menyekatkan pelbagai perkara, sedangkan dalam al Quran tak ada pun suruh kita buat begitu, bukankah itu satu perbuatan yang bertentangan. Al-Quran mengajar kita untuk jadi manusia yang mampu mengguna akal, mampu mencari kawan, mampu menjaga keluarga, mampu menunaikan segala tanggungjawab dan ibadah, mampu menjadi Muslim yang berakhlak... bukan manusia yang sentiasa memandang negatif pada segala-galanya dan akhirnya tak mampu untuk bergerak kerana menjadi manusia yang paranoid!
Bukan subjek yang menjadi ukuran, tetapi hati budi kita sendiri, sikap kita dan amalan kita. Malah, sekalipun memberi ceramah agama pun, kalau tak betul gaya akan membuat dosa juga. Terpulanglah pada kita. Apa gunanya jadi orang baik tapi duk sukat dosa orang dan duk mengumpat pasal orang? Apa gunanya jadi orang baik yang merasakan bahawa dirinya akan masuk syurga dan orang lain masuk neraka? Janganlah kita mengata orang, tapi kita sendiri lagi teruk, kerana akhirnya, bukan kita yang aturkan siapa masuk syurga atau neraka. Apa yang kita lakukan ini, mungkin orang tak tahu, tapi Allah SWT tetap tahu. Wallahuaklam.
Wassalam.
Monday, February 18, 2013
Sudah Sukses Ke Kita?
Assalamulaikum semua
Alhamdulillah... kita masih di sini lagi. Syukur kerana masih berpeluang untuk teruskan kehidupan, terus berdoa, terus kerja kuat, terus dekatkan diri dengan Tuhan. In sya Allah, terus diberkati Allah SWT.
Ada orang bertanya, "Kenapa orang Melayu tidak mampu sukses seperti orang Cina di negara sendiri?" Huhu... satu soalan yang rumit untuk dijawab mungkin, kerana soalan seperti ini, pasti mempunyai pelbagai jawapan. Nombor satu... sukses yang kita panggil sukses itu dari sudut apa? Kerjaya? Bisnes? Harta? Wang ringgit? Anak-anak dan cucu-cucu yang cemerlang?
Kalau diikutkan, memang benar orang-orang Melayu di negara ini, ada yang sangat ketinggalan dalam pelbagai segi ekonomi dan juga pelajaran. Ada pelaung, tapi kadang-kadang tak dapat nak digunakan. Ada pula tu, dah usahakan tetapi oleh kerana sebab-sebab luar kawalan, maka musnahlah.
Okeylah... saya ingat masa saya kecil-kecil dulu. Kampung berjiranan dengan kampung saya merupakan sebuah kampung baru Cina. Satu masa dahulu, orang-orang kampung itu hidup sangat susah, begitu juga dengan orang-orang di kampung saya, yang rata-ratanya berketurunan Jawa. Alhamadulillah, hari ini, penduduk kampung saya di Kuala Kangsar dah lama maju jaya, apatah lagi kampung baru Cina itu. Hari ini, kalau kita ke kampung baru Cina yang saya maksudkan, rumah mereka semuanya besar-besar belaka, kereta pun bersusun. Anak-anak mereka juga berjaya dan ada yang dah jadi kaya-raya.
Namun begitu, hari ini, ramai orang Melayu yang tinggal di bandar yang merasakan kesempitan hidup. Bila tak cukup duit, semuanya tak jadi. Sana kurang dan sini kurang.
Orang Melayu juga tak minat bisnes. Dari dulu sampai sekarang, hanya segelintir sahaja yang berani untuk menceburinya. Orang Melayu takut gagal, dan memang pada hakikatnya, bisnes orang Melayu memang lebih senang untuk gagal. Sebab utama ialah orang Melayu tidak menyokong antara satu sama lain, tidak macam orang Cina. Orang Cina akan pergi ke kedai Cina, kalau dah tak ada, barulah nak masuk kedai Melayu. Kalau pergi holiday, mereka akan cari hotel kepunyaan orang Cina, kalau dah tak ada, barulah nak masuk ke hotel kepunyaan Melayu. Begitulah lebih kurangnya. Persatuan-persatuan mereka sangat kuat dan sangat menyokong orang mereka dari segi memberi modal dan macam-macam. Network bisnes mereka memang 'excellent'. Jadinya... memanglah rata-rata, orang Melayu tak mampu untuk bersaing dengan orang Cina.
Tetapi, itu tidak bermaksud kita tidak boleh berubah. Hari ini, sudah banyak orang Melayu yang berani untuk buat macam-macam, walaupun cabarannya tinggi bak Gunung Everest! Kita mesti ingat bahawa dalam Islam, perniagaan itu adalah sunnah Nabi. Jadi... kita tidak perlu gusar. Yang penting, jangan libatkan diri dalam benda-benda yang kotor. Baiknya tentang bisnes ialah kita mempunyai kebebasan. Kalau anda makan gaji, apa 'power' yang anda ada untuk lakukan sesuatu? kecualilah anda merupakan Perdana Menteri. Misalnya anda seorang imam masjid yang makan gaji, khutbah anda pun akan dikawal orang lain. Jadi macam mana nak berdakwah?
Apa yang saya katakan adalah sekadar contoh sahaja. Saya ingin memberi pandangan saya bahawa orang kita sebenarnya mampu untuk jayakan diri kalau kita berani untuk mencuba. Apa pun, kita mesti ingat ukuran sukses itu adalah sangat subjektif.
Wassalam.
Saturday, February 16, 2013
Fikiran Positif, Tubuh Sihat
Assalamualaikum...
Mungkin anda tak tahu, sebenarnya saya pun tak pernah tahu, tetapi baru-baru ini, saya mendapat maklumat bahawa bila kita suka berfikiran positif dalam kehidupan seharian, immune system kita jadi lagi baik. Itu bermakna, tubuh kita jadi sihat dan kuat dan mampu untuk lawan pelbagai penyakit yang pelik-pelik dan tak pelik. Dikatakan bila kita tidak negatif, immune system kita akan mengikut rentak otak kita dan ia akan jadi positif untuk mengawal penyakit yang datang. Maknanya, ia akan melawan segala kuman dan virus yang cuba merosakkan tubuh kita. Masya-Allah.
Satu lagi perkara yang menarik, kita sebagai orang dewasa, wajib menjaga kanak-kanak dengan sebaik mungkin, kerana semua kanak-kanak yang belum baligh itu adalah ahli syurga. Kalau kita berkasar dengan kanak-kanak, elok kita minta maaf agar kanak-kanak itu tidak berasa hati. Jangan goreskan hati kanak-kanak kerana sebenarnya kita sedang goreskan hati ahli syurga. Masya-Allah.
Semoga hujung minggu anda berbahagia. Wassalam.
Friday, February 15, 2013
Aku Yang Takut...
Jalan yang bengkok
Assalamualaikum
Pernah tak anda rasa takut?
Sejak kebelakangan ini, kadang-kadang rasa takut yang datang, sungguh menakutkan. Kenapa perasaan bimbang itu sering sangat datang mengacau jiwa, menggoyahkan segala denyutan di tubuh badan?
Mungkin anda fikir bahawa saya sedang berdepan dengan masalah personal, betul tak?
Alhamdulillah, tidak. Cuma sebagai seorang Muslim yang sudah matang, saya risau tengok dan melihat keadaan kita hari ini. Rata-rata manusia yang hidup di negara ini sudah jadi manusia yang mendahulukan 'wang-ringgit', bukan Allah SWT. Masing-masing takut kalau hidup tak berduit dan kerana duit, manusia bertukar kulit dan ada yang sanggup lakukan apa-apa sahaja di atas nama 'Duit'. Astaghfirullah alazim.
Bila kita mahu lakukan sesuatu, adakah kita sentiasa beringat? "Aku lakukan ini kerana Allah," sekalipun mungkin kita sedang berusaha untuk cari rezeki. Anda mungkin terasa yang saya ini sangat 'over', tapi biarlah saya bagi satu contoh yang 'simple'. Ada seorang kenalan (buat bisnes construction) sangat fanatik dan taksub dengan fahaman politik sesuatu party itu. Malah, party yang dia tidak suka akan dikutuk bergantang-gantang. Malangnya, dia dapat banyak job melalui party yang dia benci tu. Saya pun kelirulah bila dengar cara dia bekerja. Maknanya, bila bab duit, dia sanggup lakukan apa sahaja, walaupun ia bertentangan dengan semangat 'party' dan prinsip hidupnya. Yang penting, dia mesti dapat buat banyak duit!
Perkara beginilah yang sangat menakutkan saya. Buat masa ini, saya melihat bagaimana terlalu ramai orang kita yang terjerat dek kerana mahu hidup senang. Biar berusaha sikit, janji cepat kaya. Kita tak mahu pun berusaha keras kerana kita tidak sabar menunggu. Kerana rasa yang tidak sabar itulah, kadang-kadang membuat kita jadi 'tamak'. Kita sanggup 'pancung' orang lain, kita sanggup juga menabur fitnah. Kadang-kadang kita sanggup 'bertopeng', seolah-olah kita merupakan orang yang baik-baik. Allahuakbar!
Inilah yang merisaukan saya. Kebanyakan kita tersesat jalan. Kita takut orang lain (sama bangsa dan agama dengan kita) lebih beruntung daripada kita dan kerana itu, kita tidak mahu 'support'. Kita lebih senang melihat bangsa dan agama kita jatuh merudum, kerana bagi kita, itulah musuh kita!
Saya berasa ngeri melihat keadaan di sekeliling kita. Kita sama kita tidak lagi bersatu. Kita akan kutuk sesama sendiri, tikam sesama sendiri dan kita biarkan orang lain bertepuk tangan, kerana mereka tak perlu lagi buat apa-apa untuk jatuhkan kita. Orang Melayu yang beragama Islam itu sedang punahkan diri mereka sendiri dan akhirnya nanti akan hancurlah...
Ya Allah ya Tuhanku... biarlah kita buka mata dan hati kita. Biarlah apa sahaja yang kita mahu lakukan di dunia ini, kita lakukan di atas nama Tuhan kita, Allah SWT, tidak bertuhan pada yang lain. Tiada kuasa yang lebih besar daripada kuasa Allah SWT.
Wassalam.
Assalamualaikum
Pernah tak anda rasa takut?
Sejak kebelakangan ini, kadang-kadang rasa takut yang datang, sungguh menakutkan. Kenapa perasaan bimbang itu sering sangat datang mengacau jiwa, menggoyahkan segala denyutan di tubuh badan?
Mungkin anda fikir bahawa saya sedang berdepan dengan masalah personal, betul tak?
Alhamdulillah, tidak. Cuma sebagai seorang Muslim yang sudah matang, saya risau tengok dan melihat keadaan kita hari ini. Rata-rata manusia yang hidup di negara ini sudah jadi manusia yang mendahulukan 'wang-ringgit', bukan Allah SWT. Masing-masing takut kalau hidup tak berduit dan kerana duit, manusia bertukar kulit dan ada yang sanggup lakukan apa-apa sahaja di atas nama 'Duit'. Astaghfirullah alazim.
Bila kita mahu lakukan sesuatu, adakah kita sentiasa beringat? "Aku lakukan ini kerana Allah," sekalipun mungkin kita sedang berusaha untuk cari rezeki. Anda mungkin terasa yang saya ini sangat 'over', tapi biarlah saya bagi satu contoh yang 'simple'. Ada seorang kenalan (buat bisnes construction) sangat fanatik dan taksub dengan fahaman politik sesuatu party itu. Malah, party yang dia tidak suka akan dikutuk bergantang-gantang. Malangnya, dia dapat banyak job melalui party yang dia benci tu. Saya pun kelirulah bila dengar cara dia bekerja. Maknanya, bila bab duit, dia sanggup lakukan apa sahaja, walaupun ia bertentangan dengan semangat 'party' dan prinsip hidupnya. Yang penting, dia mesti dapat buat banyak duit!
Perkara beginilah yang sangat menakutkan saya. Buat masa ini, saya melihat bagaimana terlalu ramai orang kita yang terjerat dek kerana mahu hidup senang. Biar berusaha sikit, janji cepat kaya. Kita tak mahu pun berusaha keras kerana kita tidak sabar menunggu. Kerana rasa yang tidak sabar itulah, kadang-kadang membuat kita jadi 'tamak'. Kita sanggup 'pancung' orang lain, kita sanggup juga menabur fitnah. Kadang-kadang kita sanggup 'bertopeng', seolah-olah kita merupakan orang yang baik-baik. Allahuakbar!
Inilah yang merisaukan saya. Kebanyakan kita tersesat jalan. Kita takut orang lain (sama bangsa dan agama dengan kita) lebih beruntung daripada kita dan kerana itu, kita tidak mahu 'support'. Kita lebih senang melihat bangsa dan agama kita jatuh merudum, kerana bagi kita, itulah musuh kita!
Saya berasa ngeri melihat keadaan di sekeliling kita. Kita sama kita tidak lagi bersatu. Kita akan kutuk sesama sendiri, tikam sesama sendiri dan kita biarkan orang lain bertepuk tangan, kerana mereka tak perlu lagi buat apa-apa untuk jatuhkan kita. Orang Melayu yang beragama Islam itu sedang punahkan diri mereka sendiri dan akhirnya nanti akan hancurlah...
Ya Allah ya Tuhanku... biarlah kita buka mata dan hati kita. Biarlah apa sahaja yang kita mahu lakukan di dunia ini, kita lakukan di atas nama Tuhan kita, Allah SWT, tidak bertuhan pada yang lain. Tiada kuasa yang lebih besar daripada kuasa Allah SWT.
Wassalam.
Thursday, February 14, 2013
Soalan Yang Tak Berjawapan
Tengganu Kito
Assalamualaikum, semua
Semoga anda semua segar, ceria dan mempunyai semangat yang kuat untuk lakukan apa sahaja yang anda wajib dan harus lakukan. Semoga hari-hari kita ini lebih baik daripada hari yang sudah berlalu pergi, in sya Allah.
Kami sekeluarga 'had a good time in Kuala Terengganu'. Cuaca sangat baik, tidak terlalu panas, tapi kalau hujan pun tak lebat mana. Sentiasa berangin, dan kerana kami berada di Pulau Duyong, bertambahlah rasa anginnya. Mungkin kami sekeluarga perlukan masa untuk berehat setelah penat bekerja. Apa pun, yang paling seronok adalah cucu-cucu saya, tak mahu keluar dari swimming pool walaupun badan dah terketar-ketar kesejukan.
Okeylah, beralih daripada cerita di atas, biar saya bawa anda untuk fikirkan hal-hal lain yang mungkin anda tak terfikir sebelum ini. Kemungkinan besar, anda tak pernah ke Iran, atau Yemen... tapi saya dah pun ke tempat-tempat itu. Saya ke sana pun dengan secara 'kebetulan' kerana suami mempunyai tugasan. Bagi kita di Malaysia, kita mempunyai tanggapan yang sangat negatif pada negara-negara dan orang-orang yang tinggal di tempat itu. Kebanyakan kita tak pernah tahu tentang mereka, hanya mendengar tentang hal-hal yang negatif. Misalnya, orang di Malaysia sangat takut dengan orang Iran kerana kita anggap mereka adalah pengikut 'syiah' dan kerana itu apa sahaja yang mereka lakukan adalah tidak baik dan sesat. Begitu juga dengan Yemen. Kita beranggapan bahawa negara itu sangat ketinggalan, tidak seperti negara kita yang sangat ke depan dan moden. Kerana itu, kita beranggapan bahawa kita jauh lagi baik daripada mereka di sana.
Biar saya bawa anda ke Yemen dulu, ya. Memang betul mereka tidak moden seperti kita. Malah, kalau kita ke sana, ada tempat itu memang terlalu jauh ketinggalannya daripada segi kemajuan fizikal. Namun, itu tidak bererti bahawa orang-orang Yemen itu tidak baik seperti kita di sini. Malah, kalau tanya saya, saya katakan bahawa kita di Malaysia ini mati dan hidup semula pun tak mampu untuk bertanding dengan mereka dalam hal melayan tetamu! Masya-Allah. Mereka sangat hormat pada tetamu. Kita di sini, dah lama hilang 'nilai' itu.
Lagi satu, orang di sana tidak amalkan rasuah dan tidak suka meminta-minta. Okeylah... ada banyak lagi, tapi bagi saya yang pernah ke tempat seperti itu, saya tidak akan memandang rendah pada mereka sekalipun saya sedar bahawa mereka tidak maju seperti kita.
Kita ke Iran pula. Ramai orang kita cepat melatah dan tuduh macam-macam pada orang Iran. Tapi tahukah kita, bahawa bila mereka mulakan mesyuarat, mereka akan membaca kitab suci al-Quran sekitar 15 hingga 20 minit... habiskan satu juzuz. Kita di sini, kadang-kadang tak ada 'Bismillah' pun. Kalau ada mungkin sekadar baca 'Al Fatihah'. Di sana, bila sudah tutup aurat, tak adalah kita lihat mereka terkinja-kinja menyanyi atau berjoget di atas pentas (wanita). Saya memang mempunyai banyak rakan yang datang dari sana. Ada sekali tu, rakan kami tersenyum-senyum melihat satu pertunjukan di Malaysia. Kami tanya kenapa? Dia kata, "Peliklah kat Malaysia ni. Perempuan bertudung pun boleh terlompat-lompat atas pentas."
Hah, macam mana kita nak jawab ni? Bolehkah saya jawab begini, "Kami ini semua pengamal sunni yang seratus peratus akan ke syurga, sebab itulah its okay to jump like that." Kelakar, kan?
Bila kita lihat orang lain yang lain daripada kita, kita akan tuduh macam-macam sebab kita rasakan bahawa kita sangat betul. Aduhai... inilah yang paling sedih tentang diri kita ini.
Bagi saya, sepatutnya kita buka minda kita dan cuba faham lebih jauh daripada apa yang kita sudah terlalu biasa. Di luar sana, ada macam-macam yang perlu kita belajar. Misalnya, kita lihat pada diri kita. Bermula dengan kebersihan, adakah kita sangat bersih di Malaysia ini? Cuba kita masuk public toilet termasuk toilet di masjid dan kita lihat pasar-pasar kita... ada macam-macam bau, termasuk bau kencing! Nauzubillah.
Kalau kita bangga dengan kemajuan yang kita capai ini, baik kita lihat di cermin dan tanya pada diri kita, "Adakah aku yang maju di negara ini?"
Semoga kita sama-sama fikirkan tentang macam-macam soalan di dunia ini. Soalan yang masih tak berjawapan!
Wassalam.
Friday, February 08, 2013
Dunia Yang Kecil, Penuh Dengan Kebetulan
Assalamualaikum,
Suatu ketika dahulu, ada seorang penggiat seni sastera yang membuat kenyataan di sebuah sidang forum bahawa banyak penulis novel, suka buat cerita yang penuh dengan 'kebetulan'. Baginya, itu merupakan sesuatu yang tidak bijak, kerana hidup realiti tidak begitu rupanya. Ketika itu, saya jadi hairanlah pula, kerana kebetulan, saya terbaca dalam sebuah buku agama yang menyatakan pula bahawa hidup kita ini sememangnya mempunyai banyak 'kebetulan' dan 'kebetulan' itu adalah anugerah Ilahi buat insannya. Ha... tak pelik ke?
Pun begitu, anda yang membaca entri saya ini, tidakkah anda merasakan bahawa hidup kita ini memang penuh dengan kebetulan? Bukan hanya kebetulan, kadang-kadang kita rasa seolah-olah dunia yang besar ini sebenarnya kecil sahaja. Mana tidaknya, ada ketika perkara yang kita tak sangka-sangka, akan berlaku kerana kita sebenarnya mahu melihatnya. 'Fantastic'!
Ada seorang wanita muda bercerita pada saya, katanya bekas suaminya sangat liat untuk membayar nafkah pada anak kecil mereka yang dipeliharai wanita muda itu. Katanya bekas suaminya itu bergaji besar, tetapi bila nak hulurkan nafkah anak, tangannya terketar-ketar, padahal jumlahnya tak besar mana pun. Ketika di mahkamah, bekas suaminya kata yang dia tidak mampu membayar nafkah kerana banyak komitmen. Macam-macam helah yang dibuatnya untuk tidak bayar nafkah dan hutangnya kepada bekas isteri. Tup-tup, dalam senyap lelaki itu berkahwin lain dan dikatakan membayar hantaran isteri baru dengan jumlah yang sangat lumayan. Orang kata macam kahwin dengan selebritilah kot... berpuluh-puluh ribu jumlahnya. Si bekas isteri pada mulanya memang tak tahu. Wal hasil, dunia ini kecil sahaja. Tahu-tahu, kawan baik wanita muda itu bersembang-sembang dengan rakan kerjanya, kebetulan dimaklumkan kepadanya bahawa sepupunya berkahwin dengan bekas suami wanita tadi. Rupa-rupanya, si bekas suami itu tidak pun bercerita bahawa dia adalah duda anak satu.
sekadar hiasan
Wow! Boleh pula dia membayar hantaran sejumlah besar itu sedangkan nafkah anak yang seciput tak sanggup nak bayar. Dasar lelaki dayus yang tidak tahu apa wajib dan apa tidak!
Kalau kita dengar cerita ini, bunyi macam drama di TV, tetapi inilah realiti di dunia yang kecil dan penuh dengan kebetulan. Semua kebetulan yang datang pada kita adalah kemudahan untuk kita tahu dan mengerti apa erti hidup ini. Tanpa kebetulan, kita akan jadi hilang, tak tahu bagaimana mahu cari jawapan.
Esok hingga Rabu, saya tak update blog ini kerana kami sekeluarga akan ke Kuala Terengganu.
Semoga kita semua jadi insan yang sentiasa ingat pada Tuhan dan kewajipan.
Wassalam.
Thursday, February 07, 2013
Fenomena Hendonism, Punya Manusia Jahil
Sekadar hiasan
Assalamualaikum...
Bunyi macam berat kan judul di atas ini, tapi saya rasa tajuk ini sangat relevan buat masyarakat hari ini, yang terlalu asyik dengan hiburan. Sebenarnya saya terbaca sebuah artikel tentang hal ini di muka surat khabar dan saya tertarik dengan apa yang dibincangkan itu. Hari ini, ada sebahagian masyarakat kita yang menyangkakan bahawa kita hidup di dunia ini sekadar untuk berhibur-hibur sahaja dan itulah objektif mereka berada di dunia. Seolah-olah tanpa hiburan, mereka mungkin akan mati.
Mungkin ada di antara anda yang membaca, kurang percaya dengan apa yang saya tulis ini. Namun inilah realiti hari ini. Penyakit atau budaya hendonism sudah meresap dalam banyak jiwa dan diri manusia, tentunya manusia jahil yang tidak tahu apa erti hidup sebenarnya. Dalam kehidupan seharian mereka, itulah yang mereka cari, iaitu apa-apa yang boleh membuat mereka terhibur dan kerana terlalu ralit dengan hiburan dan apa-apa yang berkaitan dengannya, mereka abaikan segala tanggungjawab yang sepatutnya hadir dalam insan yang bergelar manusia.
Di mana silapnya? Saya berani katakan bahawa budaya ini hidup sejak mereka 'baby' lagi. Ibu dan ayah membesarkan mereka tanpa didikan yang sebenar. Tidak ada pengetahuan agama, tidak diajar tanggungjawab yang perlu diamalkan setiap hari pada semua yang berada di sekelilingnya dan dengan pembesaran yang begitu, tanpa ilmu, tanpa pengetahuan, tentulah manusia jahil ini akan terus jadi jahil sekalipun sudah dewasa.
Hidup mesti ada makanan mewah, mesti ada kereta mewah, mesti ada seks, mesti ada parti, mesti minum-minum, mesti ada perempuan (bagi lelaki), mesti dapat tidur banyak dan bila-bila masa, mesti ada duit dan boleh berjoli. Bagi mereka, ilmu dan pelajaran itu adalah untuk mereka yang bodoh yang tidak tahu menilai hidup. Tanggungjawab untuk bagi makan anak isteri adalah sesuatu yang membebankan dan menyusahkan hidup. Hormat orang tua dan masyarakat adalah satu cerita dongeng.
Mungkin ada yang tergelak membaca tulisan ini, tapi inilah realiti yang wujud di dunia hari ini. Bagi mereka yang berada dalam budaya 'hendonism', memang seronok kalau dapat menyusahkan orang lain. Suka kalau ada yang sengsara. Bagi mereka, dunia ini adalah untuk orang-orang seperti mereka.
Namun... sekalipun mereka dapat rasa semua yang nikmat ini, ia akan berakhir satu hari nanti. Bila tiba masanya nanti, mungkin ketika itulah mereka akan teringat pada Tuhan dan teringat bahawa sehandal atau sehebat mana sekalipun mereka itu, mereka akan kecundang juga. Wallahuaklam.
Wassalam.
Assalamualaikum...
Bunyi macam berat kan judul di atas ini, tapi saya rasa tajuk ini sangat relevan buat masyarakat hari ini, yang terlalu asyik dengan hiburan. Sebenarnya saya terbaca sebuah artikel tentang hal ini di muka surat khabar dan saya tertarik dengan apa yang dibincangkan itu. Hari ini, ada sebahagian masyarakat kita yang menyangkakan bahawa kita hidup di dunia ini sekadar untuk berhibur-hibur sahaja dan itulah objektif mereka berada di dunia. Seolah-olah tanpa hiburan, mereka mungkin akan mati.
Mungkin ada di antara anda yang membaca, kurang percaya dengan apa yang saya tulis ini. Namun inilah realiti hari ini. Penyakit atau budaya hendonism sudah meresap dalam banyak jiwa dan diri manusia, tentunya manusia jahil yang tidak tahu apa erti hidup sebenarnya. Dalam kehidupan seharian mereka, itulah yang mereka cari, iaitu apa-apa yang boleh membuat mereka terhibur dan kerana terlalu ralit dengan hiburan dan apa-apa yang berkaitan dengannya, mereka abaikan segala tanggungjawab yang sepatutnya hadir dalam insan yang bergelar manusia.
Di mana silapnya? Saya berani katakan bahawa budaya ini hidup sejak mereka 'baby' lagi. Ibu dan ayah membesarkan mereka tanpa didikan yang sebenar. Tidak ada pengetahuan agama, tidak diajar tanggungjawab yang perlu diamalkan setiap hari pada semua yang berada di sekelilingnya dan dengan pembesaran yang begitu, tanpa ilmu, tanpa pengetahuan, tentulah manusia jahil ini akan terus jadi jahil sekalipun sudah dewasa.
Hidup mesti ada makanan mewah, mesti ada kereta mewah, mesti ada seks, mesti ada parti, mesti minum-minum, mesti ada perempuan (bagi lelaki), mesti dapat tidur banyak dan bila-bila masa, mesti ada duit dan boleh berjoli. Bagi mereka, ilmu dan pelajaran itu adalah untuk mereka yang bodoh yang tidak tahu menilai hidup. Tanggungjawab untuk bagi makan anak isteri adalah sesuatu yang membebankan dan menyusahkan hidup. Hormat orang tua dan masyarakat adalah satu cerita dongeng.
Mungkin ada yang tergelak membaca tulisan ini, tapi inilah realiti yang wujud di dunia hari ini. Bagi mereka yang berada dalam budaya 'hendonism', memang seronok kalau dapat menyusahkan orang lain. Suka kalau ada yang sengsara. Bagi mereka, dunia ini adalah untuk orang-orang seperti mereka.
Namun... sekalipun mereka dapat rasa semua yang nikmat ini, ia akan berakhir satu hari nanti. Bila tiba masanya nanti, mungkin ketika itulah mereka akan teringat pada Tuhan dan teringat bahawa sehandal atau sehebat mana sekalipun mereka itu, mereka akan kecundang juga. Wallahuaklam.
Wassalam.
Wednesday, February 06, 2013
Cerita Berat VS Cerita Ringan
Assalamulaikum,
Kadang-kadang inilah isunya yang menjadi dilema penulis macam saya, tidak pasti mahu tulis yang berat atau yang ringan. Ada pembaca suka kisah-kisah yang agak berat, supaya mereka banyak berfikir. Pun begitu, ada juga pembaca yang mahu relaks sambil membaca, tak perlu fikir apa-apa yang perlukan tenaga untuk berfikir. Huh! Yang pening adalah penulis seperti saya.
Kalau nak tahu, sekarang ini saya tak kisah dah. Saya tulis aje... in syaa Allah pengikut saya dah faham dengan stail penulisan saya. Setiap kita manusia, mempunyai cerita kita sendiri. Ada berat dan ada ringannya. Kalau boleh, saya nak cantum semuanya, supaya senang saya puaskan hati semua pembaca saya... hehe.
Tapi yang paling berat buat saya setiap kali saya menulis ialah untuk fikirkan kisah yang belum saya kisahkan lagi... hehe, tak mahu repeat cerita yang sama, beb! Bosan, bosan, bosan! Kalau boleh, karakter pun tak mahu yang mirip-mirip. Biar semuanya lain.
Anda macam mana? Suka yang berat atau yang ringan? Suka yang kelakar atau yang sedih sampai kena ambil kota tisu? Suka paragraf yang pendek-pendek atau panjang meleret? Suka novel agak-agak tebal atau melampau tebal? Suka macam mana eh? Huh!
Wassalam.
PS: Kalau ada masa, jom tengok link ini di You Tube
http://www.youtube.com/watch?v=G-tZHIfKD2A
Ini adalah gambar penyanyi cilik Indonesia, Fatin Shidqia Lubis. Suaranya lagi sedap daripada Bruno Mars... hehe.
Tuesday, February 05, 2013
Bila Sang Suria Tidak Menjelma
Assalamualaikum...
Sekadar teringat pada sebuah lagu lama yang pernah dipopularkan oleh penyanyi yang bernama Bill Withers yang diciptakan sekitar tahun 1971. Lagu ini juga pernah dipopularkan oleh Michael Jackson ketika dia masih kanak-kanak lagi. Saya suka lirik lagu ini... macam touching, romantik... huh!
Ain't no sunshine when she's gone
It's not warm when she's away
Ain't no sunshine when she's gone
She always gone too long anytime she
goes away
Wonder this time where she's gone
Wonder if she's gone to stay Ain't
no sunshine when she's gone
This house just ain't no home
anytime she goes away
I know I know I know
Hey, I oughta leave the young thing alone
But ain't no sunshine when she's
gone
Ain't no sunshine when she's gone
Only darkness everyday
Sunday, February 03, 2013
My Beautiful Girl
Assalamualaikum,
Hari ini hari Ahad dan kalau anda bercadang hendak ke Pesta Buku 1 Malaysia di PWTC, jangan lupa ke gerai KarnaDya untuk dapatkan novel terkini saya ia itu 'Beautiful Asmara'. Bagi mereka yang belum lagi download majalah terkini kami iaitu 'Life Is Beautiful', jom layari
untuk dapatkan majalah itu secara percuma. Tapi janganlah lupa untuk daftar kat laman web itu, kalau tidak tak dapatlah buka majalah tu. Buat masa ini, anda perlu gunakan iPad atau iPhone, atau tablet@peranti android atau telefon android. Kalau tengok melalui iPad atau iPhone, majalah digital itu akan jadi interaktif... jangan tak tahu, majalah ini adalah yang pertama di Malaysia. Malah, dalam bahasa Melayu, ia adalah yang terulung juga di dunia. Jadi... usahakanlah untuk membacanya. PERCUMA, beb! Tak payah bayar pun.
Okey... sempena bercerita tentang semua yang 'beautiful' ni, saya letakkan juga gambar budak comel ini, yang sekarang ini bertambah comel. Gambar ini kami ambil semasa perkahwinan anak saudara saya di Muar. Sharifah Yusufia... huhu.
Wassalam.
Hari ini hari Ahad dan kalau anda bercadang hendak ke Pesta Buku 1 Malaysia di PWTC, jangan lupa ke gerai KarnaDya untuk dapatkan novel terkini saya ia itu 'Beautiful Asmara'. Bagi mereka yang belum lagi download majalah terkini kami iaitu 'Life Is Beautiful', jom layari
Okey... sempena bercerita tentang semua yang 'beautiful' ni, saya letakkan juga gambar budak comel ini, yang sekarang ini bertambah comel. Gambar ini kami ambil semasa perkahwinan anak saudara saya di Muar. Sharifah Yusufia... huhu.
Wassalam.
Friday, February 01, 2013
Pertandingan Menulis E-Buku
Assalamulaikum
Bagi anda yang suka menulis dan ingin mengasah bakat anda, mungkin anda boleh usahakan untuk memasuki pertandingan menulis e-buku anjuran pihak E-Sentral dengan Maxis. Saya attachkan info untuk perhatian anda semua.
Wassalam.
Bagi anda yang suka menulis dan ingin mengasah bakat anda, mungkin anda boleh usahakan untuk memasuki pertandingan menulis e-buku anjuran pihak E-Sentral dengan Maxis. Saya attachkan info untuk perhatian anda semua.
Wassalam.
Mulai 1hb Februari, eSentral akan mengadakan Pertandingan
eBuku 2013. Pertandingan yang direka khas untuk memupuk penulisan
kreatif ini akan berlangsung daripada Februari sehingga hujung April.
Untuk maklumat lanjut berkenaan pertandingan ini, sila layari Facebook
page pertandingan di: www.facebook.com/eBookCompetition Pertandingan…
PS: Siapa yang berminat untuk beli novel Beautiful Asmara, boleh dapatkannya di booth KarnaDya di PWTC hingga Ahad ini, atau buat pesanan secara online melalui website KarnaDya www.karnadya.com.my
Terima kasih.
PS: Siapa yang berminat untuk beli novel Beautiful Asmara, boleh dapatkannya di booth KarnaDya di PWTC hingga Ahad ini, atau buat pesanan secara online melalui website KarnaDya www.karnadya.com.my
Terima kasih.
Subscribe to:
Posts (Atom)













