Assalam
Semalam, kami berada di Melaka. Sangka kami mungkin Melaka akan sesak kerana cuti hujung minggu yang panjang, tetapi alhamdulillah okey-okey sahaja. Dapatlah kami melepak, ronda-ronda naik bot di Sungai Melaka, berjalan-jalan di Jonker's Walk dan dapat juga makan asam pedas Melaka. Malah, apa yang saya cari memang jumpa di Jonker's Walk, cuma tak mudah nak jumpa. Kira macam legalah juga.
Alhamdulillah, semuanya lancar buat kami. Hari ini pula, kami akan ke Cyberjaya dan Putrajaya. Ronda dan makan-makan lagi, insyaa-Allah.
Okeylah, dah 58 tahun negara kita merdeka. Banyak sudah perubahannya, namun sebagai rakyat terutama orang Melayu, kita perlu berjaga-jaga. Sungguh, banyak perkara yang kita perlu perbetulkan terutama dalam hal penyelewengan kuasa dan harta negara, tetapi kita juga perlu berhati-hati, jangan terlalu ghairah mahukan perubahan, takut kalau tak betul gaya, orang Melayu akan disapu BERSIH! Tak ada di bumi sendiri. Kalau ada pun, orang tak tahu dan tak nampak! Nauzubillah min zalik.
Saya bimbang orang muda hari ini, yang terlalu mudah dirasuk dan dibrainwash. Sebetulnya kita memang perlukan perubahan yang menghala kepada sesuatu yang positif, tetapi kalau kita tak berhati-hati orang Melayu akan hilang identiti dan hilang semuanya di negara sendiri. Jadilah manusia yang bijak untuk berfikir, jangan terlalu ralit memperjuangkan sesuatu yang akan makan diri sendiri. Bukalah mata dan bukalah hati kita. Jangan sampai orang Melayu tidak merdeka lagi!
Kita sebagai Muslim, jangan lupa pada apa yang Allah swt berfirman dalam al-Quran. Pastikan kepercayaan kita pada Muslim, bukan pada yang bukan.
Merdeka! Merdeka! Merdeka!
Wassalam.
Buatlah apa yang hati kita suka dan apa yang kita tahu Allah akan suka. Buat baik akan dibalas baik...
Nature
Cinta baru dalam hidupku
Followers
Monday, August 31, 2015
Friday, August 28, 2015
Hujung Minggu Yang Panjang
Assalam
Hujung minggu yang panjang dan kebetulan juga, hujung bulan dan pekerja semua dah dapat gaji. Jadi... pasti kecoh. Apatah lagi dikatakan ada macam-macam aktiviti pelbagai kumpulan politik dan macam-macam khabar angin yang diedarkan. Lantaklah... saya tak ambil peduli sangat. Bagi saya, orang politik semuanya sama saja, tak ada pun yang ikhlas yang mendahulukan orang lain. Masing-masing mahukan kuasa dan mahukan wang dan harta dunia! Wallahuaklam.
Selagi kita tak mendahulukan Allah swt, selagi itulah kita akan sesat-barat, tak tahu mencari jalan yang lurus. Selagi kita tak kuatkan iman tak dahulukan agama, maka tak kukuhlah hati dan jiwa. Pasti kita akan kedepankan hal dunia dan menepis hal akhirat. Kalau kita peka pada panggilan agama, pasti kita takut untuk buat tak baik di dunia ini. Wallahuaklam.
Esok malam anak saudara saya akan tiba dari Jakarta dan kami dah janji untuk membawa dia dan suaminya ke Melaka. Tak kisahlah orang nak kata apa pun, kami akan ke sana juga insyaa-Allah. Sebenarnya saya juga mempunyai sesuatu yang nak dicari di sana, jadi sambil-sambillah.
Esok siang pula, kami akan habiskan masa di Lenggeng dan kebetulan saya dah janji dengan Liza untuk ke Beranang berjumpa dengan seseorang yang dikatakan baru sahaja kemalangan. Liza adalah seorang kawan yang saya anggap sangat ikhlas.
Alhamdulillah, walaupun sekali-sekala saya akan berjumpa dengan manusia yang suka ambil kesempatan, namun Allah izinkan untuk saya juga berjumpa dan berkawan dengan mereka yang ikhlas. Liza adalah salah seorang di antara teman-teman yang menghiburkan hati saya. Ada ramai lagi yang seperti Liza yang selalu ambil tahu tentang diri ini. Tanya khabar, tanya tentang famili, tanya tentang kesihatan dan macam-macam lagi. Yang suka membaca pula akan tanya tentang buku saya. Tak pernah tak bersyukur di atas anugerah Ilahi ini. Semoga Allah swt kekalkan kawan-kawan dan rakan-rakan yang baik budi ini buat selama-lamanya menjadi sahabat dunia akhirat. Aamiin.
Semoga Jumaat ini membawa berkat dan rahmat buat kita. Aamin ya Rabbal alamin.
Wassalam.
Tenangkan jiwa
Hujung minggu yang panjang dan kebetulan juga, hujung bulan dan pekerja semua dah dapat gaji. Jadi... pasti kecoh. Apatah lagi dikatakan ada macam-macam aktiviti pelbagai kumpulan politik dan macam-macam khabar angin yang diedarkan. Lantaklah... saya tak ambil peduli sangat. Bagi saya, orang politik semuanya sama saja, tak ada pun yang ikhlas yang mendahulukan orang lain. Masing-masing mahukan kuasa dan mahukan wang dan harta dunia! Wallahuaklam.
Selagi kita tak mendahulukan Allah swt, selagi itulah kita akan sesat-barat, tak tahu mencari jalan yang lurus. Selagi kita tak kuatkan iman tak dahulukan agama, maka tak kukuhlah hati dan jiwa. Pasti kita akan kedepankan hal dunia dan menepis hal akhirat. Kalau kita peka pada panggilan agama, pasti kita takut untuk buat tak baik di dunia ini. Wallahuaklam.
Esok malam anak saudara saya akan tiba dari Jakarta dan kami dah janji untuk membawa dia dan suaminya ke Melaka. Tak kisahlah orang nak kata apa pun, kami akan ke sana juga insyaa-Allah. Sebenarnya saya juga mempunyai sesuatu yang nak dicari di sana, jadi sambil-sambillah.
Esok siang pula, kami akan habiskan masa di Lenggeng dan kebetulan saya dah janji dengan Liza untuk ke Beranang berjumpa dengan seseorang yang dikatakan baru sahaja kemalangan. Liza adalah seorang kawan yang saya anggap sangat ikhlas.
Alhamdulillah, walaupun sekali-sekala saya akan berjumpa dengan manusia yang suka ambil kesempatan, namun Allah izinkan untuk saya juga berjumpa dan berkawan dengan mereka yang ikhlas. Liza adalah salah seorang di antara teman-teman yang menghiburkan hati saya. Ada ramai lagi yang seperti Liza yang selalu ambil tahu tentang diri ini. Tanya khabar, tanya tentang famili, tanya tentang kesihatan dan macam-macam lagi. Yang suka membaca pula akan tanya tentang buku saya. Tak pernah tak bersyukur di atas anugerah Ilahi ini. Semoga Allah swt kekalkan kawan-kawan dan rakan-rakan yang baik budi ini buat selama-lamanya menjadi sahabat dunia akhirat. Aamiin.
Semoga Jumaat ini membawa berkat dan rahmat buat kita. Aamin ya Rabbal alamin.
Wassalam.
Tenangkan jiwa
Thursday, August 27, 2015
Berjaga-Jaga... Jangan Cepat Cair!
Assalam
Sejak kebelakangan ini hari mendung. Jerebu pun bukan main lagi. Agaknya cuaca di sini sama mendung dengan keadaan negara yang sedang kalut dalam pelbagai hal termasuk politik dan ekonomi. Saya tak mahu huraikan hal ini kerana saya sendiri bukan pakar dan kalau boleh saya juga tak mahu sebarkan sesuatu yang tak pasti akan kesahihannya. Kalau tak betul, mungkin ia akan merupakan satu fitnah. Apa-apa pun, semoga negara kita dilindungi Allah swt.
Hari ini saya nak bualkan tentang iklan yang sering tersebar sana sini di merata-rata saluran dan media. Kalau kita tengok, memang banyak betul iklan syarikat Melayu yang ada kena-mengena dengan kecantikan dan kesihatan. Trend sudah berubah. Kalau dulu-dulu, orang yang berketurunan Cina yang sangat ambil berat tentang kecantikan dan kesihatan. Perempuan Cina (sampai hari ini) akan berbelanja tinggi untuk ke salon kecantikan, buat rambut, buat muka dan macam-macam lagi. Kesihatan juga begitu. Semua orang nak sihat dan ramai juga yang takut mati. Kalau boleh, nak hidup sampai bila-bila.
Sekarang ini, orang Melayu pun dah ikut trend itu. Sangat ambil berat tentang kecantikan. Kalau boleh nak kulit putih gebu. Tak nak ada jerawat dan nak kekal nampak muda sampai bila-bila. Kesihatan juga begitu, takut kalau kena penyakit dan takut sangat-sangat kalau mati. Kerana itulah produk kesihatan dan kecantikan menjadi-jadi. Selain daripada itu, produk Islami juga sangat laku. Segala macam pakaian berhijab dan segala macam tudung menjadi kegilaan kaum wanita di negara ini. Wal hasil ramai yang berbelanja tinggi kerana nak ikut trend hari ini. Ada tu memangnya tak mampu, tapi nak juga bergaya sakan, nak juga nampak cantik.
Oleh kerana apa yang disukai masyarakat Melayu di negara ini, maka keluarlah macam-macam iklan untuk menangkap orang ramai membeli produk mereka. Masing-masing mengaku yang produk mereka yang terbaik dan terbagus! Macam-macam cara nak mainkan minda masyarakat agar membeli produk mereka. Kalau dah hari-hari tengok benda yang sama, mestilah terasuk juga, kan? Dari tak percaya mungkin jadi percaya. Betapa mudahnya untuk mempengaruhi minda kita.
Begitulah berjayanya iklan. Kalau ikut sahaja trend, benda yang kurang pun akan jadi terbaik. Kalau tak berani untuk keluarkan modal iklan, maka produk juga mungkin tak laku.
Tapi kita sebagai pengguna, jangan lupa untuk menilai produk dengan baik, jangan mudah terpengaruh. Kadang-kadang apa yang dioffer itu hanyalah fatamorgana sahaja, sekadar ilusi yang mempengaruhi fikiran kita. Pujuk rayu iklan mampu untuk mencairkan kita, tetapi tak semestinya apa yang kita dapat nanti merupakan sesuatu yang kita betul-betul mahu! Kadang-kadang akibat percaya, kita akan menyesal kerana produk yang kita dapat itu sebenarnya membawa keburukan kepada kita bukan sebaliknya.
Apa yang kita perlukan ialah kebijaksanaan untuk membuat penilaian, bukan sekadar hati cair yang mudah dipengaruhi.
Berjaga-jagalah!
Wassalam
Sekadar hiasan
Sejak kebelakangan ini hari mendung. Jerebu pun bukan main lagi. Agaknya cuaca di sini sama mendung dengan keadaan negara yang sedang kalut dalam pelbagai hal termasuk politik dan ekonomi. Saya tak mahu huraikan hal ini kerana saya sendiri bukan pakar dan kalau boleh saya juga tak mahu sebarkan sesuatu yang tak pasti akan kesahihannya. Kalau tak betul, mungkin ia akan merupakan satu fitnah. Apa-apa pun, semoga negara kita dilindungi Allah swt.
Hari ini saya nak bualkan tentang iklan yang sering tersebar sana sini di merata-rata saluran dan media. Kalau kita tengok, memang banyak betul iklan syarikat Melayu yang ada kena-mengena dengan kecantikan dan kesihatan. Trend sudah berubah. Kalau dulu-dulu, orang yang berketurunan Cina yang sangat ambil berat tentang kecantikan dan kesihatan. Perempuan Cina (sampai hari ini) akan berbelanja tinggi untuk ke salon kecantikan, buat rambut, buat muka dan macam-macam lagi. Kesihatan juga begitu. Semua orang nak sihat dan ramai juga yang takut mati. Kalau boleh, nak hidup sampai bila-bila.
Sekarang ini, orang Melayu pun dah ikut trend itu. Sangat ambil berat tentang kecantikan. Kalau boleh nak kulit putih gebu. Tak nak ada jerawat dan nak kekal nampak muda sampai bila-bila. Kesihatan juga begitu, takut kalau kena penyakit dan takut sangat-sangat kalau mati. Kerana itulah produk kesihatan dan kecantikan menjadi-jadi. Selain daripada itu, produk Islami juga sangat laku. Segala macam pakaian berhijab dan segala macam tudung menjadi kegilaan kaum wanita di negara ini. Wal hasil ramai yang berbelanja tinggi kerana nak ikut trend hari ini. Ada tu memangnya tak mampu, tapi nak juga bergaya sakan, nak juga nampak cantik.
Oleh kerana apa yang disukai masyarakat Melayu di negara ini, maka keluarlah macam-macam iklan untuk menangkap orang ramai membeli produk mereka. Masing-masing mengaku yang produk mereka yang terbaik dan terbagus! Macam-macam cara nak mainkan minda masyarakat agar membeli produk mereka. Kalau dah hari-hari tengok benda yang sama, mestilah terasuk juga, kan? Dari tak percaya mungkin jadi percaya. Betapa mudahnya untuk mempengaruhi minda kita.
Begitulah berjayanya iklan. Kalau ikut sahaja trend, benda yang kurang pun akan jadi terbaik. Kalau tak berani untuk keluarkan modal iklan, maka produk juga mungkin tak laku.
Tapi kita sebagai pengguna, jangan lupa untuk menilai produk dengan baik, jangan mudah terpengaruh. Kadang-kadang apa yang dioffer itu hanyalah fatamorgana sahaja, sekadar ilusi yang mempengaruhi fikiran kita. Pujuk rayu iklan mampu untuk mencairkan kita, tetapi tak semestinya apa yang kita dapat nanti merupakan sesuatu yang kita betul-betul mahu! Kadang-kadang akibat percaya, kita akan menyesal kerana produk yang kita dapat itu sebenarnya membawa keburukan kepada kita bukan sebaliknya.
Apa yang kita perlukan ialah kebijaksanaan untuk membuat penilaian, bukan sekadar hati cair yang mudah dipengaruhi.
Berjaga-jagalah!
Wassalam
Sekadar hiasan
Wednesday, August 26, 2015
Tak Mahu Jadi Jahat!
Assalam
Tentulah semua orang bercita-cita tak mahu jadi jahat termasuklah orang yang dilabel jahat, mungkin sekarang ini berada di penjara. Si pembunuh pun kalau boleh, dia juga tak mahu jadi jahat. Hehe... siapa pun sama sahaja. Tak mahu jadi jahat!
Dalam pada itu, ramai yang tak sedar yang mereka dah jadi jahat. Bukan susah pun nak jadi jahat. Malah nak jadi baik pun tak susah, semuanya terpulang pada hati kita. Baik atau jahat sebenarnya terletak pada hati kita. Dalam hati tak ada siapa yang tahu kecuali Allah swt. Kalau kita punyai niat tak baik sekalipun kita fikir yang niat kita itu konon-kononnya baik, maka tak baiklah jadinya. Sebenarnya rata-rata kita memang tahu bahawa sesuatu perbuatan itu memang tak baik, tetapi kita akan cari alasan untuk baikkan benda yang tak baik! Hah... faham? Atau pun buat-buat tak faham?
Okeylah mungkin elok kalau saya berikan contoh. Misalnya A memang tak cukup duit. Gaji A sebanyak RM3 K sebulan, tetapi perbelanjaan A melebihi RM3 K. Belum sempat hujung bulan, A dah melopong. Mulalah A pinjam sana sini. Niat di hati mahu pinjam sementara sahaja sehingga dapat gaji. Tapi bila sampai hujung bulan dan dah pun dapat gaji, A terkial-kial untuk bayar hutang. Mulalah A berikan alasan itu dan ini, konon-konon anak sakitlah, ada hutang lain yang kena bayarlah... macam-macam alasan yang datang dicipta untuk coverline. Mungkin pada asalnya A bukanlah berniat untuk jadi tak baik, tetapi akhirnya A jadi juga tak baik. Tahu-tahu si tukang pinjamkan duit jadi terkilan dan sakit hati kerana terbelit dengan tipu-helah si A tadi. Hah nampak tak macam mana kita boleh jadi tak baik? Tak baik tu maknanya jahatlah... sama sahaja, cuma kurang kasar. Padahal kalau A rancang baik-baik, gaji A pasti mencukupi. Kenalah belajar hidup seadanya, tak boleh berlagak lebih!
Masih tak faham lagi?
Okeylah saya bagi lagi satu contoh. C dan D adalah kawan sepejabat. C ni macam baiklah perangainya. Maklumlah C ada pelajaran tinggi. D pula konon-kononnya orang berilmu agama walaupun tidaklah bijak macam si C. Tapi D juga suka berlagak macho konon-konon dia lelaki hebat dan mahu C mencontohinya. Lalu D mengajak C berkenal-kenal dengan rakan-rakannya. Masalahnya C dan D adalah lelaki yang dah berkahwin dan rakan-rakan yang dikenalkan itu adalah perempuan. Bila asyik jumpa dan tersua, pasti yang baik juga boleh berubah. Masa tu si C cuba cari alasan untuk memutihkan apa yang hitam. Konon-konon pertemuannya dengan perempuan-perempuan tadi adalah untuk niat yang baik. Akhirnya si C yang bijak dan baik itu mula berubah jadi tak baik kerana tercebak dengan maksiat! Rajin keluar masuk hotel bajet untuk puaskan nafsunya. Malah, si D pula yang juga terlibat, buat-buat macam tak tahu, konon-konon mereka lakukan itu untuk kebaikan kaum Adam.
Hah... dah nampak?
Semua orang tak mahu jadi jahat, tapi sangat mudah untuk berubah. Nak tahu kenapa? Kerana itulah janji syaitan dan iblis pada Allah swt, mereka akan belitkan manusia di dunia ini kecuali segelintir sahaja!
Kalau iman kita rapuh memang mudah untuk kita tercebak jadi manusia jahat. Tak guna bagi sebarang alasan kerana kita sebenarnya sudah masuk perangkap syaitan. Mereka sedang gelak terbahak-bahak. Kita pula sedang berasa malu kerana bukan mudah untuk hilangkan segala amalan jahat yang ada dalam tindak-tanduk kita seharian.
Fikir-fikirkanlah... adakah kita mahu dilabelkan sebagai insan yang tak berakal? Atau suka ke kalau orang kata kita tak ada hati perut? Tak sedih ke? Atau kita sebenarnya memang tak berperasaan asalkan apa yang kita mahu kita dapat!
Semoga Allah lindungi kita daripada segala kejahatan yang datangnya daripada syaitan. Semoga kita sempat bertaubat, hapuskan dosa-dosa kita. Aamiin.
Wassalam.
Mencari ketenangan jiwa
Tentulah semua orang bercita-cita tak mahu jadi jahat termasuklah orang yang dilabel jahat, mungkin sekarang ini berada di penjara. Si pembunuh pun kalau boleh, dia juga tak mahu jadi jahat. Hehe... siapa pun sama sahaja. Tak mahu jadi jahat!
Dalam pada itu, ramai yang tak sedar yang mereka dah jadi jahat. Bukan susah pun nak jadi jahat. Malah nak jadi baik pun tak susah, semuanya terpulang pada hati kita. Baik atau jahat sebenarnya terletak pada hati kita. Dalam hati tak ada siapa yang tahu kecuali Allah swt. Kalau kita punyai niat tak baik sekalipun kita fikir yang niat kita itu konon-kononnya baik, maka tak baiklah jadinya. Sebenarnya rata-rata kita memang tahu bahawa sesuatu perbuatan itu memang tak baik, tetapi kita akan cari alasan untuk baikkan benda yang tak baik! Hah... faham? Atau pun buat-buat tak faham?
Okeylah mungkin elok kalau saya berikan contoh. Misalnya A memang tak cukup duit. Gaji A sebanyak RM3 K sebulan, tetapi perbelanjaan A melebihi RM3 K. Belum sempat hujung bulan, A dah melopong. Mulalah A pinjam sana sini. Niat di hati mahu pinjam sementara sahaja sehingga dapat gaji. Tapi bila sampai hujung bulan dan dah pun dapat gaji, A terkial-kial untuk bayar hutang. Mulalah A berikan alasan itu dan ini, konon-konon anak sakitlah, ada hutang lain yang kena bayarlah... macam-macam alasan yang datang dicipta untuk coverline. Mungkin pada asalnya A bukanlah berniat untuk jadi tak baik, tetapi akhirnya A jadi juga tak baik. Tahu-tahu si tukang pinjamkan duit jadi terkilan dan sakit hati kerana terbelit dengan tipu-helah si A tadi. Hah nampak tak macam mana kita boleh jadi tak baik? Tak baik tu maknanya jahatlah... sama sahaja, cuma kurang kasar. Padahal kalau A rancang baik-baik, gaji A pasti mencukupi. Kenalah belajar hidup seadanya, tak boleh berlagak lebih!
Masih tak faham lagi?
Okeylah saya bagi lagi satu contoh. C dan D adalah kawan sepejabat. C ni macam baiklah perangainya. Maklumlah C ada pelajaran tinggi. D pula konon-kononnya orang berilmu agama walaupun tidaklah bijak macam si C. Tapi D juga suka berlagak macho konon-konon dia lelaki hebat dan mahu C mencontohinya. Lalu D mengajak C berkenal-kenal dengan rakan-rakannya. Masalahnya C dan D adalah lelaki yang dah berkahwin dan rakan-rakan yang dikenalkan itu adalah perempuan. Bila asyik jumpa dan tersua, pasti yang baik juga boleh berubah. Masa tu si C cuba cari alasan untuk memutihkan apa yang hitam. Konon-konon pertemuannya dengan perempuan-perempuan tadi adalah untuk niat yang baik. Akhirnya si C yang bijak dan baik itu mula berubah jadi tak baik kerana tercebak dengan maksiat! Rajin keluar masuk hotel bajet untuk puaskan nafsunya. Malah, si D pula yang juga terlibat, buat-buat macam tak tahu, konon-konon mereka lakukan itu untuk kebaikan kaum Adam.
Hah... dah nampak?
Semua orang tak mahu jadi jahat, tapi sangat mudah untuk berubah. Nak tahu kenapa? Kerana itulah janji syaitan dan iblis pada Allah swt, mereka akan belitkan manusia di dunia ini kecuali segelintir sahaja!
Kalau iman kita rapuh memang mudah untuk kita tercebak jadi manusia jahat. Tak guna bagi sebarang alasan kerana kita sebenarnya sudah masuk perangkap syaitan. Mereka sedang gelak terbahak-bahak. Kita pula sedang berasa malu kerana bukan mudah untuk hilangkan segala amalan jahat yang ada dalam tindak-tanduk kita seharian.
Fikir-fikirkanlah... adakah kita mahu dilabelkan sebagai insan yang tak berakal? Atau suka ke kalau orang kata kita tak ada hati perut? Tak sedih ke? Atau kita sebenarnya memang tak berperasaan asalkan apa yang kita mahu kita dapat!
Semoga Allah lindungi kita daripada segala kejahatan yang datangnya daripada syaitan. Semoga kita sempat bertaubat, hapuskan dosa-dosa kita. Aamiin.
Wassalam.
Mencari ketenangan jiwa
Tuesday, August 25, 2015
Kena Ambil Tahu
Assalam
Tadi pagi kawan saya mesej, katanya: 'U nak pergi tak rumah Maziah? Kita plan nak pergi petang ni.'
Maziah itu adalah kawan seprogram kami ketika di Universiti Malaya. Maziah ialah seorang Datin kerana suaminya Dato'. Kebetulan, suaminya juga kawan kami tetapi dalam bidang pengajian yang berbeza.
Maziah dan suaminya berjumpa ketika di kampus dulu. Malah, kami memang close sejak dulu lagi. Maklumlah sama-sama orang Perak. Suaminya yang kami panggil 'Charlie' adalah orang Seberang Perai. Charlie tak berapa sihat. Memang niat di hati teringin untuk ke rumah mereka yang terletak di Putrajaya tetapi saya banyak sangat tugasan, tak sempat kot untuk ke sana petang ini.
Baru dapat call tadi dari Cik Abang saya yang sedang berada di Lenggeng, "You nak ikut I tak datang sini lagi petang ni? I nak gi ofis sekarang tapi kejap lagi nak balik ke Lenggeng."
Huhu... memang banyak kerja. Tak tahulah saya sempat ke tidak untuk ke Lenggeng petang ini. Kalau sempat, saya akan pergi nanti. Maknanya suami saya kena balik ke Nilai, atau mungkin saya bawa kereta sendiri. Kalau ikutkan hati, memang malas nak drive. Malangnya anak-anak saya semuanya sibuk.
Beginilah kita kan, ada ketika masa menjadi begitu padat sekali. Mula-mula saya rancang juga nak ke UKM pagi ini, konon-konon nak dengar ceramah dan lepas tu nak lepak dengan kawan-kawan, tetapi nampaknya memang tak sempat. Jadi saya batalkan niat itu. Sejak akhir-akhir ini memang saya tak punyai masa yang banyak untuk 'socialise'. Banyak benda saya tak dapat lakukan. Insyaa-Allah, bila dah lapang nanti, saya akan 'catch up' semula. Saya rindu pada kawan-kawan dan rindu untuk 'socialise' semula.
Dalam pada itu, bimbang di hati tetap ada kerana ekonomi negara sedang terkesan dek kesan mata wang negara, begitu juga dengan turunnya harga minyak. Mungkin ada yang tak ambil kisah, tetapi kita kena sama-sama beringat kerana kalau negara terjejas kita semua akan terkena juga. Jadi... berhati-hatilah. Jangan buat tak peduli dan tak mahu ambil tahu. Jangan ralit untuk seronok-seronok sahaja hingga terlupa untuk ambil hal tentang hal-hal seperti ini. Kita sama-sama kena ambil tahu.
Wassalam.
Cantik tak entrance macam ni? Saya ambil kat Google
Tadi pagi kawan saya mesej, katanya: 'U nak pergi tak rumah Maziah? Kita plan nak pergi petang ni.'
Maziah itu adalah kawan seprogram kami ketika di Universiti Malaya. Maziah ialah seorang Datin kerana suaminya Dato'. Kebetulan, suaminya juga kawan kami tetapi dalam bidang pengajian yang berbeza.
Maziah dan suaminya berjumpa ketika di kampus dulu. Malah, kami memang close sejak dulu lagi. Maklumlah sama-sama orang Perak. Suaminya yang kami panggil 'Charlie' adalah orang Seberang Perai. Charlie tak berapa sihat. Memang niat di hati teringin untuk ke rumah mereka yang terletak di Putrajaya tetapi saya banyak sangat tugasan, tak sempat kot untuk ke sana petang ini.
Baru dapat call tadi dari Cik Abang saya yang sedang berada di Lenggeng, "You nak ikut I tak datang sini lagi petang ni? I nak gi ofis sekarang tapi kejap lagi nak balik ke Lenggeng."
Huhu... memang banyak kerja. Tak tahulah saya sempat ke tidak untuk ke Lenggeng petang ini. Kalau sempat, saya akan pergi nanti. Maknanya suami saya kena balik ke Nilai, atau mungkin saya bawa kereta sendiri. Kalau ikutkan hati, memang malas nak drive. Malangnya anak-anak saya semuanya sibuk.
Beginilah kita kan, ada ketika masa menjadi begitu padat sekali. Mula-mula saya rancang juga nak ke UKM pagi ini, konon-konon nak dengar ceramah dan lepas tu nak lepak dengan kawan-kawan, tetapi nampaknya memang tak sempat. Jadi saya batalkan niat itu. Sejak akhir-akhir ini memang saya tak punyai masa yang banyak untuk 'socialise'. Banyak benda saya tak dapat lakukan. Insyaa-Allah, bila dah lapang nanti, saya akan 'catch up' semula. Saya rindu pada kawan-kawan dan rindu untuk 'socialise' semula.
Dalam pada itu, bimbang di hati tetap ada kerana ekonomi negara sedang terkesan dek kesan mata wang negara, begitu juga dengan turunnya harga minyak. Mungkin ada yang tak ambil kisah, tetapi kita kena sama-sama beringat kerana kalau negara terjejas kita semua akan terkena juga. Jadi... berhati-hatilah. Jangan buat tak peduli dan tak mahu ambil tahu. Jangan ralit untuk seronok-seronok sahaja hingga terlupa untuk ambil hal tentang hal-hal seperti ini. Kita sama-sama kena ambil tahu.
Wassalam.
Cantik tak entrance macam ni? Saya ambil kat Google
Monday, August 24, 2015
Lelaki Dan Perempuan Memang Tak Serupa, Tapi Sama
Assalam
Lupa nak cerita, semasa kami di Ipoh (saya, suami saya dan anak saudara saya Ezmeer), kami sempat juga meronda-ronda ibu negeri Perak itu. Memang dah lama saya tak ke sana. Kali terakhir kami ke sana ketika melawat Wan Chor semasa arwah uzur, tetapi ketika itu kami tak meronda kota Ipoh sebab tak sempat. Sabtu yang lepas, sempat kami round-round dan saya nampak banyak sangat perubahan di bandar itu. Sangat teratur, kemas dan cantik. Syabas kepada Dato' Bandarnya. Memang terserlah kecemerlangan Ipoh. Makan pun sangat sedap. Kami makan di sebuah restoran nasi ayam Hainan (Muslim). Anak saudara saya memang sangat familiar dengan bandar Ipoh kerana beliau bersekolah di sana dulu. Bagi saya, sangat nostalgia berada di tempat itu kerana buat suatu ketika dahulu ketika saya remaja, memang saya selalu ke sana untuk praktis main hoki!
Di malam harinya pula ketika kami berada di Nilai, kami makan pula di 'Pilot Cafe'. Tempatnya sangat interesting dan punyai pilihan makanan yang sangat bagus. Alhamdulillah. Ketika berada dalam kafe itu, terasa seperti berada dalam novel saya, 'Terbanglah Sayang'.
Okeylah, saja nak berlabon pagi Isnin... tentang kumpulan lelaki dan perempuan. Bagi saya, memang ketara perbezaannya dan banyak pula persamaannya. Kalau perempuan sama perempuan berkumpul, masing-masing sibuk nak bergaya. Bukannya apa tetapi nak 'show off' sesama sendiri. Biasanya masing-masing akan pilih pakaian terbaik, malah akan pakai beg tangan yang terbaik juga. Kerana biasanya orang nampak beg tangan yang kita pakai. Kalau ada beg tangan LV, masa ni lah nak tunjuk pun. Kadang-kadang kita pun tak pasti LV tu original atau tidak... hihi. Alhamdulillah, mujurlah saya bukan jenis macam tu sebab saya memang tak kisah pun. Kadang-kadang saya pakai benda biasa-biasa sahaja, tapi orang ingat barang yang saya pakai tu mahal. Ada saya peduli? Hehe... memang tak kisah!
Boleh kita katakan (memang bukan semua macam tu) ramai perempuan yang materialistik sebab itulah masing-masing suka menayang!
Kalau lelaki pula sangat berbeza caranya. Jangan ingat mereka tak menunjuk, tapi cara mereka sangat berbeza. Biasanya mereka suka tayang kereta. Kalau ada kereta best, masa tu lah nak tayang. Tapi biasanya lelaki suka tunjuk pandai dan tunjuk macho. Cerita benda tinggi-tinggi di langit. Cerita politik dan masing-masing sembang teori pandai. Bukan itu sahaja, ada juga yang suka berlagak macho. Antara subjek macho tentulah tentang status mereka. Kalau ada yang kahwin dua, mereka rasa hebat. Konon-konon mereka jenis tak takut bini! Lepas tu cerita bangga-bangga konon-konon best ada dua bini. Pada hal tak cerita pun pasal masalah di rumah. semua hal tunggang-langgang disorok baik punya. Mestilah buat-buat macam hero!
Saya pernah tahu seorang lelaki ni yang rajin tukar isteri. Bila kahwin aje mesti ada yang tak kena. Last-last asyik tukar bini, konon-konon macho sangat. Dulu-dulu memang bangga.Tetapi sekarang ini, sejak akhir-akhir ni, macam malu nak bercerita apa-apa. Mungkin segan kot, asyik bercerai aje kerjanya! Semua buat semua dah tak berjaya.
Walhasil beginilah manusia, tak kira lelaki atau perempuan. Kalau kita buat sesuatu bukan dengan niat yang baik, memang jadinya pun tak baik. Tak untung kalau sekadar berjumpa untuk menunjuk. Tapi... ada orang kisah? Lagi menunjuk, lagi best! Kerana inilah budaya manusia hari ini sekalipun nanti masing-masing akan rasa bersalah dan malu sendiri.
Okeylah, saja nak berkongsi kisah, sama ada bersetuju atau tidak, tak penting buat saya kerana apa yang saya tulis ini sekadar apa yang saya sering lihat.
Wassalam.
Perempuan suka tayang yang ini
Lelaki pula tayang yang macam ni (kalau adalah)
Lupa nak cerita, semasa kami di Ipoh (saya, suami saya dan anak saudara saya Ezmeer), kami sempat juga meronda-ronda ibu negeri Perak itu. Memang dah lama saya tak ke sana. Kali terakhir kami ke sana ketika melawat Wan Chor semasa arwah uzur, tetapi ketika itu kami tak meronda kota Ipoh sebab tak sempat. Sabtu yang lepas, sempat kami round-round dan saya nampak banyak sangat perubahan di bandar itu. Sangat teratur, kemas dan cantik. Syabas kepada Dato' Bandarnya. Memang terserlah kecemerlangan Ipoh. Makan pun sangat sedap. Kami makan di sebuah restoran nasi ayam Hainan (Muslim). Anak saudara saya memang sangat familiar dengan bandar Ipoh kerana beliau bersekolah di sana dulu. Bagi saya, sangat nostalgia berada di tempat itu kerana buat suatu ketika dahulu ketika saya remaja, memang saya selalu ke sana untuk praktis main hoki!
Di malam harinya pula ketika kami berada di Nilai, kami makan pula di 'Pilot Cafe'. Tempatnya sangat interesting dan punyai pilihan makanan yang sangat bagus. Alhamdulillah. Ketika berada dalam kafe itu, terasa seperti berada dalam novel saya, 'Terbanglah Sayang'.
Okeylah, saja nak berlabon pagi Isnin... tentang kumpulan lelaki dan perempuan. Bagi saya, memang ketara perbezaannya dan banyak pula persamaannya. Kalau perempuan sama perempuan berkumpul, masing-masing sibuk nak bergaya. Bukannya apa tetapi nak 'show off' sesama sendiri. Biasanya masing-masing akan pilih pakaian terbaik, malah akan pakai beg tangan yang terbaik juga. Kerana biasanya orang nampak beg tangan yang kita pakai. Kalau ada beg tangan LV, masa ni lah nak tunjuk pun. Kadang-kadang kita pun tak pasti LV tu original atau tidak... hihi. Alhamdulillah, mujurlah saya bukan jenis macam tu sebab saya memang tak kisah pun. Kadang-kadang saya pakai benda biasa-biasa sahaja, tapi orang ingat barang yang saya pakai tu mahal. Ada saya peduli? Hehe... memang tak kisah!
Boleh kita katakan (memang bukan semua macam tu) ramai perempuan yang materialistik sebab itulah masing-masing suka menayang!
Kalau lelaki pula sangat berbeza caranya. Jangan ingat mereka tak menunjuk, tapi cara mereka sangat berbeza. Biasanya mereka suka tayang kereta. Kalau ada kereta best, masa tu lah nak tayang. Tapi biasanya lelaki suka tunjuk pandai dan tunjuk macho. Cerita benda tinggi-tinggi di langit. Cerita politik dan masing-masing sembang teori pandai. Bukan itu sahaja, ada juga yang suka berlagak macho. Antara subjek macho tentulah tentang status mereka. Kalau ada yang kahwin dua, mereka rasa hebat. Konon-konon mereka jenis tak takut bini! Lepas tu cerita bangga-bangga konon-konon best ada dua bini. Pada hal tak cerita pun pasal masalah di rumah. semua hal tunggang-langgang disorok baik punya. Mestilah buat-buat macam hero!
Saya pernah tahu seorang lelaki ni yang rajin tukar isteri. Bila kahwin aje mesti ada yang tak kena. Last-last asyik tukar bini, konon-konon macho sangat. Dulu-dulu memang bangga.Tetapi sekarang ini, sejak akhir-akhir ni, macam malu nak bercerita apa-apa. Mungkin segan kot, asyik bercerai aje kerjanya! Semua buat semua dah tak berjaya.
Walhasil beginilah manusia, tak kira lelaki atau perempuan. Kalau kita buat sesuatu bukan dengan niat yang baik, memang jadinya pun tak baik. Tak untung kalau sekadar berjumpa untuk menunjuk. Tapi... ada orang kisah? Lagi menunjuk, lagi best! Kerana inilah budaya manusia hari ini sekalipun nanti masing-masing akan rasa bersalah dan malu sendiri.
Okeylah, saja nak berkongsi kisah, sama ada bersetuju atau tidak, tak penting buat saya kerana apa yang saya tulis ini sekadar apa yang saya sering lihat.
Wassalam.
Perempuan suka tayang yang ini
Lelaki pula tayang yang macam ni (kalau adalah)
Sunday, August 23, 2015
Selamat Malam Sayang...
Assalam
Dah mengantuk ni... jadi nak ucapkan selamat malam kepada siapa sahaja yang saya sayang. Hanya kepada yang saya sayang...
Jangan lupa esok ada ulangtayang drama Bunga-Bunga Kemboja di RTM1 jam 3.00 petang.
Good Night!
Wassalam.
Dah mengantuk ni... jadi nak ucapkan selamat malam kepada siapa sahaja yang saya sayang. Hanya kepada yang saya sayang...
Jangan lupa esok ada ulangtayang drama Bunga-Bunga Kemboja di RTM1 jam 3.00 petang.
Good Night!
Wassalam.
Saturday, August 22, 2015
Berdamailah Wan Chor
Assalam
Saya, suami dan seorang anak saudara, baru sahaja balik dari Ipoh kerana menziarahi ibu saudara tiri yang meninggal dunia. Kami panggil arwah 'Wan Chor' sebab dia merupakan anak yang terbesar dari keluarganya. Walaupun Wan Chor merupakan kakak kepada ibu tiri saya, tetapi kami sangat rapat dengannya.
Dulu, ketika kanak-kanak dan remaja, setiap kali saya dan adik-beradik ke Ipoh, pasti kami melepak di rumahnya. Wan Chor suka memasak dan dia memang pandai masak. Yang bestnya, suami Wan Chor yang kami panggil 'Pak Cik Putih' memang sangat friendly dan baik budi pekerti. Arwah Wan Chor dan suaminya selalu ke rumah kami dengan menaiki Vespa.
Beberapa bulan yang lepas, saya dan suami serta adik perempuan saya, kami sempat melawat Wan Chor di Ipoh.
Semoga roh Wan Chor dirahmati Allah swt dan diampuni dosa-dosanya. Semoga damailah rohnya di sana. Al Fatihah.
Untuk makluman anda semua, drama Bunga-Bunga Kemboja yang diadaptasi dari novel saya 'Bunga-Bunga Kemboja sedang diulangtayang di RTM1 setiap Isnin hingga Khamis jam 3.00 petang.
Wassalam
Saya, suami dan seorang anak saudara, baru sahaja balik dari Ipoh kerana menziarahi ibu saudara tiri yang meninggal dunia. Kami panggil arwah 'Wan Chor' sebab dia merupakan anak yang terbesar dari keluarganya. Walaupun Wan Chor merupakan kakak kepada ibu tiri saya, tetapi kami sangat rapat dengannya.
Dulu, ketika kanak-kanak dan remaja, setiap kali saya dan adik-beradik ke Ipoh, pasti kami melepak di rumahnya. Wan Chor suka memasak dan dia memang pandai masak. Yang bestnya, suami Wan Chor yang kami panggil 'Pak Cik Putih' memang sangat friendly dan baik budi pekerti. Arwah Wan Chor dan suaminya selalu ke rumah kami dengan menaiki Vespa.
Beberapa bulan yang lepas, saya dan suami serta adik perempuan saya, kami sempat melawat Wan Chor di Ipoh.
Semoga roh Wan Chor dirahmati Allah swt dan diampuni dosa-dosanya. Semoga damailah rohnya di sana. Al Fatihah.
Untuk makluman anda semua, drama Bunga-Bunga Kemboja yang diadaptasi dari novel saya 'Bunga-Bunga Kemboja sedang diulangtayang di RTM1 setiap Isnin hingga Khamis jam 3.00 petang.
Wassalam
Friday, August 21, 2015
Betulkah Syaitan Sukakan Wanita?
Salam Jumaat, penghulu segala hari. Semoga Allah swt melindungi kita dunia akhirat.
Semalam, saya banyak melayari Internet kerana sedang buat research di atas projek penulisan saya. Saya sempat membaca sebuah blog tentang agama Islam dan bagi saya apa yang diperkatakan itu sangat menarik dan ada betulnya.
'Islam memandang wanita sebagai makhluk yang sangat special dan bahkan memberikan satu surah dalam Al-Quran untuk wanita. An-Nisa. Rasulullah berkata bahawa makhluk yang harus kita cintai setelah Allah SWT dan Rasulullah adalah: Ibu, Ibu, Ibu, barulah Ayah. Itu menunjukkan apresiasi yang sangat tinggi yang diberikan oleh Islam kepada wanita.'
Namun wanita seringkali dibuat sebagai senjata yang Maha Dahsyat oleh Syaitan Laknatullah untuk meluluhkan kehebatan iman seorang lelaki.
Dalam sejarah, syaitan mengakui kepada Nabi Musa AS bahawa jalan utama syaitan dalam merasuk dan memperdaya manusia ada 3 :
ketika Solat, ketika marah, dan melalui wanita.
Kalau anda seorang wanita, pastikan anda tidak menjadi laluan syaitan untuk merasuk dan memperdayakan sang lelaki atau wanita lain! Nauzubillah min zalik.
Sungguhpun kita sering beranggapan bahawa wanita itu lemah mungkin dari segi fizikalnya. Namun, lelaki jauh lagi lemah bila godaan syaitan yang kita perkatakan. Mungkin kerana itulah syaitan mengguna 'wanita' sebagai laluannya untuk merosakkan lelaki.
Lelaki mudah jadi lemah dengan kata-kata perempuan (mungkin tak ikhlas pun), tetapi memang kita akui ada lelaki yang mudah bersimpati walaupun mungkin dia tidak tertarik pada wanita berkenaan. Namun kerana 'rayuan' dan godaan, lelaki mudah terjunam dalam kancah 'jahanam'!
Saya berasa gerun dengan apa yang saya baca itu. Maklumlah saya juga seorang wanita. Semoga diri saya, anak dan cucu serta kaum kerabat, tidak diguna syaitan untuk dibuat laluan. Betapa sedihnya diri ini kalau tersedar bahawa kita menjadi mainan syaitan untuk merasuk fikiran dan merosakkan iman insan lain. Ya Allah, ya Tuhanku, Kau jauhilah aku serta anak cucuku daripada syaitan dan iblis. Aamiin.
Okeylah... tengok tak statement kat atas tu?
Mungkinkah ini terjadi pada kita?
Kita sibuk tergila-gilakan orang yang tak suka pada kita, tapi terlupa pula untuk menyayangi mereka yang ikhlas sayangkan kita. Renung-renungkanlah.
Wassalam.
Thursday, August 20, 2015
Please, Please, Please... Jagalah Amanah Dan Jangan Berbohong!
Assalam
Hari macam mendung, tapi tak pasti akan hujan atau tidak.
Sejak kebelakangan ni saya memang tak punyai masa untuk menulis. Manuskrip saya dah lama tak saya sentuh. Mood pun tak berapa ada, maklumlah fokus dan konsentrasi terpaksa pergi ke tempat lain. Insyaa-Allah, bila ada mood dan peluang, saya akan sambung lagi. Semoga Allah swt berikan kekuatan kepada hamba-Nya ini untuk terus menulis. Aamiin.
Judul di atas ini sangat biasa tetapi pada hakikatnya saya memang anti kepada pembohongan. Semoga Allah swt selamatkan diri ini daripada kegiatan membohong! Aamiin.
Suka saya membawa anda semua kepada kitab suci al-Quran, surah An-Nisa' (surah ke 4), ayat 58, di mana Allah berfirman dengan membawa maksud :
"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Ayat ini berbicara tentang menunaikan amanat dan berlaku adil.
Sebab diturunkannya ayat ini adalah mengenai kejadian pada saat penaklukan Kota Mekah, ‘Ali bin Abi Thalib merampas kunci Ka’bah dari sang juru kunci, ‘Utsman bin Thalhah, lalu menghaturkannya kepada Rasulullah. Mengetahui perkara ini, Rasulullah justru membacakan ayat ini dan memerintahkan ‘Ali untuk mengembalikan kunci itu kepada ‘Utsman bin Thalhah. Kemudian ‘Ali mengembalikannya sambil menyampaikan ayat tersebut. Maka takjublah hati ‘Utsman bin Thalhah atas sikap Rasulullah, sehingga ia seketika itu juga memeluk Islam. Kunci itupun tetap dipegangnya hingga ia wafat, kemudian diserahkan kepada putranya, Syaibah, kemudian berlanjut kepada cucunya.
Hari macam mendung, tapi tak pasti akan hujan atau tidak.
Sejak kebelakangan ni saya memang tak punyai masa untuk menulis. Manuskrip saya dah lama tak saya sentuh. Mood pun tak berapa ada, maklumlah fokus dan konsentrasi terpaksa pergi ke tempat lain. Insyaa-Allah, bila ada mood dan peluang, saya akan sambung lagi. Semoga Allah swt berikan kekuatan kepada hamba-Nya ini untuk terus menulis. Aamiin.
Judul di atas ini sangat biasa tetapi pada hakikatnya saya memang anti kepada pembohongan. Semoga Allah swt selamatkan diri ini daripada kegiatan membohong! Aamiin.
Suka saya membawa anda semua kepada kitab suci al-Quran, surah An-Nisa' (surah ke 4), ayat 58, di mana Allah berfirman dengan membawa maksud :
"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Ayat ini berbicara tentang menunaikan amanat dan berlaku adil.
Sebab diturunkannya ayat ini adalah mengenai kejadian pada saat penaklukan Kota Mekah, ‘Ali bin Abi Thalib merampas kunci Ka’bah dari sang juru kunci, ‘Utsman bin Thalhah, lalu menghaturkannya kepada Rasulullah. Mengetahui perkara ini, Rasulullah justru membacakan ayat ini dan memerintahkan ‘Ali untuk mengembalikan kunci itu kepada ‘Utsman bin Thalhah. Kemudian ‘Ali mengembalikannya sambil menyampaikan ayat tersebut. Maka takjublah hati ‘Utsman bin Thalhah atas sikap Rasulullah, sehingga ia seketika itu juga memeluk Islam. Kunci itupun tetap dipegangnya hingga ia wafat, kemudian diserahkan kepada putranya, Syaibah, kemudian berlanjut kepada cucunya.
Sabda Rasulullah SAW : “Tiada iman bagi orang yang tidak memiliki sikap amanah.”
Kita semua tahu bahwa teladan kita, Rasulullah saw., sewaktu muda mendapat gelar yang begitu agung dan disematkan oleh masyarakatnya. Di kala orang-orang lain mendapat gelar berupa nama-nama semisal ‘Sang Unta’, ‘Sang Singa’, atau ‘Sang Macan’, beliau justru mendapat gelar Al-Amin, ‘Sang Terpercaya’. Sehingga masyarakat pun mempercayai beliau saat terjadi perselisihan kabilah-kabilah dalam peletakan Hajar Aswad.
Begitu juga bila kita mahu menuntut ilmu terutama tentang agama, pastikan kita menuntut dari mereka yang amanah dan tidak berbohong. Kalau seorang ilmuan itu jenis kaki pembohong, maka tak usahlah kita belajar apa-apa daripadanya. Kalau kita tahu seorang ustaz atau imam itu jenis membohong (mungkin bohong pada isterinya), tak payahlah kita bergantung ilmu padanya, kerana kita tak boleh percaya cakap-cakap orang yang pandai membohong! Dalam erti kata lain, dia adalah seorang yang jenis tidak amanah.
Orang yang pandai membohong, pasti juga tidak mampu untuk berlaku adil kerana orang yang adil itu tidak bisa menipu!
Kalau kita mahu mencontohi Nabi Muhammad SAW, contohilah akhlak baginda, lepas itu barulah kita fikirkan tentang hal-hal lain yang penting untuk kita amalkan. Masyaa-Allah.
Wassalam.
Wednesday, August 19, 2015
Benci Dalam Sayang
Assalam
Memang sah bukan judul novel. Judul cerpen pun bukan, sekadar membawa judul untuk entri kali ini.
Pernah tak jadi pada anda? Anda sayang seseorang itu, tetapi kerana mungkin tabiat buruknya, atau mungkin kelakuannya, atau mungkin kerana latar belakangnya ke atau mungkin apa sekali sebabnya, anda sayangkannya tetapi dalam masa yang sama anda juga menyampah atau rasa benci padanya!
Kes seperti ini memang sangat sukar diatasi. Jiwa dan hati mungkin terbelah-belah antara sayang dan benci. Bertambah buruk jadinya kalau anda terpaksa membuat pilihan, antara mahu tunggu atau mahu blah!
Ada ketika anda jadi bosan dan rasa macam nak blah aje, tapi ada ketika mungkin rasa sayang tu masih melekat lagi, jadi anda pun tunggu dan masih terfikir-fikir.
Ada ketika perasaan ini ada pada kita tentang kawan yang mungkin rapat dengan kita. Memang kita sayang dia tapi ada ketika kita rasa menyampah kerana kawan kita mempunyai kerenah yang menyakitkan hati kita. Tapi kita terus sahaja berkawan dengannya kerana kita juga tahu yang kawan kita itu 'most of the time' sangat setia pada kita.
Apa-apa perhubungan pun, kesetiaan itu sangat penting dan 'setia' dapat mengatasi pelbagai kerenah dan kelakuan 'jengkel' lain yang mungkin menjelakkan kita.
Ada seorang kawan saya bercerita pada saya. Katanya, "Kadang-kadang aku rasa menyampah dengan suami aku ni. Rasa macam malas nak jadi isteri dia lagi. Tapi aku masih rasa kesian dan mungkin rasa sayang tu masih ada kot. Kalau ikutkan rasa sakit hati... memang aku blah aje... tapi bila datang rasa kesian... aku tunggu aje. Aku berdoa pada Tuhan agar hati aku jadi lembut untuk terima dia seadanya."
Iya betul, mungkin dalam banyak keadaan dan hal untuk teruskan kehidupan, kita terpaksa terima orang yang kita sayang 'seadanya' walaupun kadang-kadang kita benci dengan tabiat buruknya atau kelakuannya yang mungkin mampu untuk menyakitkan hati kita. Ada ketika kita terpaksa kawal rasa sakit di hati kerana dia 'kurang sensitif' dengan perasaan kita tetapi kita tahu yang dia sangat sayang pada kita.
Itulah pengorbanan agaknya untuk menerima orang lain yang kita sayang walaupun ada benda-benda yang membuat kita benci dan sakit hati!
Semoga Allah swt lembutkan hati kita semua. Aamiin.
Wassalam.
Memang sah bukan judul novel. Judul cerpen pun bukan, sekadar membawa judul untuk entri kali ini.
Pernah tak jadi pada anda? Anda sayang seseorang itu, tetapi kerana mungkin tabiat buruknya, atau mungkin kelakuannya, atau mungkin kerana latar belakangnya ke atau mungkin apa sekali sebabnya, anda sayangkannya tetapi dalam masa yang sama anda juga menyampah atau rasa benci padanya!
Kes seperti ini memang sangat sukar diatasi. Jiwa dan hati mungkin terbelah-belah antara sayang dan benci. Bertambah buruk jadinya kalau anda terpaksa membuat pilihan, antara mahu tunggu atau mahu blah!
Ada ketika anda jadi bosan dan rasa macam nak blah aje, tapi ada ketika mungkin rasa sayang tu masih melekat lagi, jadi anda pun tunggu dan masih terfikir-fikir.
Ada ketika perasaan ini ada pada kita tentang kawan yang mungkin rapat dengan kita. Memang kita sayang dia tapi ada ketika kita rasa menyampah kerana kawan kita mempunyai kerenah yang menyakitkan hati kita. Tapi kita terus sahaja berkawan dengannya kerana kita juga tahu yang kawan kita itu 'most of the time' sangat setia pada kita.
Apa-apa perhubungan pun, kesetiaan itu sangat penting dan 'setia' dapat mengatasi pelbagai kerenah dan kelakuan 'jengkel' lain yang mungkin menjelakkan kita.
Ada seorang kawan saya bercerita pada saya. Katanya, "Kadang-kadang aku rasa menyampah dengan suami aku ni. Rasa macam malas nak jadi isteri dia lagi. Tapi aku masih rasa kesian dan mungkin rasa sayang tu masih ada kot. Kalau ikutkan rasa sakit hati... memang aku blah aje... tapi bila datang rasa kesian... aku tunggu aje. Aku berdoa pada Tuhan agar hati aku jadi lembut untuk terima dia seadanya."
Iya betul, mungkin dalam banyak keadaan dan hal untuk teruskan kehidupan, kita terpaksa terima orang yang kita sayang 'seadanya' walaupun kadang-kadang kita benci dengan tabiat buruknya atau kelakuannya yang mungkin mampu untuk menyakitkan hati kita. Ada ketika kita terpaksa kawal rasa sakit di hati kerana dia 'kurang sensitif' dengan perasaan kita tetapi kita tahu yang dia sangat sayang pada kita.
Itulah pengorbanan agaknya untuk menerima orang lain yang kita sayang walaupun ada benda-benda yang membuat kita benci dan sakit hati!
Semoga Allah swt lembutkan hati kita semua. Aamiin.
Wassalam.
Tuesday, August 18, 2015
Cintai Dia Setiap Masa
Assalam
Saya update blog sementara menunggu tukang urut saya sampai. Malam tadi dia tidur di rumah anak sulung saya. Sekejap lagi ke sinilah dia. Mungkin anda tertanya-tanya kenapa saya suka berurut. Kalau nak tahu sebenarnya berurut ini memang sangat baik untuk kesihatan, insyaa-Allah. Blood circulation kita jalan dengan baik insyaa-Allah. Kalau sakit badan atau lenguh-lenguh, semuanya mudah reda, insyaa-Allah. Segala-galanya di atas izin Allah swt. Tanpa izin-Nya, semuanya mudah kaku dan beku.
Kita sentiasa kena beringat tentang nikmat Tuhan buat kita semua. Janganlah pula bila dapat bala atau musibah kita cari Tuhan, bila dapat nikmat kita terlupa pada Tuhan. Perkara ini sering diingatkan Tuhan Maha Esa kepada hamba-Nya dalam kitab suci al-Quran. Manusia mudah lupa, sering kali ingat pada-Nya bila sedang dalam kesusahan. Nauzubillah min zalik.
Semoga kita selalu ingatkan diri untuk dekat dengan Allah swt dalam apa jua keadaan. Jauh sekali untuk membanggakan diri di atas apa yang kita ada kerana sebenarnya semua kesenangan atau kesusahan sekadar pinjaman kita sahaja. Cintailah Dia setiap masa yang kita ada.
Insyaa-Allah 'reunion' keluarga saya akan dibuat di Jakarta dan bukan Bandung. Mungkin kerana lagi mudah untuk dapatkan 'flight' dan mudah juga untuk keluarga Indonesia mengaturnya kerana di Jakarta kami punyai lebih ramai kaum kerabat kalau dibandingkan di Bandung. Apa-apa pun, kami semua 'look forward' untuk ke sana, insyaa-Allah.
Okeylah, tak ada apa sangat yang nak saya bualkan. Semoga kita berjumpa lagi.
Wassalam.
Saya update blog sementara menunggu tukang urut saya sampai. Malam tadi dia tidur di rumah anak sulung saya. Sekejap lagi ke sinilah dia. Mungkin anda tertanya-tanya kenapa saya suka berurut. Kalau nak tahu sebenarnya berurut ini memang sangat baik untuk kesihatan, insyaa-Allah. Blood circulation kita jalan dengan baik insyaa-Allah. Kalau sakit badan atau lenguh-lenguh, semuanya mudah reda, insyaa-Allah. Segala-galanya di atas izin Allah swt. Tanpa izin-Nya, semuanya mudah kaku dan beku.
Kita sentiasa kena beringat tentang nikmat Tuhan buat kita semua. Janganlah pula bila dapat bala atau musibah kita cari Tuhan, bila dapat nikmat kita terlupa pada Tuhan. Perkara ini sering diingatkan Tuhan Maha Esa kepada hamba-Nya dalam kitab suci al-Quran. Manusia mudah lupa, sering kali ingat pada-Nya bila sedang dalam kesusahan. Nauzubillah min zalik.
Semoga kita selalu ingatkan diri untuk dekat dengan Allah swt dalam apa jua keadaan. Jauh sekali untuk membanggakan diri di atas apa yang kita ada kerana sebenarnya semua kesenangan atau kesusahan sekadar pinjaman kita sahaja. Cintailah Dia setiap masa yang kita ada.
Insyaa-Allah 'reunion' keluarga saya akan dibuat di Jakarta dan bukan Bandung. Mungkin kerana lagi mudah untuk dapatkan 'flight' dan mudah juga untuk keluarga Indonesia mengaturnya kerana di Jakarta kami punyai lebih ramai kaum kerabat kalau dibandingkan di Bandung. Apa-apa pun, kami semua 'look forward' untuk ke sana, insyaa-Allah.
Okeylah, tak ada apa sangat yang nak saya bualkan. Semoga kita berjumpa lagi.
Wassalam.
Monday, August 17, 2015
Mahukan Yang Biasa
Assalam
Rasa macam dah lama sangat-sangat tak update blog ni. Wow... tak tahu nak cakap macam mana lagi tetapi kesibukan telah mengganggu rutin harian saya, namun alhamdulillah masih mampu untuk tersenyum puas. Banyak yang dah dapat diselesaikan walaupun masih banyak lagi yang perlu diuruskan. Hujung minggu yang padat buat kami sekeluarga dengan urusan projek yang tak habis-habis.
Pun begitu, malam tadi masih sempat lagi kami ke Mandarin Oriental bersama-sama dengan pelajar-pelajar Yemen dan keluarga mereka, juga sempat bertemu dengan Sheikh Abdullah Bughshan yang telah datang dari negara Saudi untuk meraikan graduan Hadhrami di hotel tersebut. Bagi anda yang tak tahu atau tak perasan, Sheikh Abdullah merupakan 'multi billionaire' (top ten terkaya di Middle East) yang berketurunan Hadhramawt dan menetap di Saudi. Malah, dia merupakan sponsor kebanyakan pelajar Yemen di Malaysia dan kami, alhamdulillah sentiasa menjadi tetamunya setiap kali beliau datang ke Malaysia.
Kadang-kadang, untuk mencari keseronokan dan kepuasan, kita perlu melalui keletihan. Itulah yang berlaku buat kami sekeluarga. Selagi apa yang kami idamkan tak kesampaian seratus peratus (atau hampir-hampir), selagi itulah kami kena kerja kuat. Namun kami semua teruja. Macam-macam yang kami terpaksa lalui sebagai pengalaman dan semuanya menjadi ilmu dan pengajaran. Alhamdulillah, kami sentiasa bersyukur di atas segala nikmat anugerah Ilahi walaupun kadang-kadang juga kami terpaksa ketepikan segala kegiatan sosial yang lain (buat sementara waktu).
Dengan izin Allah swt, kehidupan kami akan kembali seperti biasa sebaik sahaja semuanya selesai, harap-harap tak lama lagi. Aamiin.
Wassalam.
Mencari ketenangan di tempat seperti ini
Rasa macam dah lama sangat-sangat tak update blog ni. Wow... tak tahu nak cakap macam mana lagi tetapi kesibukan telah mengganggu rutin harian saya, namun alhamdulillah masih mampu untuk tersenyum puas. Banyak yang dah dapat diselesaikan walaupun masih banyak lagi yang perlu diuruskan. Hujung minggu yang padat buat kami sekeluarga dengan urusan projek yang tak habis-habis.
Pun begitu, malam tadi masih sempat lagi kami ke Mandarin Oriental bersama-sama dengan pelajar-pelajar Yemen dan keluarga mereka, juga sempat bertemu dengan Sheikh Abdullah Bughshan yang telah datang dari negara Saudi untuk meraikan graduan Hadhrami di hotel tersebut. Bagi anda yang tak tahu atau tak perasan, Sheikh Abdullah merupakan 'multi billionaire' (top ten terkaya di Middle East) yang berketurunan Hadhramawt dan menetap di Saudi. Malah, dia merupakan sponsor kebanyakan pelajar Yemen di Malaysia dan kami, alhamdulillah sentiasa menjadi tetamunya setiap kali beliau datang ke Malaysia.
Kadang-kadang, untuk mencari keseronokan dan kepuasan, kita perlu melalui keletihan. Itulah yang berlaku buat kami sekeluarga. Selagi apa yang kami idamkan tak kesampaian seratus peratus (atau hampir-hampir), selagi itulah kami kena kerja kuat. Namun kami semua teruja. Macam-macam yang kami terpaksa lalui sebagai pengalaman dan semuanya menjadi ilmu dan pengajaran. Alhamdulillah, kami sentiasa bersyukur di atas segala nikmat anugerah Ilahi walaupun kadang-kadang juga kami terpaksa ketepikan segala kegiatan sosial yang lain (buat sementara waktu).
Dengan izin Allah swt, kehidupan kami akan kembali seperti biasa sebaik sahaja semuanya selesai, harap-harap tak lama lagi. Aamiin.
Wassalam.
Mencari ketenangan di tempat seperti ini
Friday, August 14, 2015
Family Gathering
Assalam
Petang semalam, saya dan suami ke Merlimau di negeri Melaka. Tak perasan... rupa-rupanya kami tak pernah ke pekan itu dan semalam merupakan kali pertama ke sana. Alhamdulillah, apa yang saya cari saya dapat. Terima kasih kepada Encik Hilmi, seorang pengusaha muda, semoga usahanya diberkati Allah swt, aamiin.
Saya baru sahaja dapat maklumat dari famili kami di Indonesia bahawa tahun ini mereka pula akan buat 'gathering' dan kali ini mereka memilih kota Bandung. Mungkin kerana ayah saudara saya, Ami Mus sedang berada di sana. Bulan Oktober merupakan bulan yang dipilih mereka dan kami di Malaysia sedang mengaturkan agar kami ke sana dengan 'full force'. Dulu, ketika kami aturkan 'Emir gathering' di Kuala Lumpur, mereka juga datang secara full force. Alhamdulillah.
Mungkin kita sebagai ahli keluarga kena sentiasa ambil berat tentang hal-hal seperti ini. Dulu-dulu, jarak ke Indonesia sangat jauh buat kami kerana dulu-dulu memang tidak mudah untuk ke sana. Bukan hanya hampir tiada penerbangan, kalau ada pun sangat mahal kosnya. Sekarang ini sangat berbeza. Kalau tak kaya pun masih mampu untuk ke sana, insyaa-Allah.
Malah, sepupu-sepupu kami (anak-anak Ami Mus) akan sampai dari California pada masa itu untuk 'family gathering'. Tahun ini, saya belum ada kesempatan untuk ke Indonesia. Tahun lepas, enam kali kami ke sana. Insyaa-Allah, akan kami usahakan untuk ke sana akhir Oktober ini.
Wassalam.
Gambar-gambar ketika family gathering tahun lepas
Petang semalam, saya dan suami ke Merlimau di negeri Melaka. Tak perasan... rupa-rupanya kami tak pernah ke pekan itu dan semalam merupakan kali pertama ke sana. Alhamdulillah, apa yang saya cari saya dapat. Terima kasih kepada Encik Hilmi, seorang pengusaha muda, semoga usahanya diberkati Allah swt, aamiin.
Saya baru sahaja dapat maklumat dari famili kami di Indonesia bahawa tahun ini mereka pula akan buat 'gathering' dan kali ini mereka memilih kota Bandung. Mungkin kerana ayah saudara saya, Ami Mus sedang berada di sana. Bulan Oktober merupakan bulan yang dipilih mereka dan kami di Malaysia sedang mengaturkan agar kami ke sana dengan 'full force'. Dulu, ketika kami aturkan 'Emir gathering' di Kuala Lumpur, mereka juga datang secara full force. Alhamdulillah.
Mungkin kita sebagai ahli keluarga kena sentiasa ambil berat tentang hal-hal seperti ini. Dulu-dulu, jarak ke Indonesia sangat jauh buat kami kerana dulu-dulu memang tidak mudah untuk ke sana. Bukan hanya hampir tiada penerbangan, kalau ada pun sangat mahal kosnya. Sekarang ini sangat berbeza. Kalau tak kaya pun masih mampu untuk ke sana, insyaa-Allah.
Malah, sepupu-sepupu kami (anak-anak Ami Mus) akan sampai dari California pada masa itu untuk 'family gathering'. Tahun ini, saya belum ada kesempatan untuk ke Indonesia. Tahun lepas, enam kali kami ke sana. Insyaa-Allah, akan kami usahakan untuk ke sana akhir Oktober ini.
Wassalam.
Gambar-gambar ketika family gathering tahun lepas
Thursday, August 13, 2015
Mana Datang Perkataan Sodomi?
Assalam
Sekali-sekala, saya suka untuk bincangkan hal-hal ilmu, agar kita sama-sama dapat berkongsi sesuatu yang mungkin sebelum ini kita agak keliru atau tak faham sangat.
Kali ini saya nak bincangkan tentang perkataan 'Sodomi' atau 'Sodomy' (Inggeris) yang membawa maksud 'Liwat' dalam bahasa Arab atau 'Lavat' dalam bahasa Parsi.
Asal usul perkataan sodomi adalah daripada kuam Nabi Lut a.s., di mana pada ketika zaman nabi itu, kaumnya suka kepada perbuatan homoseks. Kota tempat tinggal kaum inilah yang bernama 'Sodom' yang terletak tidak jauh dari Pantai Laut Tengah. Perkara ini disebut dalam Al-Quran surah 15, Al-Hijr, ayat 65 hingga ayat 71, di mana Allah swt menceritakan kepada Nabi Muhammad SAW tentang kisah kaum Nabi Lut yang telah dimusnahkan Allah akibat perbuatan homoseks mereka itu.
Kisah ini juga telah disebut dalam kitab Taurah dan Injil.
Walhasil, hari ini perbuatan homoseks sedang diperjuangkan oleh pelbagai kumpulan di dunia ini. Semoga muslim dan mulimah yang beriman dapat mengawal fikiran serta tahu baik dan buruknya hal-hal seperti ini. Jangan biarkan anak-anak kita tersesat perjalanan kerana kalau kita sebagai ibu bapa tak mahu ambil tahu, mungkin anak-anak mudah jadi keliru. Nauzubillah min zalik.
Semoga Allah swt melindungi kita dunia akhirat. Aamiin.
Sekali-sekala, saya suka untuk bincangkan hal-hal ilmu, agar kita sama-sama dapat berkongsi sesuatu yang mungkin sebelum ini kita agak keliru atau tak faham sangat.
Kali ini saya nak bincangkan tentang perkataan 'Sodomi' atau 'Sodomy' (Inggeris) yang membawa maksud 'Liwat' dalam bahasa Arab atau 'Lavat' dalam bahasa Parsi.
Asal usul perkataan sodomi adalah daripada kuam Nabi Lut a.s., di mana pada ketika zaman nabi itu, kaumnya suka kepada perbuatan homoseks. Kota tempat tinggal kaum inilah yang bernama 'Sodom' yang terletak tidak jauh dari Pantai Laut Tengah. Perkara ini disebut dalam Al-Quran surah 15, Al-Hijr, ayat 65 hingga ayat 71, di mana Allah swt menceritakan kepada Nabi Muhammad SAW tentang kisah kaum Nabi Lut yang telah dimusnahkan Allah akibat perbuatan homoseks mereka itu.
Kisah ini juga telah disebut dalam kitab Taurah dan Injil.
Walhasil, hari ini perbuatan homoseks sedang diperjuangkan oleh pelbagai kumpulan di dunia ini. Semoga muslim dan mulimah yang beriman dapat mengawal fikiran serta tahu baik dan buruknya hal-hal seperti ini. Jangan biarkan anak-anak kita tersesat perjalanan kerana kalau kita sebagai ibu bapa tak mahu ambil tahu, mungkin anak-anak mudah jadi keliru. Nauzubillah min zalik.
Semoga Allah swt melindungi kita dunia akhirat. Aamiin.
Wednesday, August 12, 2015
Belajar Untuk Tahu
Assalam
Semalam, hujan hampir sepanjang malam. Alhamdulillah. Syukur di atas nikmat yang diberikan Allah swt.
Pagi ini, sajalah saya nak berbual tentang rezeki. Sebenarnya saya sedang tunggu tukang urut saya tiba dari KL. Beliau datang dari Medan setiap dua bulan dan bila datang ke kawasan rumah kami, dia akan duduk di rumah kami. Saya, anak dan menantu semuanya guna servis tukang urut ni. Beginilah orang cari rezeki. Sanggup datang jauh-jauh. Jadi kita di sini, janganlah lupa diri. Sebenarnya rezeki itu ada di mana-mana.
Untuk murahkan rezeki kita, rajin-rajinlah bersyukur atas segala nikmat Allah swt. Kalau tak bersyukur, mungkin rezeki jadi berat atau tak ada barakah. Lagi satu... selain rajin buat solat Dhuha, rajinlah bersedekah. Jangan takut habis duit sebab rezeki Allah yang berikan. Lagi banyak kita sedekah, insyaa-Allah bertambah rezeki kita.
Tapi kita juga jangan lupa, rezeki itu bukan sukatannya sekadar pada wang ringgit dan material sahaja, tetapi rezeki itu datangnya dari pelbagai segi termasuklah waktu, kebaikan dan kebahagiaan yang kita tak dapat sukat dengan wang ringgit. Subhanallah. Waktu dan masa yang Allah berikan adalah sangat berharga, jangan pula kita sia-siakan dengan amalan yang tak disukai Allah swt seperti buat maksiat dan sebagainya. Allah akan kutuk kita, nauzubillah. Waktu yang Allah pinjamkan jadikanlah ia penuh dengan ibadah dan amalan baik. Buat baik, fikir baik dan minta yang baik-baik.
Allah berikan kita kebaikan mungkin dari segi kawan-kawan di sekeliling kita. Itu juga rezeki. Allah berikan pasangan yang baik hati. Itu juga rezeki. Allah berikan kita anak-anak, itu juga rezeki. Allah berikan sanak-saudara yang sentiasa baik hati pada kita, itu juga rezeki. Allah berikan kita rasa tenang, rasa sihat dan rasa bahagia. Itu adalah rezeki besar. Syukur alhamdulillah.
Belajarlah untuk tahu semua itu. Belajarlah untuk menghargai apa yang kita ada dan apa yang diberikan Allah swt pada kita.
Sentiasalah kita hulurkan rasa syukur dan rasa insaf, kerana kita jangan lupa ada berjuta-juta di luar sana yang sedang bergelut mencari ketenangan dan kebahagiaan.
Semoga kita menjadi insan yang murah rezeki dalam pelbagai aspek yang Allah berikan pada kita. Aamiin.
Wassalam.
Belajar untuk tahu. Inilah Gurun Sahara
Semalam, hujan hampir sepanjang malam. Alhamdulillah. Syukur di atas nikmat yang diberikan Allah swt.
Pagi ini, sajalah saya nak berbual tentang rezeki. Sebenarnya saya sedang tunggu tukang urut saya tiba dari KL. Beliau datang dari Medan setiap dua bulan dan bila datang ke kawasan rumah kami, dia akan duduk di rumah kami. Saya, anak dan menantu semuanya guna servis tukang urut ni. Beginilah orang cari rezeki. Sanggup datang jauh-jauh. Jadi kita di sini, janganlah lupa diri. Sebenarnya rezeki itu ada di mana-mana.
Untuk murahkan rezeki kita, rajin-rajinlah bersyukur atas segala nikmat Allah swt. Kalau tak bersyukur, mungkin rezeki jadi berat atau tak ada barakah. Lagi satu... selain rajin buat solat Dhuha, rajinlah bersedekah. Jangan takut habis duit sebab rezeki Allah yang berikan. Lagi banyak kita sedekah, insyaa-Allah bertambah rezeki kita.
Tapi kita juga jangan lupa, rezeki itu bukan sukatannya sekadar pada wang ringgit dan material sahaja, tetapi rezeki itu datangnya dari pelbagai segi termasuklah waktu, kebaikan dan kebahagiaan yang kita tak dapat sukat dengan wang ringgit. Subhanallah. Waktu dan masa yang Allah berikan adalah sangat berharga, jangan pula kita sia-siakan dengan amalan yang tak disukai Allah swt seperti buat maksiat dan sebagainya. Allah akan kutuk kita, nauzubillah. Waktu yang Allah pinjamkan jadikanlah ia penuh dengan ibadah dan amalan baik. Buat baik, fikir baik dan minta yang baik-baik.
Allah berikan kita kebaikan mungkin dari segi kawan-kawan di sekeliling kita. Itu juga rezeki. Allah berikan pasangan yang baik hati. Itu juga rezeki. Allah berikan kita anak-anak, itu juga rezeki. Allah berikan sanak-saudara yang sentiasa baik hati pada kita, itu juga rezeki. Allah berikan kita rasa tenang, rasa sihat dan rasa bahagia. Itu adalah rezeki besar. Syukur alhamdulillah.
Belajarlah untuk tahu semua itu. Belajarlah untuk menghargai apa yang kita ada dan apa yang diberikan Allah swt pada kita.
Sentiasalah kita hulurkan rasa syukur dan rasa insaf, kerana kita jangan lupa ada berjuta-juta di luar sana yang sedang bergelut mencari ketenangan dan kebahagiaan.
Semoga kita menjadi insan yang murah rezeki dalam pelbagai aspek yang Allah berikan pada kita. Aamiin.
Wassalam.
Belajar untuk tahu. Inilah Gurun Sahara
Tuesday, August 11, 2015
Tak Semestinya Kita Suka Dia Pun Suka
Assalam
Hari ni lambat upadate blog ini. Pagi-pagi lagi kami dah ke Lenggeng, banyak sangat urusannya. Alhamdulillah, ada perkara yang merisaukan sudah pun dapat diselesaikan. Syukur dengan bantuan Allah swt. Kita usaha dan berdoa, Allah yang makbulkan.
Okeylah... sementara saya dapat relaks seketika, sajalah nak berbual-bual kosong. Sekarang ini orang ramai memang suka bercerita tentang politik. Saya memang malas nak dengar. Bosan! Kalau setakat mampu untuk cakap sahaja, memang tak gunalah. Tak ada apa-apa yang berubah!
Baik saya bercerita tentang benda lain yang mungkin terjadi pada kita. Ini kisah tentang apa yang kita suka dan minat. Kadang-kadang, tak semestinya apa yang kita suka orang lain pun suka. Malah, ada ketika apa yang kita nampak cantik, orang lain tak nampak begitu pun! Mata orang lain, lain pandangannya, walaupun mungkin rambut sama warna.
Kalau tiba-tiba sahaja kita berkahwin dengan seseorang tanpa mengenali latar dirinya atau tidak ada rujukan, kadang-kadang kita mungkin terasa yang diri kita terperangkap. Kalau dulu-dulu (malah sekarang pun masih ada), orang tua-tua suka mengaturkan perkahwinan anak-anak mereka. Biasanya calon dipilih mengikut latar belakangnya atau 'kufu' nya, biar sama padan. Ibu dan ayah akan pilih yang terbaik untuk anak-anak mereka kerana biasanya juga calon akan ditapis baik-baik dan ada 'reference'. Mereka tak akan redah sahaja dan kerana itulah biasanya juga perkahwinan seperti itu menjadi dengan baiknya sekalipun anak-anak atau pasangan tak begitu mengenali antara satu dengan yang lain.
Namun malangnya hari ini, banyak kes yang menjadi calon 'rekomen' adalah setakat pilihan kawan-kawan yang tak pasti latar belakanganya. "Kau ambiklah awaek ni... okey dia." Main okey-okey aje. Bila dah kahwin, barulah tersedar yang diri dah terperangkap. Rupa-rupanya si perempuan punyai niat lain, atau si lelaki ada niat tertentu sahaja. Baru kahwin tiga bulan, kepala mula rasa pusing. Buat-buat suka tetapi sebenarnya tak suka.
Barulah sedar apa yang kita suka, tak sama dengan dia. Apa yang dia suka, kita memang tak suka. Bila berada dalam keadaan begini, kita akan menantikan peluang untuk bebaskan diri. Kita buat-buat macam okey, tapi bila sampai masa, kita akan angkat kaki dan bawa diri! Maka terloponglah yang ditinggalkan itu!
Jadi... bila kita nak pilih pasangan, biarlah kita tahu latar belakangnya. Sekalipun mungkin tak kenal sangat dengan orangnya, kita pastikan ibu bapanya siapa. Kita tengok adik beradiknya. Kita tengok amalan agamanya. Jangan main kata 'okey' sahaja kerana akhirnya nanti kita akan menyesal! Nauzubillah min zalik.
Begitulah kisah seorang teman. Katanya dia menyesal berkahwin dengan seorang 'wanita' ini, kerana sangkanya wanita itu seorang yang baik hati, rupa-rupanya ada udang di sebalik batu. Dia menyesal kerana percaya dengan cakap seorang kawan, konon-konon wanita itu seorang wanita yang baik budi, rupa-rupanya cakap-cakapnya sangat 'kosong'!
Dalam agama kita, itulah yang dituntut, agar kita pastikan dengan pilihan yang kita jadikan pasangan hidup, tidak main redah sahaja, kerana di zaman ini, sangat mudah diterpedaya dan dikelontong manusia.
Wassalam.
Bila dah tak suka
Hari ni lambat upadate blog ini. Pagi-pagi lagi kami dah ke Lenggeng, banyak sangat urusannya. Alhamdulillah, ada perkara yang merisaukan sudah pun dapat diselesaikan. Syukur dengan bantuan Allah swt. Kita usaha dan berdoa, Allah yang makbulkan.
Okeylah... sementara saya dapat relaks seketika, sajalah nak berbual-bual kosong. Sekarang ini orang ramai memang suka bercerita tentang politik. Saya memang malas nak dengar. Bosan! Kalau setakat mampu untuk cakap sahaja, memang tak gunalah. Tak ada apa-apa yang berubah!
Baik saya bercerita tentang benda lain yang mungkin terjadi pada kita. Ini kisah tentang apa yang kita suka dan minat. Kadang-kadang, tak semestinya apa yang kita suka orang lain pun suka. Malah, ada ketika apa yang kita nampak cantik, orang lain tak nampak begitu pun! Mata orang lain, lain pandangannya, walaupun mungkin rambut sama warna.
Kalau tiba-tiba sahaja kita berkahwin dengan seseorang tanpa mengenali latar dirinya atau tidak ada rujukan, kadang-kadang kita mungkin terasa yang diri kita terperangkap. Kalau dulu-dulu (malah sekarang pun masih ada), orang tua-tua suka mengaturkan perkahwinan anak-anak mereka. Biasanya calon dipilih mengikut latar belakangnya atau 'kufu' nya, biar sama padan. Ibu dan ayah akan pilih yang terbaik untuk anak-anak mereka kerana biasanya juga calon akan ditapis baik-baik dan ada 'reference'. Mereka tak akan redah sahaja dan kerana itulah biasanya juga perkahwinan seperti itu menjadi dengan baiknya sekalipun anak-anak atau pasangan tak begitu mengenali antara satu dengan yang lain.
Namun malangnya hari ini, banyak kes yang menjadi calon 'rekomen' adalah setakat pilihan kawan-kawan yang tak pasti latar belakanganya. "Kau ambiklah awaek ni... okey dia." Main okey-okey aje. Bila dah kahwin, barulah tersedar yang diri dah terperangkap. Rupa-rupanya si perempuan punyai niat lain, atau si lelaki ada niat tertentu sahaja. Baru kahwin tiga bulan, kepala mula rasa pusing. Buat-buat suka tetapi sebenarnya tak suka.
Barulah sedar apa yang kita suka, tak sama dengan dia. Apa yang dia suka, kita memang tak suka. Bila berada dalam keadaan begini, kita akan menantikan peluang untuk bebaskan diri. Kita buat-buat macam okey, tapi bila sampai masa, kita akan angkat kaki dan bawa diri! Maka terloponglah yang ditinggalkan itu!
Jadi... bila kita nak pilih pasangan, biarlah kita tahu latar belakangnya. Sekalipun mungkin tak kenal sangat dengan orangnya, kita pastikan ibu bapanya siapa. Kita tengok adik beradiknya. Kita tengok amalan agamanya. Jangan main kata 'okey' sahaja kerana akhirnya nanti kita akan menyesal! Nauzubillah min zalik.
Begitulah kisah seorang teman. Katanya dia menyesal berkahwin dengan seorang 'wanita' ini, kerana sangkanya wanita itu seorang yang baik hati, rupa-rupanya ada udang di sebalik batu. Dia menyesal kerana percaya dengan cakap seorang kawan, konon-konon wanita itu seorang wanita yang baik budi, rupa-rupanya cakap-cakapnya sangat 'kosong'!
Dalam agama kita, itulah yang dituntut, agar kita pastikan dengan pilihan yang kita jadikan pasangan hidup, tidak main redah sahaja, kerana di zaman ini, sangat mudah diterpedaya dan dikelontong manusia.
Wassalam.
Bila dah tak suka
Monday, August 10, 2015
Puisi Untuk Mu
Ya Allah ya Rahman,
Tuhan seluruh alam,
Yang Maha Pengasih,
Maha Penyayang,
Tunjuklah kami jalan yang lurus.
Ya Allah ya Rahim…
Janganlah aku dikaburi fatamorgana di Gurun Sahara,
Tidak melihat realiti kehidupan dengan mata hati,
lalu meminggir kejujuran dan kebenaran,
Tertipu dek kata-kata dan senyuman yang terselit
kepura-puraan,
Tak mahu aku terbelit akar di pinggir sungai material,
Tak mahu aku terjerat perangkap kejahilan,
Tidak mahu aku meninggi diri seolah-olah di awang-awangan,
Kerna aku takut bila aku jatuh nanti,
Akan terhempas, teremuk menjadi pasir di tepi pantai,
Lalu pabila ombak muncul datang memukul,
Aku pergi tidak akan kembali lagi.
Ya Allah, ya Tuhanku…
Kau kasihanilah aku,
Hamba-Mu yang kerdil, yang tak punyai apa-apa,
Sekadar meminjam apa yang Kau punya,
Termasuk jiwa raga, setiap detik dan masa yang ada,
Mengabdi dan menginsafikan diri di celah-celah ayat al
Quran,
Jadikanlah aku insan terpilih yang akan menemui-Mu
Lalu menghirup kenikmatan di Syurga Firdausi.
Aamiin ya Rabbal alamin.
25 Syawal 1436 Hijrah
bersamaan 10 Ogos 2015
(Hak cipta Aina Emir - tidak boleh diciplak dengan apa jua cara)
Aku Melihat Dia
Assalam
Selamat pagi Isnin, semoga anda semua bertenaga untuk teruskan kerja, jangan pula cipta alasan untuk jadi sakit dan ponteng kerja. Takut nanti Allah beri kita sakit yang susah nak cari ubat pula. Nauzubillah min zalik.
Jangan amalkan membohong kerana memang Allah tak suka orang yang suka bohong. Pun begitu, saya selalu perhatikan pada orang yang pernah lakukan sesuatu yang tak elok atau kurang elok, misalnya 'membohong', bila dirinya mula sedar akan 'kejahatan' yang pernah dilakukan, tiba-tiba dia insaf. Mungkin rasa berdosa tak terhingga lalu dirinya bertaubat, tak mahu ulangi lagi perbuatan yang 'buruk' itu. Itulah yang saya lihat. Kadang-kadang orang mampu untuk berubah.
Ada ketika perubahan menjadi sangat ketara. Walaupun mungkin dulu 'suam-suam kuku' religiousnya, tetapi akibat rasa rendah diri, kini berubah menjadi jauh lagi religious. Semoga Allah swt terima taubatnya dan tunjukkan dia jalan yang lurus.
Insaf itu perlu ada pada kita kerana yang penting ialah kita mahu berubah setelah sedar diri telah melalukan kesalahan. Jangan pula 'liat' untuk lakukan sesuatu mengarah kepada kebaikan kerana lebih senang untuk menjadi 'degil', maka perbuatan yang 'degil' ini akan mengarah kepada kerugian dunia akhirat.
Saya melihat dia yang pilih untuk berubah. Dulu tak begitu, kini jauh lagi baik sebagai insan hamba Allah swt. Memang manusia mudah lakukan kesilapan dan kesalahan kerana Iblis ada di mana-mana untuk merasuk jiwa dan fikiran. Namun Allah swt itu adalah Maha Pengampun. Insaflah dan pilihlah untuk ke jalan yang lurus agar kita tidak kerugian, aamiin.
Itulah yang saya lihat... dia yang kini sudah insaf dan berubah.
Sangat penting bagi kita hamba Allah untuk berada di jalan yang benar semoga ketika akhir hayat kita, Allah terima kita untuk menjadi ahli syurga-Nya. Janganlah silap langkah dan biarkan diri terus terperangkap dalam dunia yang jahil. Nauzubillah min zalik.
Wassalam.
Aku melihat dia
Selamat pagi Isnin, semoga anda semua bertenaga untuk teruskan kerja, jangan pula cipta alasan untuk jadi sakit dan ponteng kerja. Takut nanti Allah beri kita sakit yang susah nak cari ubat pula. Nauzubillah min zalik.
Jangan amalkan membohong kerana memang Allah tak suka orang yang suka bohong. Pun begitu, saya selalu perhatikan pada orang yang pernah lakukan sesuatu yang tak elok atau kurang elok, misalnya 'membohong', bila dirinya mula sedar akan 'kejahatan' yang pernah dilakukan, tiba-tiba dia insaf. Mungkin rasa berdosa tak terhingga lalu dirinya bertaubat, tak mahu ulangi lagi perbuatan yang 'buruk' itu. Itulah yang saya lihat. Kadang-kadang orang mampu untuk berubah.
Ada ketika perubahan menjadi sangat ketara. Walaupun mungkin dulu 'suam-suam kuku' religiousnya, tetapi akibat rasa rendah diri, kini berubah menjadi jauh lagi religious. Semoga Allah swt terima taubatnya dan tunjukkan dia jalan yang lurus.
Insaf itu perlu ada pada kita kerana yang penting ialah kita mahu berubah setelah sedar diri telah melalukan kesalahan. Jangan pula 'liat' untuk lakukan sesuatu mengarah kepada kebaikan kerana lebih senang untuk menjadi 'degil', maka perbuatan yang 'degil' ini akan mengarah kepada kerugian dunia akhirat.
Saya melihat dia yang pilih untuk berubah. Dulu tak begitu, kini jauh lagi baik sebagai insan hamba Allah swt. Memang manusia mudah lakukan kesilapan dan kesalahan kerana Iblis ada di mana-mana untuk merasuk jiwa dan fikiran. Namun Allah swt itu adalah Maha Pengampun. Insaflah dan pilihlah untuk ke jalan yang lurus agar kita tidak kerugian, aamiin.
Itulah yang saya lihat... dia yang kini sudah insaf dan berubah.
Sangat penting bagi kita hamba Allah untuk berada di jalan yang benar semoga ketika akhir hayat kita, Allah terima kita untuk menjadi ahli syurga-Nya. Janganlah silap langkah dan biarkan diri terus terperangkap dalam dunia yang jahil. Nauzubillah min zalik.
Wassalam.
Sunday, August 09, 2015
Pelik Betul Manusia Ni
Assalam
Sudah selesai majlis pernikahan anak saudara saya. Sebenarnya anak saudara saya Salamah ni bekerja di negara Arab Saudi dan pulang buat seketika untuk menikah. Alhamdulillah, dapat suami seorang ustaz, semoga akan terus mendidiknya untuk menjadi isteri solehah. Aamiin.
First time kami ke Masjid Husin di Seremban2. Memang cantik dan bersih masjid yang di bina oleh Rashid Husin salah seorang yang kaya-raya di Malaysia. Alhamdulillah... terasa macam di luar negara.
Okeylah... teringat pada cerita ini, cerita bagaimana kadang-kadang orang suka pilih bulu hinggakan nak buat majlis pun kena pilih bulu juga. Biasanya bila nak buat majlis perkahwinan kita akan dulukan ahli keluarga selain daripada bakal menjadi besan kita. Tapi memang peliklah kalau kita pilih-pilih tetamu yang datang ke majlis kita dengan melihat material yang ada padanya. Kalau kaya dan bernama, maka cepatlah datang kad jemputannya, tetapi kalau tak punyai apa-apa... tunggulah situ, kalau teringat nanti, datanglah jemputan, kalau tak ingat... memang adioslah!
Ada tu pula, bila aturkan majlis diasing-asingkan tetamu. Yang ada gelaran, pangkat dan banyak duit, diminta untuk duduk di tempat khas. Yang biasa-biasa tu... suka hatilah, boleh duduk di mana-mana asal bukan di tempat istimewa yang dikhaskan untuk mereka yang 'berada'. Memang pelik, kan?
Hah, tapi yang bertambah peliknya... bila ada manusia yang merasakan dirinya seperti 'orang susah' dan 'tak punyai apa-apa', tetapi sebenarnya ada kerja, ada gaji, ada rumah dan ada kereta! Orang macam ni bagi saya memanglah pelik. Kenapa sanggup mengaku susah sedangkan tak susah pun? Susah ke kalau dah ada semuanya, mungkinlah tak kaya-raya, tapi namanya memang tak bersyukur hingga sanggup mengaku sedang hidup susah! Nauzubillah min zalik.
Sungguh mukanya tak malu. Tak malu pada Tuhan sebenarnya kerana sanggup buat apa-apa sahaja asal dapat meningkatkan material kutipan bulanannya! Kata orang putih ini lah dia jenis "hard up!" atau kata orang Melayu, "Kemaruk"! Kata orang Islam... jenis tak bersyukur pada Ilahi.
Semoga kita tidak jadi manusia pelik yang begitu. Terlalu pentingkan soal material hinggakan sanggup merendahkan maruah di mata Allah swt.
Wassalam.
Kita tak tahu dia betul miskin atau tidak
Sudah selesai majlis pernikahan anak saudara saya. Sebenarnya anak saudara saya Salamah ni bekerja di negara Arab Saudi dan pulang buat seketika untuk menikah. Alhamdulillah, dapat suami seorang ustaz, semoga akan terus mendidiknya untuk menjadi isteri solehah. Aamiin.
First time kami ke Masjid Husin di Seremban2. Memang cantik dan bersih masjid yang di bina oleh Rashid Husin salah seorang yang kaya-raya di Malaysia. Alhamdulillah... terasa macam di luar negara.
Okeylah... teringat pada cerita ini, cerita bagaimana kadang-kadang orang suka pilih bulu hinggakan nak buat majlis pun kena pilih bulu juga. Biasanya bila nak buat majlis perkahwinan kita akan dulukan ahli keluarga selain daripada bakal menjadi besan kita. Tapi memang peliklah kalau kita pilih-pilih tetamu yang datang ke majlis kita dengan melihat material yang ada padanya. Kalau kaya dan bernama, maka cepatlah datang kad jemputannya, tetapi kalau tak punyai apa-apa... tunggulah situ, kalau teringat nanti, datanglah jemputan, kalau tak ingat... memang adioslah!
Ada tu pula, bila aturkan majlis diasing-asingkan tetamu. Yang ada gelaran, pangkat dan banyak duit, diminta untuk duduk di tempat khas. Yang biasa-biasa tu... suka hatilah, boleh duduk di mana-mana asal bukan di tempat istimewa yang dikhaskan untuk mereka yang 'berada'. Memang pelik, kan?
Hah, tapi yang bertambah peliknya... bila ada manusia yang merasakan dirinya seperti 'orang susah' dan 'tak punyai apa-apa', tetapi sebenarnya ada kerja, ada gaji, ada rumah dan ada kereta! Orang macam ni bagi saya memanglah pelik. Kenapa sanggup mengaku susah sedangkan tak susah pun? Susah ke kalau dah ada semuanya, mungkinlah tak kaya-raya, tapi namanya memang tak bersyukur hingga sanggup mengaku sedang hidup susah! Nauzubillah min zalik.
Sungguh mukanya tak malu. Tak malu pada Tuhan sebenarnya kerana sanggup buat apa-apa sahaja asal dapat meningkatkan material kutipan bulanannya! Kata orang putih ini lah dia jenis "hard up!" atau kata orang Melayu, "Kemaruk"! Kata orang Islam... jenis tak bersyukur pada Ilahi.
Semoga kita tidak jadi manusia pelik yang begitu. Terlalu pentingkan soal material hinggakan sanggup merendahkan maruah di mata Allah swt.
Wassalam.
Kita tak tahu dia betul miskin atau tidak
Saturday, August 08, 2015
Aku Dapat Apa?
Assalam
Semalam tak sempat nak update blog, sebab saya keluar dari pagi lagi. Terpaksa jumpa orang yang datang dari Uzbekistan sebab ada kiriman. Lepas tu temankan kawan baik saya ke Majlis Perbandaran. Bila dah petang, malas nak buka laptop.
Hari ini ada dua majlis perkahwinan termasuk majlis anak saudara saya. Esok pun ada majlis pernikahan anak saudara saya (yang lain pula). Saya ada famili yang besar, jadi memang macam inilah nampaknya. Pagi tadi, anak saudara saya dapat seorang putera (anak keduanya). Anak saudara saya yang ini lahir sehari dengan anak perempuan saya, jadi dah macam kembar anak saya.
Okeylah... sejak kebelakangan ini saya memang kesibukan kerana banyak sungguh urusan yang perlu dilaksanakan. Dalam banyak hal, inilah yang saya perhatikan, walaupun ia merupakan tugasan orang-orang berkenaan, namun masing-masing sering ada ini di dalam kepala, "Aku dapat apa?" Walaupun memang dah dibayar atau dah ada gaji untuk menjalankan tugas, masih mahu mencari kesempatan dan peluang untuk dapat 'lebih' konon-konon duit kopi. Walhasil dah memang jadi budaya kot. Duit sering diutamakan hinggakan tiada lagi keikhlasan.
"Aku dapat apa?"... kalau tak diberi apa-apa, maka lembablah kerjanya seolah-olah itu bukan tugasnya. Malah, ada yang sudah dibayar pun masih sengaja melambat-lambatkan kerja kerana mahu cari kesempatan untuk buat duit lagi! Nauzubillah min zalik.
Suami saya sering naik angin, marah kerana merasakan dirinya dipergunakan orang. Saya pula sering berkata kepadanya, "Takkanlah you tak tahu kot... memang memang macam tu lah budaya orang sekarang, masing-masing cari peluang dan ambil kesempatan. Masing-masing mata duitan. Takkanlah you tak ada experience kot..."
Memang suami saya akui memang inilah hidup di zaman sekarang. Kalau kita tak berjaga-jaga, semua orang akan mengambil peluang dan kesempatan untuk kenakan kita. Nauzubillah min zalik.
Kalau kita hidup hanya ada "Aku dapat apa?" lebih baiklah kita tanya diri sendiri, 'Nak tak kalau orang lain buat macam tu pada kita?'
Semoga Allah swt tunjukkan kita jalan yang lurus untuk menuju ke Jannah. Aamiin.
Wassalam.
Kalau dapat taman macam ni... bestlah...
Semalam tak sempat nak update blog, sebab saya keluar dari pagi lagi. Terpaksa jumpa orang yang datang dari Uzbekistan sebab ada kiriman. Lepas tu temankan kawan baik saya ke Majlis Perbandaran. Bila dah petang, malas nak buka laptop.
Hari ini ada dua majlis perkahwinan termasuk majlis anak saudara saya. Esok pun ada majlis pernikahan anak saudara saya (yang lain pula). Saya ada famili yang besar, jadi memang macam inilah nampaknya. Pagi tadi, anak saudara saya dapat seorang putera (anak keduanya). Anak saudara saya yang ini lahir sehari dengan anak perempuan saya, jadi dah macam kembar anak saya.
Okeylah... sejak kebelakangan ini saya memang kesibukan kerana banyak sungguh urusan yang perlu dilaksanakan. Dalam banyak hal, inilah yang saya perhatikan, walaupun ia merupakan tugasan orang-orang berkenaan, namun masing-masing sering ada ini di dalam kepala, "Aku dapat apa?" Walaupun memang dah dibayar atau dah ada gaji untuk menjalankan tugas, masih mahu mencari kesempatan dan peluang untuk dapat 'lebih' konon-konon duit kopi. Walhasil dah memang jadi budaya kot. Duit sering diutamakan hinggakan tiada lagi keikhlasan.
"Aku dapat apa?"... kalau tak diberi apa-apa, maka lembablah kerjanya seolah-olah itu bukan tugasnya. Malah, ada yang sudah dibayar pun masih sengaja melambat-lambatkan kerja kerana mahu cari kesempatan untuk buat duit lagi! Nauzubillah min zalik.
Suami saya sering naik angin, marah kerana merasakan dirinya dipergunakan orang. Saya pula sering berkata kepadanya, "Takkanlah you tak tahu kot... memang memang macam tu lah budaya orang sekarang, masing-masing cari peluang dan ambil kesempatan. Masing-masing mata duitan. Takkanlah you tak ada experience kot..."
Memang suami saya akui memang inilah hidup di zaman sekarang. Kalau kita tak berjaga-jaga, semua orang akan mengambil peluang dan kesempatan untuk kenakan kita. Nauzubillah min zalik.
Kalau kita hidup hanya ada "Aku dapat apa?" lebih baiklah kita tanya diri sendiri, 'Nak tak kalau orang lain buat macam tu pada kita?'
Semoga Allah swt tunjukkan kita jalan yang lurus untuk menuju ke Jannah. Aamiin.
Wassalam.
Kalau dapat taman macam ni... bestlah...
Thursday, August 06, 2015
Negeri Sembilan Best!
Assalam
Alhamdulillah masih di sini lagi dan alhamdulillah diberikan Allah swt kesihatan yang baik. Semoga kita sentiasa beringat dan bersyukur pada Ilahi sekalipun mungkin diuji. Sebaik mungkin kita dekatkan diri dengan Tuhan, jangan tunggu hingga dapat musibah barulah nak beringat. Nauzubillah.
Semalam petang, saya berada di kampus UKM. Dapatlah berjumpa dengan kawan-kawan lama. Kami duduk dan berbual-bual. Kebetulan, seorang rakan wanita saya (sekitar 6 tahun lebih muda daripada saya) telah kena strok. Kini sudah pun pulih, namun tidak sepenuhnya dan dia telah bercerita tentang pengalamannya. Kami sama-sama bersetuju bahawa hidup ini tak perlu amalkan 'stress' kerana penyakit itulah yang akan memudaratkan diri.
Salah seorang rakan senior bercerita tetang perkataan 'pressure' dan 'pleasure'. Katanya, "Masa kerja dulu, saya selalu dapat preasure hinggakan jadi stress giler. Kini, alhamdulillah, semenjak dan bersara dan kerja sendiri, saya rasa akan 'pleasure' nya." Nikmat hidup walaupun sudah berusia. Alhamdulillah.
Sebenarnya, kita perlu pandai mengurus diri. Kalau mudah serabut, umur muda pun akan jadi berserabut dan mungkin cepat sakit dan kelam kabut. Jangan lupa, tak kira usia kita berapa, Allah tetap berikan ujian, tak kisahlah kecil atau besar. Yang penting, kita perlu tahu untuk jaga tubuh badan. Kalau asyik duduk di atas kerusi, itulah yang buat tubuh kita jadi lemah. Tahu-tahu dah kena serangan jantung atau strok! Nauzubillah.
Dalam pada itu, kawan-kawan yang dah lama tak jumpa bertanya saya, "Sekarang you duduk di mana?"
Saya jawab, "Di Nilai."
"Hah, bagusnya... Negeri Sembilan sekarang sangat maju jaya. Macam-macam ada. Menteri Besarnya ada visi dan bijak mengatur negeri."
Saya sekadar tersenyum. Sebenarnya saya sangat bersetuju dan kebetulan, Menteri Besarnya adalah rakan satu batch di Universiti Malaya dulu. Kami adalah rakan baik.
Okeylah... sekadar bercerita. Semoga kita dirahmati Allah swt. Aamiin.
Tempat relaks-relaks
Alhamdulillah masih di sini lagi dan alhamdulillah diberikan Allah swt kesihatan yang baik. Semoga kita sentiasa beringat dan bersyukur pada Ilahi sekalipun mungkin diuji. Sebaik mungkin kita dekatkan diri dengan Tuhan, jangan tunggu hingga dapat musibah barulah nak beringat. Nauzubillah.
Semalam petang, saya berada di kampus UKM. Dapatlah berjumpa dengan kawan-kawan lama. Kami duduk dan berbual-bual. Kebetulan, seorang rakan wanita saya (sekitar 6 tahun lebih muda daripada saya) telah kena strok. Kini sudah pun pulih, namun tidak sepenuhnya dan dia telah bercerita tentang pengalamannya. Kami sama-sama bersetuju bahawa hidup ini tak perlu amalkan 'stress' kerana penyakit itulah yang akan memudaratkan diri.
Salah seorang rakan senior bercerita tetang perkataan 'pressure' dan 'pleasure'. Katanya, "Masa kerja dulu, saya selalu dapat preasure hinggakan jadi stress giler. Kini, alhamdulillah, semenjak dan bersara dan kerja sendiri, saya rasa akan 'pleasure' nya." Nikmat hidup walaupun sudah berusia. Alhamdulillah.
Sebenarnya, kita perlu pandai mengurus diri. Kalau mudah serabut, umur muda pun akan jadi berserabut dan mungkin cepat sakit dan kelam kabut. Jangan lupa, tak kira usia kita berapa, Allah tetap berikan ujian, tak kisahlah kecil atau besar. Yang penting, kita perlu tahu untuk jaga tubuh badan. Kalau asyik duduk di atas kerusi, itulah yang buat tubuh kita jadi lemah. Tahu-tahu dah kena serangan jantung atau strok! Nauzubillah.
Dalam pada itu, kawan-kawan yang dah lama tak jumpa bertanya saya, "Sekarang you duduk di mana?"
Saya jawab, "Di Nilai."
"Hah, bagusnya... Negeri Sembilan sekarang sangat maju jaya. Macam-macam ada. Menteri Besarnya ada visi dan bijak mengatur negeri."
Saya sekadar tersenyum. Sebenarnya saya sangat bersetuju dan kebetulan, Menteri Besarnya adalah rakan satu batch di Universiti Malaya dulu. Kami adalah rakan baik.
Okeylah... sekadar bercerita. Semoga kita dirahmati Allah swt. Aamiin.
Tempat relaks-relaks
Wednesday, August 05, 2015
Jangan Biar Diperbodohkan
Assalam
Sungguh ni, apalah guna hidup dengan serba kekayaan kalau diri kita dipermainkan oleh orang ramai? Masing-masing buat lawak jenaka, seronok merendah-rendahkan kita seolah-olah kita dah tak bermaruah lagi! Tapi hakikatnya memang kita kelihatan seperti tak bermaruah dan tak punyai harga diri kerana kita biarkan diri kita dilihat begitu. Kita cuba perbodohkan orang, akhirnya kitalah kelihatan seperti orang bodoh! Nauzubillah min zalik.
Dalam hidup, kita perlu berjaga-jaga, jangan sampai kita tak tahu untuk berdepan dengan krisis kehidupan. Walhasil, tukang ambil kesempatan memang ramai, tetapi bila kita jatuh, semua akan lari pergi jauh-jauh!
Kalau kita nak hidup aman, kita jangan perbodohkan orang di sekeliling kita, kerana perbuatan itu akan akhirnya memakan diri sendiri.
Kalau kita nak menipu, kita juga kena berjaga-jaga kerana perbuatan itu adalah perbuatan orang munafik! Allah tak suka pada kaki tipu, apatah lagi kita menipu orang yang percayai pada diri kita. Namanya 'khianat' dan kalau kita khianat pada orang yang menjadi penyokong besar kita, maka ke neraka jahanamlah kita pergi nanti. Nauzubillah min zalik.
Berjaga-jaga jangan sampai orang yang dekat dengan kita tak mahu percaya kita lagi. Jangan biarkan orang terdekat hidup dengan trauma kerana tak mahu percaya anda lagi!
Jangan jadi pengkhianat. Kalau nak perbodohkan orang, pastikan akhirnya nanti anda sanggup bila orang mula perbodohkan anda pula. Nauzubillah.
Semoga Allah swt memberi kekuatan dan kesabaran buat kita, insyaa-Allah, untuk berdepan dengan segala musibah yang datang ini.
Wassalam.
Biar hidup aman damai
Sungguh ni, apalah guna hidup dengan serba kekayaan kalau diri kita dipermainkan oleh orang ramai? Masing-masing buat lawak jenaka, seronok merendah-rendahkan kita seolah-olah kita dah tak bermaruah lagi! Tapi hakikatnya memang kita kelihatan seperti tak bermaruah dan tak punyai harga diri kerana kita biarkan diri kita dilihat begitu. Kita cuba perbodohkan orang, akhirnya kitalah kelihatan seperti orang bodoh! Nauzubillah min zalik.
Dalam hidup, kita perlu berjaga-jaga, jangan sampai kita tak tahu untuk berdepan dengan krisis kehidupan. Walhasil, tukang ambil kesempatan memang ramai, tetapi bila kita jatuh, semua akan lari pergi jauh-jauh!
Kalau kita nak hidup aman, kita jangan perbodohkan orang di sekeliling kita, kerana perbuatan itu akan akhirnya memakan diri sendiri.
Kalau kita nak menipu, kita juga kena berjaga-jaga kerana perbuatan itu adalah perbuatan orang munafik! Allah tak suka pada kaki tipu, apatah lagi kita menipu orang yang percayai pada diri kita. Namanya 'khianat' dan kalau kita khianat pada orang yang menjadi penyokong besar kita, maka ke neraka jahanamlah kita pergi nanti. Nauzubillah min zalik.
Berjaga-jaga jangan sampai orang yang dekat dengan kita tak mahu percaya kita lagi. Jangan biarkan orang terdekat hidup dengan trauma kerana tak mahu percaya anda lagi!
Jangan jadi pengkhianat. Kalau nak perbodohkan orang, pastikan akhirnya nanti anda sanggup bila orang mula perbodohkan anda pula. Nauzubillah.
Semoga Allah swt memberi kekuatan dan kesabaran buat kita, insyaa-Allah, untuk berdepan dengan segala musibah yang datang ini.
Wassalam.
Biar hidup aman damai
Tuesday, August 04, 2015
Apa Makna Hidup Ini?
Assalam dan selamat pagi.
Cuaca pagi ini sangatlah best, angin sepoi-sepoi bahasa dan suhu pun tak tinggi. Malam tadi kat Lenggeng hujan lebat hinggakan ada 'soil erosion'. Kalutlah cik abang saya bergegas ke Lenggeng.
Apa-apa pun, buat seketika malam tadi, ada rasa terkilan kerana tak dapat nak terima kekalutan yang berlaku di negara ini. Semoga Allah swt tunjukkan jalan yang lurus buat hamba-Nya yang beriman. Bagi yang tak peduli, biarkanlah... mungkin mereka sudah selesa begitu tanpa mahu ambil tahu tentang alam barzakh dan alam akhirat.
Mungkin indah kalau saya bawakan statement ini untuk kita renungkan bersama.
"A meaningful life is not being rich, being popular, being highly educated or being perfect. It is about being real, being humble, being strong and being able to share ourselves and touch the lives of others. It is only then that we could have a full, happy and contented life."
Aamiin.
Tak ada maknanya hidup ini kalau zahir dan batin huru-hara. Apa gunanya ada duit setinggi gunung kalau jiwa dan raga tak tenteram. Buat apa dengan harta atau kebijaksanaan kalau apa yang kita ada tak membawa makna dalam kehidupan. Hidup ini tak perlu berpura-pura dan tak payah jadi 'artificial' buat-buat suka atau sayang sedangkan apa yang kita mahu sekadar kesenangan sahaja. Kesenangan tak bererti kebahagiaan. Kalau kita tak dapat pijak di bumi nyata, tak guna kalau ada ilmu sepadat dada atau terasa sempurna serbanya. Tak guna bercakap baik kalau hati kita tak pernah baik. Apa gunanya harta setimbun kalau kita tak pandang pada sanak saudara yang tak ada apa-apa.
Be real! Biar kita terima seadanya, buat yang terbaik, tidak gilakan harta benda, tidak merosakkan hidup orang lain, tidak busuk hati, tetapi berjiwa mantap untuk pastikan kita kongsi ilmu dan membantu mereka yang perlu, agar kita mampu tersenyum. Senyuman itu juga adalah sedekah, insyaa-Allah.
Hiduplah selagi boleh dengan membawa makna yang sebenar.
Wassalam.
Saya suka entrance ini
Cuaca pagi ini sangatlah best, angin sepoi-sepoi bahasa dan suhu pun tak tinggi. Malam tadi kat Lenggeng hujan lebat hinggakan ada 'soil erosion'. Kalutlah cik abang saya bergegas ke Lenggeng.
Apa-apa pun, buat seketika malam tadi, ada rasa terkilan kerana tak dapat nak terima kekalutan yang berlaku di negara ini. Semoga Allah swt tunjukkan jalan yang lurus buat hamba-Nya yang beriman. Bagi yang tak peduli, biarkanlah... mungkin mereka sudah selesa begitu tanpa mahu ambil tahu tentang alam barzakh dan alam akhirat.
Mungkin indah kalau saya bawakan statement ini untuk kita renungkan bersama.
"A meaningful life is not being rich, being popular, being highly educated or being perfect. It is about being real, being humble, being strong and being able to share ourselves and touch the lives of others. It is only then that we could have a full, happy and contented life."
Aamiin.
Tak ada maknanya hidup ini kalau zahir dan batin huru-hara. Apa gunanya ada duit setinggi gunung kalau jiwa dan raga tak tenteram. Buat apa dengan harta atau kebijaksanaan kalau apa yang kita ada tak membawa makna dalam kehidupan. Hidup ini tak perlu berpura-pura dan tak payah jadi 'artificial' buat-buat suka atau sayang sedangkan apa yang kita mahu sekadar kesenangan sahaja. Kesenangan tak bererti kebahagiaan. Kalau kita tak dapat pijak di bumi nyata, tak guna kalau ada ilmu sepadat dada atau terasa sempurna serbanya. Tak guna bercakap baik kalau hati kita tak pernah baik. Apa gunanya harta setimbun kalau kita tak pandang pada sanak saudara yang tak ada apa-apa.
Be real! Biar kita terima seadanya, buat yang terbaik, tidak gilakan harta benda, tidak merosakkan hidup orang lain, tidak busuk hati, tetapi berjiwa mantap untuk pastikan kita kongsi ilmu dan membantu mereka yang perlu, agar kita mampu tersenyum. Senyuman itu juga adalah sedekah, insyaa-Allah.
Hiduplah selagi boleh dengan membawa makna yang sebenar.
Wassalam.
Saya suka entrance ini
Monday, August 03, 2015
Asal Ada Kamu, Sayang...
Assalam
Ini bukan merupakan tagline novel baru saya, sekadar judul entri buat suka-suka. Bukan apa, tapi ada yang search tajuk yang macam ini dan masuk ke blog saya... hehe.
Alhamdulillah, semalam memang kami sibuk sakan. Hari Sabtu tu dah sibuk pergi majlis pernikahan kawan baik anak saya dan lepas itu pergi majlis perkahwinan anak kawan saya. Semuanya di Bangi.
Hari Ahad pula, awal pagi lagi kami dah ke Shah Alam untuk hadiri majlis pertunangan anak saudara saya yang juga merupakan teman baik anak saya. Ini adalah anak perempuan adik perempuan saya dan kami rapat sejak mereka kecil lagi. Alhamdulillah, Aiman akan bertemu jodoh dengan 'somebody' yang baik hati.
Okeylah... sekadar nak berborak pada pagi Isnin ini, mungkin untuk mengingatkan diri kita juga. Kalau kita nak buat majlis apa sekalipun terutamanya majlis nikah, pastikan kita jemput adik-beradik kita dulu kerana itulah protokol yang terbaik untuk keluarga yang akan mengatur majlis perkahwinan. Lepas tu barulah kita utamakan kawan-kawan pula termasuk jiran tetangga. Famili sangat penting kerana itulah darah daging kita. Jangan kita ketepikan keluarga terutama ibu bapa, adik-beradik dan lain-lain yang dekat. Jangan pula kita agongkan kawan-kawan yang berada dan tolak tepi adik-beradik kita. Tiada barakahnya. Tak guna pun kalau 'member' datang dengan Ferrari tapi adik-beradik kita kita tolak tepi! Nauzubillah min zalik.
Jangan suka pilih bulu sebab bila mati nanti... tak dapat pun nak pilih bulu.
Okeylah... asal ada kamu, sayang... aku tetap bahagia insyaa-Allah.
Wassalam.
Aiman yang cantik
Seronoknya dia orang ni bersanding di atas pelamin pertunangan Aiman
Deko di pelamin pertunangan Aiman
Cup cake yang comel dan cantik kat majlis Aiman
Ketika majlis pernikahan Adibah bersama kawan dan jiran lama saya, Dr. Asmah
Ini bukan merupakan tagline novel baru saya, sekadar judul entri buat suka-suka. Bukan apa, tapi ada yang search tajuk yang macam ini dan masuk ke blog saya... hehe.
Alhamdulillah, semalam memang kami sibuk sakan. Hari Sabtu tu dah sibuk pergi majlis pernikahan kawan baik anak saya dan lepas itu pergi majlis perkahwinan anak kawan saya. Semuanya di Bangi.
Hari Ahad pula, awal pagi lagi kami dah ke Shah Alam untuk hadiri majlis pertunangan anak saudara saya yang juga merupakan teman baik anak saya. Ini adalah anak perempuan adik perempuan saya dan kami rapat sejak mereka kecil lagi. Alhamdulillah, Aiman akan bertemu jodoh dengan 'somebody' yang baik hati.
Okeylah... sekadar nak berborak pada pagi Isnin ini, mungkin untuk mengingatkan diri kita juga. Kalau kita nak buat majlis apa sekalipun terutamanya majlis nikah, pastikan kita jemput adik-beradik kita dulu kerana itulah protokol yang terbaik untuk keluarga yang akan mengatur majlis perkahwinan. Lepas tu barulah kita utamakan kawan-kawan pula termasuk jiran tetangga. Famili sangat penting kerana itulah darah daging kita. Jangan kita ketepikan keluarga terutama ibu bapa, adik-beradik dan lain-lain yang dekat. Jangan pula kita agongkan kawan-kawan yang berada dan tolak tepi adik-beradik kita. Tiada barakahnya. Tak guna pun kalau 'member' datang dengan Ferrari tapi adik-beradik kita kita tolak tepi! Nauzubillah min zalik.
Jangan suka pilih bulu sebab bila mati nanti... tak dapat pun nak pilih bulu.
Okeylah... asal ada kamu, sayang... aku tetap bahagia insyaa-Allah.
Wassalam.
Aiman yang cantik
Seronoknya dia orang ni bersanding di atas pelamin pertunangan Aiman
Deko di pelamin pertunangan Aiman
Cup cake yang comel dan cantik kat majlis Aiman
Ketika majlis pernikahan Adibah bersama kawan dan jiran lama saya, Dr. Asmah
Saturday, August 01, 2015
Musim Kahwin-Kahwin
Assalam
Ya memang sekarang ini musim orang kahwin. Bulan Syawal sering dijadikan bulan untuk mereka yang mahu berkahwin memilih untuk dinikahkan. Jadi hari ini, saya sangat busy. Di bahagian pagi, kami akan ke rumah rakan baik anak perempuan saya yang akan bernikah. Selepas itu, kami akan ke rumah kawan saya pula untuk hadiri majlis perkahwinan anak perempuannya. Semoga berbahagia hingga ke Jannah. Aamiin.
Petang nanti kami akan kesibukan juga, kerana terpaksa mencari bahan-bahan untuk projek di Lenggeng. Rasa macam tak sabar nak tunggu semuanya siap. Dah letih rasanya... tapi tak apa, masih ada lagi tenaga, insyaa-Allah.
Apa-apa pun, kalau anda sudah berkahwin, pastikan rumah tangga anda selamat dari segala cobaan untuk meruntuhkannya kerana zaman sekarang memang mudah didatangi manusia yang berjiwa syaitan. Semoga kita hidup aman dan tenteram hendaknya dan semoga Allah swt melindungi kita dunia akhirat, aamiin.
Wassalam.
Ya memang sekarang ini musim orang kahwin. Bulan Syawal sering dijadikan bulan untuk mereka yang mahu berkahwin memilih untuk dinikahkan. Jadi hari ini, saya sangat busy. Di bahagian pagi, kami akan ke rumah rakan baik anak perempuan saya yang akan bernikah. Selepas itu, kami akan ke rumah kawan saya pula untuk hadiri majlis perkahwinan anak perempuannya. Semoga berbahagia hingga ke Jannah. Aamiin.
Petang nanti kami akan kesibukan juga, kerana terpaksa mencari bahan-bahan untuk projek di Lenggeng. Rasa macam tak sabar nak tunggu semuanya siap. Dah letih rasanya... tapi tak apa, masih ada lagi tenaga, insyaa-Allah.
Apa-apa pun, kalau anda sudah berkahwin, pastikan rumah tangga anda selamat dari segala cobaan untuk meruntuhkannya kerana zaman sekarang memang mudah didatangi manusia yang berjiwa syaitan. Semoga kita hidup aman dan tenteram hendaknya dan semoga Allah swt melindungi kita dunia akhirat, aamiin.
Wassalam.
Subscribe to:
Posts (Atom)













