Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Monday, October 07, 2013

Kalau Kita Materialistik

Assalam.

Bagi pembaca saya, terutama yang dah baca semua novel-novel saya, mungkin pernah baca kisah yang saya paparkan dalam novel 'Matahariku', kisah antara Syakira dan lelaki separa Arab yang bernama Eyyad. Memang ramai pembaca muda saya yang jatuh cinta dengan Eyyad, maklumlah Eyyad sangat kaya-raya. Kebanyakan kita mungkin teringin untuk hidup senang, kan? Kalau boleh kita tak mahu hidup susah. Tapi sebenarnya bagi saya, senang atau susah, kaya atau tidak, semuanya adalah subjektif. Terpulang bagaimana kita mahu tafsirnya. Ada orang bergaji RM10,000 sebulan, tetapi dia menganggap dirinya susah kerana masih tak cukup dengan apa yang dia ada. Ada orang gajinya jauh lagi rendah, tapi dia tak kisah pun. Dia hidup mengikut kemampuannya. Kalau berpendapatan sekitar RM 2K atau 3K, maknanya kenalah hidup mengikut kemampuan itu. Tak bolehlah hendak berangan-angan hidup dengan pendapatan yang lebih, mestilah tak cukup.

Tapi kalau kita memang jenis materialistik, gaji banyak mana pun tak akan cukup punya. Kita mahu lebih lagi. Kalau kita ni jenis rajin, okeylah, mungkin kita boleh usahakan untuk dapat lebih. Ada orang dia buat 'online business', sambil-sambil kerja dia cuba juga cari pendapatan tambahan agar hidupnya lebih selesa. Syabas!

Tapi ada orang pula, walaupun materialistik, dia malas nak fikir tentang nak cari pendapatan lebih. Kalau boleh, dia nak cari lelaki yang macam Eyyad tu, tak payah susah-susah cari duit banyak. Mesti duit akan datang bergolek. Kalau dia perempuan, dia akan guna strategi 'cakap lembut-lembut', 'lemah longlai', agar lelaki yang 'berduit' akan celik matanya dan akan terpikat dengannya.

Dalam cerita 'Matahariku', watak ibu Syakira, saya gambarkan sebagai seorang wanita, walaupun sudah berumur, namun mempunyai sifat 'materialistik'. Dia sanggup tinggalkan suaminya kerana mahukan pendapatan yang lebih.

Memang bahaya kalau kita mempunyai semangat 'materialistik' yang tinggi. Kita sanggup buat apa sahaja asal kita dapat pendapatan lebih. Sungguh malanglah kalau kita merupakan seorang perempuan yang begitu, kerana sifat 'materialistik' begini pasti akan merendahkan martabat kita sebagai seorang wanita Muslimah. Nauzubillah.

Semoga kita tidak mempunyai sifat materialistik begitu. Semoga kita dipeliharai Allah SWT daripada mempunyai sifat jengkel sebegitu.

Wassalam.