Assalam buat semua yang datang ke blog ini.
Hari ini, insyaa-Allah saya bercadang untuk ke sebuah pameran di kawasan Serdang. Kalau tak hujanlah. Semalam petang, hujan memang melampau lebat hinggakan kolam ikan saya macam nak banjir. Lepas tu saya bukakan kunci air dan lupa nak tutup balik! Ya Allah, mujur ikan-ikan saya tak mati... nasib baik sempat teringat semula. Hahaha... sibuk sangat nak buat itu dan ini.
Semalam saya memang tak ke Lenggeng. Sekarang ini, saya jarang ke Lenggeng pada hari kerja. Suami saya dan anak bongsu saya sahaja yang ke sana. Kalau hujung minggu tu... kami memang hampir sepenuh masa di sana. Musim hujan ni, Lenggeng macam kat 'overseas' lah... sejuk bukan main lagi. Alhamdulillah. Malah pagi ini, di Nilai pun sejuk juga.
Anak sulung saya dan keluarganya baru berangkat ke Kota Kinabalu pagi ini kerana ada majlis perkahwinan di sana. Kami juga ada majlis perkahwinan di kawasan kejiranan pada esok hari. Memang busylah bila cuti sekolah. Setiap hujung minggu, pasti ada jemputan majlis perkahwinan.
Okeylah... hari ini sajalah nak bercerita tentang apa yang kita suka buat dan dapat buat. Walaupun kita masing-masing ada cita-cita dan impian, kadang-kadang apa yang kita idamkan itu tak menjadi-jadi. Biasanya bila kita muda, kita semua sibuk buat kerja nak cari duit. Ada tu sampaikan jadi manusia yang gilakan duit. Baginya kalau berjaya tu maknanya banyak duit. Kalau tak berduit, maknanya tak berjaya!
Baru-baru ini saya ada kesempatan untuk menonton sebuah program 'talk show' siaran TV Indonesia. Dalam 'talk show' tu, mereka menemubual seorang 'ahli seni' Indonesia yang berjaya di peringkat antarabangsa. Namun ahli seni lelaki ini, walaupun berjaya dan masih muda, tetapi memilih untuk hidup secara biasa-biasa dan sederhana. Wang-ringgit yang menjadi hasilnya, diagih2kan untuk kaum kerabatnya. Dia senang hidup begitu kerana setelah menjejalah di negara-negara maju, itu yang dipelajarinya. Seseorang itu akan hidup bahagia kalau bersederhana sahaja. Yang penting, ilmu mesti ada, pelajaran mesti ada dan keadaban mesti 'class'. Kalau hidup materialistik, segala kejayaan tak akan bermakna, kerana manusia akan jadi stres dan sengsara.
Haha... saya suka melihat pilihan lelaki itu kerana saya juga suka dengan prinsip hidup 'sederhana'. Dalam Islam, itulah yang sepatutnya. Kita jangan jadi manusia 'materialistik' kerana orang yang terlalu pentingkan 'harta-benda' dan 'wang-ringgit' akhirnya akan sengsara kerana semangat begitu akan makan dirinya. Orang yang materilistik sanggup buat apa sahaja untuk pastikan dia 'berhasil'!
Hiduplah dengan cara bersederhana dan tolak lah tabiat 'materialistik'. Orang yang 'mata duitan' sebenarnya sangat hina hidupnya kerana orang begini memandang tinggi pada 'kebendaan'. Nauzubillah.
Semoga kita jadi insan yang baik budi, aamiin.
Wassalam.
Anda materialistik?