Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Thursday, May 04, 2006

Sambungan Cerita Romantis!

Ramai yang minta agar saya menyambungkan cerita pada entri saya yang bertarikh 1 Mac 2006.
Okeylah... inilah alkisahnya...
Pagi itu, guru sastera bahasa Inggeris kami, Puan Raj (mendiang) merungut-rungut. Katanya dengan suara yang marah-marah, "eh... kamu ni semuanya pemalas! Apa yang susah sangat?" Dia berbahasa Inggeris dengan kami. Ketika itu kami baru sahaja mulakan kelas subjek bidang pengajarannya. "Kan aku dah cakap. Usahalah sikit. Kalau tidak, kamu tak akan dapat kertas-kertas soalan itu. Pergilah pujuk budak-budak lelaki tu. Takkan tak pandai nak mengorat! Buat penat jadi budak perempuan!"
"Macam mana nak mengorat cikgu? Kami budak Cina. Suruhlah budak-budak Melayu." Jawab salah seorang daripada rakan kelas yang berbangsa Cina. Kebetulan, hanya ada empat orang sahaja budak Melayu yang mengambil subjek itu. Saya merupakan salah seorang daripada budak2 Melayu itu.
"Hah... Azian (Allahyarham)... Salmah... tengok2 apa lagi? Usahakanlah!" dijerkahnya kawan-kawan Melayu saya. Saya terkejut. Buku 'Mills and Boon' ada di bawah meja saya. Perlahan-lahan saya menolak buku itu masuk ke dalam meja, dan cuba fokus kepada apa yang Puan Raj bicarakan.
"Cikgu..." Terketar-ketar suara Salmah, "kami tak tahu macam mana nak buat. Bukan ada yang kami kenal pun. Diorang tu... sombong-sombong cikgu. Dia orang tu... suka berlagak!"
"Eh! Kamu tu perempuanlah! Kalau cakap lembut-lembut... budak2 lelaki tu... mesti melentok. Jangan takut!" Puan Raj cuba memberi semangat. "Atur strategi!"
Semasa waktu rehat pagi itu, kami budak-budak Melayu kelas itu pun berkumpul. "Nak buat macam mana ni?" Soal Azian. "Aku adalah kenalan kat Malay College tu... tapi... isy! Seganlah. Aku tak pernah mintak tolong apa-apa. Nanti apa pulak kata dia."
"Aku tak kenal sape-sape pun!"
"Aku lagi tak kenal. Aku tak pernah cakap dengan budak lelaki."
"Eh T (nama saya)... bukan ke kamu kata kamu ada... sedare kat kolej tu?"
"Isy! Mana ada. Bukan sedare akulah! Sedare mak aku... itu pun bau2 bacang. Sedare mak aku kahwin dengan sedare tok nenek dia." Aku ketawa. "Aku tak kenal dia. Tak pernah tengok... tak tahu apa-apa." Jawabku lagi.
"Nama... tau tak?"
"Entah. Nanti aku tanya mak aku. Kalau mak aku ingat."
Entah kenapa, saya pun jadi 'mak sanggup'. Kononnya nak jadi heroin kelas. Sebenarnya saya nak ambil hati Puan Raj. Puan Raj merupakan idola kami. Dia suka bercerita kisah-kisah romantis. Maklumlah... puas kami berlakon dan meneliti cerita-cerita William Shakespear, dan Puan Rajlah mentor kami.
"Nak buat macam ni?" Saya bertanya Salmah dan Azian sebaik sahaja sudah mendapat maklumat tentang 'sedare' mistri saya itu. Rohani, kawan Melayu kami yang seorang lagi itu memang tak mahu ambil kisah.
"Tulislah surat pada dia. Konon-konon kamu berminat nak berkenalan."
"Nak berkenalan? Isy!" Saya kurang bersetuju. "Dia tu pengawas... tingkatan enam atas pulak! Takkan dia minat nak berkawan dengan aku? Lagi tu... si Salasiah (Salasiah merupakan kawan sekolah yang kenal ramai budak-budak kolej yang dimaksudkan) kata... dia ni eksyen! Dia tu... calon Colombo Plan untuk ke New Zealand, budak 'Pure Science". Macamlah dia minat nak kenal aku." Saya ketawa.
"Peduli apa kita? Bukannya nak kenal betul-betul pun. Acah aje. Buat-buat nak kenal. Esok bila dah dapat kertas-kertas soalan tu, tak payahlah layan lagi." Pujuk Salmah beriya-iya. "Kalau tak... Puan Raj mesti tanya lagi. Apa kita nak jawab ni?"
"Okeylah. kamu tolong aku... apa nak tulis... okey?"
28 Ogos,....
Kami pun mengarang sepucuk surat untuk ditujukan kepada budak lelaki itu. Surat itu, 'simple' sahaja, sekadar memperkenalkan diri dan menceritakan serba sedikit mengenai famili saya. Konon-kononnya ibu saya telah meminta saya menghantar surat itu kepadanya. Pada hal, setahu saya remaja lelaki itu sudah pun berada di kolej itu bertahun-tahun lamanya, dan dia ketika itu sudah pun sampai di hujung pengajiannya di kolej tersebut.
Beberapa hari selepas itu... deng... deng... deng... saya mendapat balasan daripadanya. Dia menjawab ringkas. Katanya terima kasihlah kerana bersusah payah menghantar surat kepadanya. Dia berkirim salam kepada keluarga saya. Saya teruja dengan suratnya itu, kerana tidak sangka dia mahu melayan.
"Apa lagi T? Tulis surat lagi. Kali ini... kamu cakapkan yang kamu nak mintak tolong dia. Suruh dia carikan kertas-kertas soalan peperiksaan percubaan daripada budak-budak tingkatan lima sekolah dia. Mesti dia nak tolong. Surat dia ni... bunyi macam okey je. Saja si Salasiah nak buat cerita kata yang dia eksyen." Salmah juga turut teruja dengan surat yang baru kami terima itu.
Sekali lagi kami mengarang beramai-ramai. Kali ini kami berterus-terang meminta dia mendapatkan kertas-kertas soalan seperti yang kami mahukan.
Dengan penuh debaran, saya menunggu jawapan daripadanya.
Namun... penantian itu cukup mengecewakan saya. Surat balasannya kali ini, saya renyuk-renyukkan sahaja. Benci betul!
Saya merungut kepada ibu saya. "Sedare umi ni... sombong!"
Kepada rakan-rakan saya pula saya luahkan perasaan geram "Berlagak betul dia tu! Dia ingat... dia pandai sangat. Konon2 dia tak ada masa." Tak habis-habis saya membebel. "Kamu tengoklah Salmah... apa yang dia kata. 'I have no time to do that. The junior boys don't live in the same block...' macamlah dia tak boleh nak usaha sikit pun! Kan aku dah cakap. Benci betul aku!"
Saya malu. Saya tidak hubunginya lagi.
Tiba-tiba, dia menghantar kad ucapan Selamat Hari Raya. Ketika itu sudah masuk bulan Ramadhan, dan Syawal sudah hampir.
"Kamu jawablah."
"Tak ingin aku!"
Saya tak endahkan kad ucapannya itu.
Empat hari sebelum hari raya, saya menerima satu lagi kejutan. Dia menghantar segulung kertas-kertas soalan seperti yang pernah saya minta. Malah... semua subjek telah dikumpulkan untuk saya. Bersama-sama kertas soalan-soalan itu, dilampirkan sekeping surat ringkas.
Katanya, "nanti saya datang rumah saudari untuk ambil kertas-kertas soalan itu nanti. Saya pinjamkan untuk saudari."
Saya tergamam! Nak datang? Bila?
Bersambung.......