Buatlah apa yang hati kita suka dan apa yang kita tahu Allah akan suka. Buat baik akan dibalas baik...
Nature
Cinta baru dalam hidupku
Followers
Saturday, December 03, 2011
Bila Berkawan Dengan Anak Orang Kaya...
Salam Pagi Sabtu...
Saya teringat masa dulu-dulu, kawan-kawan saya ada macam-macam. Ada anak orang kaya dan bernama dan ada anak orang biasa. Ada juga anak orang yang tak kaya langsung. Tapi masa tu, kami semua okey, tak pernah kisah pun. Masa sekolah, ada juga kawan-kawan saya yang pakai kereta sendiri. Masa tu, tak ada siapa kisah ada lesen ke tidak. Saya... huhu, naik bas turun bas. Kadang-kadang naik basikal. Masa dulu-dulu, memang bergayalah kalau ada basikal pun! Bila ada perayaan, saya dan kawan-kawan, kami meronda dengan basikal. Kadang-kadang siap pakai cermin mata hitam lagi. Memang seronok sakan. Kawan-kawan saya juga pelbagai bangsa.
Bila dah besar sikit, saya rajin naik bas dan pergi rumah kawan-kawan yang duduk di kawasan pedalaman. kadang-kadang, bas hantar separuh jalan sahaja, yang separuh lagi saya kenalah berjalan kaki. Tetapi kerana kawan, saya sanggup semuanya. Tak pernah kisah atau marah. Ada ketika, saya makan apa sahaja termasuklah lauk ikan keli (di rumah saya memang tak ada siapa-siapa yang makan ikan keli)... hehe, saya tetap bahagia.
Di universiti pun sama, saya berkawan dengan semua orang, tak kira senang atau susah. Kebanyakan kawan baik saya, masih rapat sehingga ke hari ini.
Apa yang saya perhatikan hari ini, trendnya agak berbeza. Kalau berkawan dengan anak-anak orang yang berada, kebanyakan remaja akan turut berlagak macam berada juga. Kalau kawan-kawan ada kereta, mereka pun terikut-ikut nak ada yang sama. Anak orang-orang kaya biasanya pilih tempat makan, tak suka makan kat gerai-gerai yang murah. suka lepak kat tempat yang ada nama, dan bagi mereka yang tak ada, akan terikut-ikut juga, berlagak macam ada. Seolah-olah tak cool kalau tak boleh ikut sama. Itulah yang parahkan ibu bapa, kerana mereka akan minta itu dan ini, dan mereka yang kaki menipu pula, akan memperdayakan ibu bapa mereka dengan macam-macam cara. Asyik-asyik minta duit, konon-konon untuk keperluan sekolah atau kolej atau universiti. Tentulah membebankan ibu bapa mereka.
Ramai juga remaja sekarang yang suka berlagak macam mereka itu merupakan anak-anak orang berada. Kalau pilih handphone, mesti nak ada brandnya. iPhone lah, blackberry lah... tak cool kalau tak ada semua tu. Sekarang ni pula dah musim pakai tablet. Kalau ada iPad, lagi cool atau Samsung Galaxy... pada hal diguna untuk main game aje, bukannya ada apa-apa yang mustahak pun!
Yang paling teruk, kerana remaja sekolah pun mula berlagak sama. Paling malang bila ada ibu bapa turut melayan. Kalau untuk kebaikan, tak apalah, tetapi kalau sekadar untuk main game dan buka facebook, kan namanya buat 'buang beraih' aje! Membazir.
Bagi saya, tak apa kalau kita nak guna gadget2 yang canggih ni, tetapi biarlah digunakan secara baik dan untuk kebaikan anak-anak itu, bukan sekadar untuk menunjuk2 sahaja.
Kalau kita tahu yang anak-anak kita mempunyai teman-teman yang merupakan anak-anak orang berada, kita haruslah berwaspada. Jangan biarkan anak-anak kita memerahkan apa sahaja daripada ibu bapanya hinggakan ibu bapa terpaksa berhutang pula.
Saya sekadar mengingatkan sahaja kerana memang itulah trend hari ini. Segala-galanya kerana 'brand'. Pakaian, tempat makan, gadget2, termasuklah kenderaan dan tempat belajar. Semuanya kena 'COOL'.
Wallahua'lam.
Subscribe to:
Posts (Atom)