Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Monday, February 21, 2011

Dunia Internet dan Digital




Salam

Ya betul, kita semua tahu sekarang ini kalau ada yang tak pernah berada di alam maya, mungkin kita boleh anggap mereka ketinggalan. Hari ini, kebanyakan orang bernafas dengan Internet. Tak ada Internet, macam nak mati dah... hehe (Saya cakap untuk diri saya kot). Apa-apa pun, memang ramai yang suka melayari Internet. Paling kudi pun, guna Internet untuk beremel, kalau bukan untuk hal lain. Ramai yang gila blogging, ramai yang gila 'facebook' dan 'Twitter' dan macam-macam lagi. Saya juga suka membuat 'research' dan dapatkan maklumat baru melalui Internet. Baca surat khabar dan melihat apa-apa isu terkini. Malah, melihat sejarah juga melalui Internet. Macam-macam boleh, bah.

Sekarang ini, alat elektronik yang dicipta semakin canggih. Selain dari laptop dan desktop, orang dah mula gila-gila dengan ipad dan macam-macam lagi alat digital yang lain. Malah, telefon bimbit juga dah semakin canggih dan mampu menguruskan pelbagai hal Internet. Nak apa lagi, kalau kita bergerak ke mana-mana pun kita masih boleh melayari Internet? Di mana-mana pun dah ada WiFi.

Okeylah, dunia hari ini juga sudah melihat betapa kerajaan negara boleh ditumbangkan melalui perhubungan Internet. Tak payah ada mesyuarat, tak payah kenal dan berjumpa, tetapi rakyat mampu berinteraksi dan sepakat melalui hubungan Internet. Saya percaya juga, pihak Yahudi yang menggunakan kecanggihan Internet untuk mengumpul maklumat, kini di 'backfire', kerana tidak menyangkakan Internet mampu melakukan sesuatu diluar dugaan mereka!

Selepas ini kita tidak tahu strategi mereka apa pula.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, kedai-kedai buku di negara Barat banyak yang dah tutup kerana kecanggihan teknologi digital kini, hinggakan orang tak perlu ke kedai untuk membeli buku secara fizikal, dan mereka juga senang membaca bahan secara alam maya atau dengan menggunakan digital sahaja!

Saya percaya, perkara ini akan merebak ke negara kita juga. Mana pernah Malaysia ketinggalan dalam hal-hal canggih seperti ini? Mungkin makan masa sedikit, tetapi akhirnya nanti akan tiba juga.

Saya tak sabar nak tengok budak-budak muda kita tidak melepak kosong. Mereka membaca melalui alat canggih digital mereka, mungkin di shopping complex, atau dalam LRT, Komuter, ERL, dalam bas, tren dan sebagainya. Mungkin juga mereka membaca di atas katil semasa tunggu untuk lena!