Buatlah apa yang hati kita suka dan apa yang kita tahu Allah akan suka. Buat baik akan dibalas baik...
Nature
Cinta baru dalam hidupku
Followers
Wednesday, January 09, 2013
Filem Melayu Tak Laku, Salah Penulis Skrip Ke?
Sekadar hiasan
Assalamualaikum semua
Semalam, saya membaca komen-komen sebuah surat khabar arus perdana yang membincangkan tentang ketandusan idea untuk membuatkan filem Melayu menarik. Dan kononnya juga, punca terbesar ialah kerana penulis skrip tidak cukup bijak untuk memberi idea yang baik dan kerana itulah filem Melayu merosot. Malah, dalam komen-komen yang diberikan itu, ada juga yang mengatakan bahawa kebanyakan drama Melayu dan telemovie juga mengguna idea-idea kitar semula. Asyik-asyik kisah keluarga berebut harta pusaka, kahwin paksa, konflik keluarga dan kisah cinta.
Saya rasa memang ada kebenaran dengan apa yang dibangkitkan itu. Saya sokong dengan komen yang mengatakan bahawa penulis skrip harus mengambil kira elemen jati diri dalam penulisan skrip agar nilai-nilai positif diseimbangkan dalam pembikinan filem. Dalam pada itu, saya rasa bila kita mengaku yang filem dan drama kita lemah, kita jangan cepat sangat menuduh penulis skrip. Rata-rata, penulis skrip menulis skrip mengikut kehendak penerbit, tak kiralah penerbit itu penerbit filem atau televisyen. Malah, dalam hal drama, terpaksa pula melayan kerenah stesen TV yang mempunyai pelbagai syarat.
Saya bagi contoh ya. Ada stesen TV yang menetapkan syarat, jalan cerita dalam drama tak boleh paparkan keadaan miskin masyarakat kerana tidak mahu melihatkan keadaan negatif di negara ini. Saya tak hairan kalau kita tak mahu ada jalan cerita yang tonjolkan keadaan yang tak bermoral, tapi kalau kemiskinan, memang agak peliklah. Tak ada ke orang Malaysia yang hidup miskin?
Panel-panel yang membuat penilaian skrip di stesen TV juga mempunyai idea dan ragam yang pelbagai, kadang-kadang sangat menyusahkan mereka yang menghantar proposal. Semuanya nak ikut kehendak mereka. Jadi, di mana pula terletaknya kreativiti penulis sedangkan mereka dikongkong oleh panel-panel ini dan juga penerbit! Orang-orang yang komen dalam surat khabar tu tak buat penyelidikan ke?
Sudah itu, kita jangan lupa, stesen TV dan juga pembikin filem, memang suka ikut trend. Kalau ada satu drama menjadi, maka dimahukan drama-drama lain ikut trend yang sama. Maka tidak kah penonton rasa nak termuntah? Cuba perhatikan betul-betul. Ada kala, asyik penerbit yang sama saja yang diberi kepercayaan untuk penerbitan drama di stesen TV tertentu. Kalau dah orang yang sama, maka caranya pun amat sama. Lama-lama jadi bosan.
Satu lagi hal ialah tentang bajet. Rata-rata drama dan filem mempunyai bajet yang teramat rendah. Konon-konon nak buat latar belakang luar negara, tapi bajet kurang. Maka banyaklah kena cantas dan nampak tak real. Bayangkanlah, kadang-kadang drama bersiri dibuat shootingnya dalam tempoh yang teramat singkat. Cerita yang konon-konon bertahun lamanya, mempunyai latar yang sama. Kalau kawasan padi tu, kalau start cerita padi tengah masak, sampai habis cerita masih latarnya padi tengah menguning. Pada hal bertahun-tahun dah berlalu. Begitu juga dengan kereta yang diguna, handphone dan juga stail rambut. Perhatilah betul-betul. Bila saya tengok drama Korea, jarang saya nampak kelemahan seperti ini. Bila musim berubah, nampaklah berubah juga, termasuklah gaya rambut.
Paling teruk yang kita boleh lihat, di skrin TV dan juga di layar perak, asyik-asyik pelakon yang sama saja yang berlakon. Jadi macam mana? Tak termuntah ke kita? Mungkin ramai yang lebih senang download filem-filem tu daripada pergi wayang untuk tonton. Jelak lihat pelakon yang sama. Bukan hanya di panggung wayang, di TV pun muka itu juga. Maaflah... cuba kita tengok filem mat salih. Ada ke kita nampak Johnnny Depp atau Brad Pit asyik keluar masuk panggung wayang atau TV?
Pelakon kita bukan sekadar berlakon pelbagai aksi, mereka juga menyanyi, dan juga jadi pengacara TV. Semua boleh buat. Jadi macam mana kita nak respect dia orang ni? Tak professional namanya tu.
Habis tu kenapa kita nak salahkan penulis skrip sedangkan penulis skrip Malaysia tidak diberi kebebasan untuk jadi kreatif. Memang malanglah kita dalam segi pembikinan filem ini. Masih terlalu di belakang. Kita tak bijak untuk jadikan sesuatu itu menarik. Masing-masing gila duit, nak cepat kaya. Buat filem main cincai-cincai aje. Pernah tanya ke berapa banyak penulis skrip dibayar bila skrip mereka diambil? Jadi... macam mana nak dapat filem yang hebat?
Okeylah, cukuplah setakat ini. Saya harap ramai yang baca artikel saya ini dan fikirlah sama-sama macam mana kita nak jadi pembikin filem hebat, kalau tak sehebat Hollywood, at least hebat macam negara Iran dan Korea.
Wassalam.
Subscribe to:
Posts (Atom)

