
Dulu dia memang baik dengan aku. Tiba-tiba dia dah tak baik dah. Tapi, aku pun taklah hairan sangat. Dia pernah buat macam tu pada aku. Aku dah tak kisah dah, nak buat macam mana kalau dia dah tak suka kat aku ni.
Yalah, dia rasa aku ni bukannya penting sangat pun. Aku penting buat dia bila dia memerlukan saja. Kalau tak, aku ni tak ada apa-apa pun untuk dia, memang tak ada makna. Maklumlah, antara dia dengan aku, dia rasa dia lagi tahu pasal agama dan mungkin sebab tu dia rasa dia lagi sempurna. Maklumlah, dia tak putus-putus berguru. Ke sana ke mari untuk timba ilmu. Aku ni... ah, memang tak ada apa-apalah! Bagi mata dia, aku ni orang yang jahil, yang tak bijak macam dia.
Weh, aku teringat jugak masa dulu-dulu tu, rasa-rasa aku dia lagi jahil daripada aku! setidak-tidaknya aku dari dulu lagi dah memang tak tinggal solat. Dia, rasa aku, tak pulak macam tu. Aku tak pernah lupa pada Tuhan walaupun aku tak adalah macam dia, asyik menimba ilmu agama. Aku teringat juga, masa dulu-dulu, dia kaki minum. Aku... tak pulak macam tu. Aku tak pernah pun cuba, tak teringin pun. Tapi sekarang ni, dia rasa dia ada hak untuk merendah-rendahkan aku. Dia rasa dia dah dekat dengan pintu syurga sebabkan ilmu yang dia ada di dada. Yalah, aku pun tak nafikan yang dia mungkin lagi hebat, itu dari segi pungut ilmulah.
Tapi... aku masih tak tahu sama ada dia betul-betul amal tak ilmu yang ada tu. Aku perhatikan juga tingkahnya. Aku rasa dia memang dah rajin solat, tapi... ah, dia masih tak urus tanggungjawab dia macam yang sepatutnya. Walaupun aku tak hebat macam dia, tapi aku jalankan tanggungjawab aku sebagai seorang ayah. Aku pastikan anak isteri aku diberi makan, diberi pakai, diberi tempat tinggal. Aku curahkan kasih sayang pada anak-anak aku, juga isteri aku. Setiap hari, aku akan ada di rumah setelah pulang dari tempat kerja. Tapi dia... aku rasa tak macam tu.
Eh, siapa yang betul ni? dia ke aku? kalau dia betul, kenapa dia macam tu? Dia lagi banyak ilmu daripada aku, tapi aku rasa dia tak mengamalkan seperti yang sepatutnya. Yalah, mungkin dia orang berilmu, dia boleh buat sesuka hati dan tak ada orang yang nak tegur sebab orang semua sangka apa yang dia buat tu memang dah betul. Cuma aku aje yang rasa apa dia buat tu memang tak betul!
Yalah, bukan aku kenal dia hari ni aje, aku kenal dia dari dulu lagi. Masa dia bujang aku dah tahu dia. Sama-sama kami bujang. Sama-sama kami berkawan. Malah, masa dia susah, berkali-kali aku tolong dia. Yalah, tu masa dia susah, dia memanglah baik dengan aku. Orang susah memang macam tu, selalu mencari kawan. Macam anjing bila tersepit. Sekarang dia rasa dia dah senang, sebab tu lah aku dah tak penting lagi. Dia rasa dia dah okey, dah tu dah banyak pulak ilmu, mestilah tak sesuai kenal dengan aku.
Bagi mata dia, aku ni orang jahil, mestilah tak sesuai berkawan dengan dia. Aku tak hebat macam dia!
***OKEYLAH... sekali lagi saya menulis cerita pendek. Saja suka-suka, nak ubah cara pula.Saja buat cerita ringan, semoga pembaca blog terhibur jua.
Hujung minggu yang sibuk sampaikan tak sempat nak update blog. Insya-Allah, esok saya akan cerita lagi.