Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Thursday, October 22, 2015

Tanda Sayang

Assalam

Hari ini memang kalut sikit sebab esok dah nak pergi ke Jakarta. Maklumlah, banyak benda yang hendak kami pastikan dah siap untuk 'Family Reunion' yang akan berlangsung pada 24 Oktober ni. Kebetulan, pada malam 25 pula, Lutfi anak sepupu saya akan adakan majlis perkahwinan yang simple. Ini merupakan perkahwinan Lutfi @ Opie yang kedua. Semoga perkahwinannya yang kedua ini berkekalan hingga akhir hayat, amiin.

Bila bercerita tentang perkahwinan ini, teringat juga saya pada cerita Setulus Janji yang sudah pun dijadikan drama bersiri di RTM 1. Kisah Insyirah dan Ilham, banyak turun naiknya. Namun kalau sayang itu tak pernah pudar, akan berkekalan juga sekalipun dilanda ombak besar. Begitulah kehidupan kita semua.

Setiap hari kita akan melihat orang bernikah dan setiap hari juga ada yang bercerai, tak cerai hidup cerai mati. Kalau cerai mati, biasanya penuh dengan kesedihan, namun bila cerai hidup ni, kadang-kadang penuh dengan rasa sakit hati.

Apakah tanda seseorang itu betul-betul sayangkan kita? Mungkin susah nak sukat, kan? Yang pasti, bila orang sayang kita, orang itu akan berusaha sedaya upaya untuk pastikan 'kasih sayang' tidak terputus di tengah jalan. Bila sayang, kita tak sanggup nak hilang. Kalau hilang, pasti akan merana.

Tapi kadang-kadang, ada juga orang tersilap perkiraan. Sangkanya 'orang' sayang, rupa-rupanya dia dijadikan bahan mainan sahaja, sekadar untuk sementara. Kalau sayang, pasti diri berasa sedih kalau ada apa-apa yang terjadi yang membolehkan perhubungan terpisah. Tapi kalau tak sayang... memang mudah sangat untuk blah! Tak rasa apa-apa pun!

Kalau kita orang yang bijak, pastikan kita lakukan yang terbaik untuk orang yang betul-betul sayangkan kita. Yang terbaik itu semestinya ialah kerana Allah swt, bukan kerana material atau nafsu yang sekadar membawa maksud 'kosong' sahaja. Kalau tak sayang, bila berpisah pun tak rasa sakit di mana-mana. Tapi kalau betul-betul sayang, diri pasti akan berasa perit dan mungkin merana kalau terpaksa berpisah.

Adoii...

Jadi sayang oii... fikir-fikirkanlah. Kalau orang tak rasa apa-apa bila berpisah dengan kita, maknanya atau tandanya, tiadalah rasa sayang di mana-mana.

Wassalam.

                                                          Sayang kot ni...