Saya tak tahu kenapa, tetapi memang ramai yang saya kenali atau berjumpa, atau juga melihatnya di ruang-ruang Internet, suka mengata-ngata pasangan mereka sendiri. Ada isteri mengata suami dan ada pula suami mengata isteri.
Tidaklah teruk sangat kalau mereka mengata-ngata hanya kepada seseorang sahaja, bukan di depan umum. Tetapi memang saya hairan apabila membaca benda-benda tak elok tentang pasangan melalui e-mel (group e-mail) yang kita terima atau mungkin ketika melayari blog.
Siapa yang nak melindungi pasangan kita kalau bukan diri kita sendiri? kenapa kita nak highlightkan keburukan dia, mungkinkah kerana sakit hati, atau mungkin kerana kita tak dapat meluahkan kepadanya?
Ramai yang suka kompelin tentang pasangan mereka. Yang isyeri kata suami tak bertanggungjawab, tak pandai cari duit untuk anak isteri, asyik isteri berbelanja sedangkan suami guna gaji untuk diri sendiri. Ada pula itu, isteri merungut, suaminya kaki mengurat. Tak putus-putus dengan perempuan lain.
Suami pula, mengata isterinya tak pandai jaga dia. Tak pandai menghias diri dan sangat materialistik. Ada isteri yang kuat membebel menyakitkan hati suami. Buat apa pun semuanya tak kena. Ada pula tu, isteri suka balik rumah famili sendiri dan tinggalkan suami terkapai-kapai. Ada juga isteri yang kaki mengurat. Pandai buat hal.
Bila saya baca benda-benda macam ni, aduhai...peningny. Buat apa diluahkan pada umum? kenapa tak cari jalan untuk memperbaiki keadaan? kalau nak luahkan pun, biarlah kita bercerita kepada orang tertentu sahaja. Mungkin kepada yang bijak memberi nasihat. Janganlah menjaja keburukan pasangan kita di merata-rata tempat. Kalau nak puji, tak apalah. Setidak-tidaknya kita memberi semangat kepada orang lain yang membaca. Mengapa kita binakan sifat menyampah kepada pasangan sendiri? mengapa kita mengaibkan pasangan kita?