Salam semua
Hari ini kebanyakan orang akan kesibukan. Iyalah, dah lama bercuti, kan?
Okeylah, ini nak bercerita lagi tentang penulisan. Lebih tepat ialah tentang karya. Sebagai penulis, karya-karya kita merupakan 'buah hati' kita juga. Semuanya kita sayang. Macam beranaklah, mana ada anak kita yang kita tak sayang, kan? Tapi bagi orang lain, tak semestinya suka apa sahaja yang kita tulis. Biasalah tu, kan, kerana masing-masinga ada cita rasa masing-masing. Ada tu, terus tak suka pun baca karya kita. Ada tu, tak mahu mencuba kerana dia sudah buat andaiannya sendiri. Tak apalah tu, sebab itu juga hak masing-masing. Lagipun, duit pembaca, kan? Karya mana yang dia nak beli, ikut suka hati dialah.
Tetapi sebagai penulis ni, kadang-kadang inilah yang boleh menaikkan semangat untuk menulis lagi. Bila kita mendapat 'feedback' daripada pembaca dan mengatakan karya kita tu 'bagus'. Syukran, mungkin itulah ucapan kita. Berasa bangga kerana penat lelah kita itu berbaloi. Tetapi bagi saya juga, bertambahlah nikmatnya kalau ada 'feedback' daripada pembaca saya yang sangat suka pada semua karya-karya saya. Baginya, semua karya saya menepati cita rasanya. Atau mungkin, dia sangat memahami cara saya dan teruja dengan apa-apa saja yang saya tulis! Aduhai... yang tu memang kelas maa!
Dari masa ke masa, memang itulah yang saya terima. Memang ada pembaca-pembaca saya yang sangat memahami hati saya. Walaupun saya menulis cerita 'jiwang', namun jiwang saya tertumpu juga pada jalan cerita keluarga. Kadang-kadang agak berat sikit kisah keluarganya. Maklumlah kita manusia, siapa yang tak berkeluarga? Jadi... keluarga ni mempunyai banyak kisah dan cerita. Ada-ada saja. Lagipun, saya ni tidaklah muda, jadi bertambah banyaklah kisah keluarga yang ingin saya kongsi sama. Bukan kisah keluarga saya, tetapi macam-macam keluarga yang ada di dunia ni.
Bagi saya, semua orang tu kalau bercinta, tujuannya satu. Mahu berkahwin. Itulah arahnya. Orang Malaysia ni, jarang-jarang kita dengar sekadar bercinta dan tidak mahu ke mana-mana. Bukan tak ada, memang ada, cuma tak banyaklah. Buat penat aje kalau bercinta tapi tak jadi kahwin atau tak mahu kahwin! Tetapi memang ada orang suka bercinta, tetapi takut nak kahwin. Katanya kalau kahwin, akan hilanglah rasa cinta. Huhu... mana ada, beb! Saya okey je, alhamdulillah, masih boleh bercinta terus-terusan.
Mana nak tahu cinta ke tidaknya?
Haha... orang bercinta sering berasa rindu, terutama bila terpaksa berpisah. Tak rindu tu, maknanya tak ada apa-apalah...
Ada juga yang jatuh cinta kerana matanya 'buta'. Mat salih kata 'love maybe blind, but marriage is the eye opener.' Haha... masa jatuh cinta kita tak nampak, tapi bila dah kahwin, barulah tercelik... hehe...
Tapi kan, mana ada aku kisah? Bagiku, cinta itu perlu dibelai, dibaja dengan kasih dan sayang, dihidupkan dengan humor (berpada-padalah), diindahkan lagi dengan suasana romantis yang sentiasa ada. Cinta tak mungkin buta buatku. Sekalipun kusam dan masam, kalau diceriakan selalu, akan jadi 'cantiklah' dia.
Okeylah... saja nak 'up' kan mood bercinta ni.
Wassalam.