Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Sunday, February 12, 2012

Nak Raikan Hari Kekasih?



Salam Istirehat untuk anda semua

Mungkin ada yang bekerja, kan? Tapi tak apa, semoga anda menjalankan tugas dengan aman. Pagi ini sekitar jam sebelas, saya akan ke Shah Alam, ada dua majlis perkahwinan. Sebelum ke sana, saya nak updatekan blog ini. Hari ini saya nak bersembang tentang sesuatu yang mungkin dekat dengan kebanyakan hati  insan di dunia ini. Bila kita berbicara tentang 'kekasih', ramai yang teruja, terutama mereka yang muda remaja.

Setiap tahun, 14 Februari dijadikan Hari Kekasih buat mereka yang beragama Kristian. Okey sajalah, kalau anda merupakan orang Kristian. Tetapi yang menghairankan kita semua, banyak orang Melayu yang beragama Islam, memang rancak benar meraikan Hari Kekasih ini. Seolah-olah, kalau tak rai, tidaklah mempunyai perasaan kasih sayang tu!

Kalau tak kata 'I love You' pada hari kekasih, maka tak sayanglah orang tu!

Huhu... saya tak pernah pun meraikannya, kerana ayah saya memang tak suka pun kalau anak-anaknya buat benda-benda macam tu. Dulu pun, saya tak tahu pun ada hari kekasih ni. Tetapi dah lama-lama dan tinggal di Lembah Klang, bila masuk aje Februari, sibuk benarlah orang Malaysia, tambah pula ada iklan di sana-sini, termasuk hotel-hotel yang memberi menu istimewa untuk pasangan kekasih yang meraikan 'Valentine's Day'. Kalau di radio pun, termasuklah DJ-DJ Melayu, bagai nak rak bercerita tentang Hari Kekasih ni.

Bertambah pelik bagi saya, ada juga buku yang berjudul 'Kaulah Valentine ku', lebih kurang macam tulah bunyinya, yang ditulis oleh penulis Melayu... huhu tak vogue kot kalau tak raikan Hari Valentine ni, takut ketinggalan zaman.

Saya tak mahu bincangkan apa-apa tentang Hari Valentine itu sendiri, sebab saya pun bukannya pakar, tetapi kalau tak raikan perasaan sayang dan kasih pada 'Hari Kekasih', tak boleh ke? Takutnya bukan apa, beria-ialah meraikan 'Hari Kekasih', tetapi pada hari-hari lain, kekasih pun berperangai macam hantu!

Lagi satu yang saya nak tarik perhatian anda semua, banyak orang beria-ia raikan hari kekasih semasa merupakan pasangan kekasih, tetapi bila dah kahwin, tak ada pun 'hari apa-apa', semuanya basi dan lunyai! Hampeh!

Kalau kita usahakan untuk menghidupkan rasa sayang kepada pasangan kita dengan cara-cara lain yang lebih meyakinkan, bukankah lebih baik? Terutama sekali bagi mereka yang sudah berumah tangga. Raikan setiap hari itu dengan perasaan yang penuh semangat 'tolong-menolong', 'jimat-cermat', berbincang, berunding, melakukan aktiviti hujung minggu bersama-sama, melawat kaum kerabat dan macam-macam lagi yang dapat menghidupkan perasaan kasih sayang.

Saya tahu, ada ramai remaja Muslim yang beria-ia meraikan "Hari Valentine" ni siap dengan menyewa bilik hotel atau rumah lagi. Bukankah perbuatan seperti itu tentunya akan merosakkan akhlak?

Beria-ialah bagi bunga ros dan coklat, tapi hanya sekejap itu sahaja. Di lain masa dan hari, perangai mengalahkan setan! Kalau tak betul gaya, ramai yang berkelakuan macam setan pada hari kekasih yang diraikan itu.

Maaflah kalau ada hati yang tergores dek kata-kata saya ini. Tetapi saya sekadar mengingatkan kita yang beragama Islam supaya lakukan sesuatu itu dengan semangat yang sepatutnya, bukan sekadar trend dan vogue sahaja!

Wallahua'lam.