Buatlah apa yang hati kita suka dan apa yang kita tahu Allah akan suka. Buat baik akan dibalas baik...
Nature
Cinta baru dalam hidupku
Followers
Wednesday, July 06, 2011
Di Mana Best Untuk Berbulan Madu?
Antara Destinasi Berbulan Madu - Phuket, Thailand
Salam
Ramai yang suka baca entri saya tentang 'Malam Pertama'. Ada pula yang berkata, "Sambunglah lagi, Kak Aina... pasal Malam Pertama tu." Hehe... bab tu payahlah sikit. Dalam 'Hingga Akhir Hayat', memang ada yang saya perkatakan, tapi mungkin tak sesuai lah nak letak semuanya kat entri saya ni. Apa-apa pun, banyak yang saya kongsi bersama pembaca tentang hal nak cari calon, hal mula-mula berkahwin dan bila dah lama berkahwin. Kadang-kadang kita terlupa nak beri perhatian, bukan sengaja tak nak beri perhatian, betul tak? Kadang-kadang kita nampak yang elok pada orang, terlupa nak lihat apa yang cantik yang sudah ada pada kita. Insya-Allah, 'Hingga Akhir hayat' memperkatakan benda-benda yang mungkin anda terlupa untuk memberi penilaian.
Dalam entri ini, saya nak berborak (bercerita) tentang hal 'berbulan madu'. Bukanlah penting sangat berbulan madu ke tidak bila kita mula-mula dirikan rumah tangga tu, tapi kalau ada bajet, memang tak salah kita pergi berbulan madu. Berdua-duaan tanpa ada gangguan orang lain. Maklumlah, kalau kita bercuti tapi tinggal satu bumbung dengan mak ayah, memang payahlah nak ada mood 'berbulan madu' tu.
Bagusnya berbulan madu ni kita akan sentiasa teringat akan mood berkasih-sayang tanpa gangguan orang lain. Esok-esok, bila dah lama kahwin, mungkin kita teringat suasana begitu dan elok juga dari masa ke masa kita usahakan untuk berdua-duaan dengan pasangan tanpa gangguan orang lain, termasuk anak-anak (dan cucu-cucu... hehe). Bagi saya, 'berbulan madu' ni memang baik dan menyegarkan, terutama bila kita baru berkahwin.
Pilihlah lokasi yang menarik. Tak payah terikut-ikut dengan apa yang orang lain buat. Kita ikut bajet kita dan apa yang kita suka nak buat, maksud saya tentang tempatnya. Kalau ada duit, mungkin kita boleh cari tempat penginapan yang berbintang-bintang. Tentang lokasi pula, tak kisahlah dalam negeri atau luar negara, tetapi pilihlah di mana-mana saja yang kedua-dua anda suka. Mungkin di tepi pantai, di kawasan pulau, di atas gunung atau bukit, di tepi sungai atau tasik, di dalam hutan (misalnya di kawasan Hutan Belum atau Taman Negara... memang best, beb). Ikut suka hatilah.
Antara tempat-tempat di dalam negeri yang menjadi pilihan pasangan, mungkin di Pulau Redang, Pulau Perhentian, Pulau Langkawi, Pangkor Laut dan Cameron Highlands dan di luar negara pula, Pulau Bali, Phuket dan Mauritius.
Biasanya bila nak berbulan madu ni, anda tak payahlah pilih kota-kota besar seperti Bangkok, Hong Kong atau Tokyo, sebab bagi saya, tempat macam tu kurang sesuai. Yang eloknya, jangan cari tempat yang akan membawa anda pergi bershopping-shopping. Nanti belanja jadi besar dan anda berdua tak ada masa untuk bermesra. Dok sibuk masuk kedai keluar kedai aje! Last-last nanti, boleh jadi berkelahi.
Sebab tu saya rasa agak peliklah bila saya dengar orang pukul canang nak pergi honeymoon ke London, Paris atau New York... hehe. Dok bershoppinglah tu. Iyalah, kalau dah kaya-raya, mungkin seronoklah kalau dapat menghabiskan duit lagi.
Tapi, yang penting ialah 'perhubungan' kita dengan pasangan. Sebab itulah saya kata pilihlah tempat-tempat yang tak sibuk sangat. Lagi romantik latarnya, lagilah best. Hanya anda berdua sahaja. Biar kita rasa nyaman, terhibur agar mood pun jadi okey.
Kalau semuanya okey, fikirkanlah tentang tempat untuk berbulan madu bagi mereka yang mahu berkahwin. Elok kumpul duit dari sekarang. Biasanya dengan anak-anak saudara saya yang baru berkahwin, kadang-kadang saya suka jugak sponsor percutian mereka untuk berbulan madu tu, janji jangan pilih tempat yang bukan-bukan mahal dahlah...
Tapi, kalau tak berbulan madu pun tak apa. Tak jadi salah dan tak berdosa pun. Masa saya kahwin dulu, mula-mula tu memang tak pergi mana pun sebab saya masih belajar. Tetapi masa saya join suami saya di UK, dia bawa saya ke Scotland (ada gunung, ada castle, ada tasik... ada semuanya). Katanya "This is our honeymoon." Sebab tu lah saya suka Scotland dan setiap kali saya ke UK, saya mesti pergi ke Scotland.
Subscribe to:
Posts (Atom)
