Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Friday, March 04, 2011

Baby-Baby



Salam

Pagi ini, saya nak bersembang pasal baby. Memang betul saya dah lama tak ada baby... baby saya dah berumur 19 tahun dah, tapi saya teringat pasal baby bila menengok si kenit-kenit yang ada di sekeliling saya kini. Bila teringat, memang saya rasa macam bermimpi lagi. Suatu ketika dahulu, saya tertunggu-tunggu bilakah anak-anak saya nak berkahwin. Sekarang ini, saya hampir dapat cucu serentak tiga orang!

Apa pun, saya suka perhatikan reaksi si kenit-kenit ni. Walaupun masih kecil, macam-macam kerenah mereka yang perlu kita layan. Ada-ada sahaja. Tapi yang menariknya, masing-masing istimewa. Ada kelakuan mereka yang tak serupa tapi membuat kita rasa seronok. Dulu, cucu sulung saya Yusufia, tak berapa hendak dengan orang lain, tapi sekarang dia okey saja. Kami selalu panggil dia 'mak cik busy body', sebab bila orang dewasa bersembang, dia mesti nak mengintai, seolah-olah dia faham apa yang kami cakapkan.

Si Firas pula, cucu kedua saya, dia suka sangat tersenyum dan menjeling-jeling. Kalau dapat mandi, mengekek-ngekek dia ketawa. Dan Ali pula, cucu yang ketiga... adoi, badan dia, masya-Allah, baru 3 bulan setengah, berat dia dah lebih 7 kilo. Dukung dia memang penat, tapi mamat ni, dia suka betul makan angin. Kalau kita bersiap aje dan bawak dia keluar, dia terlupa pasal susu. Dia ralit tengok orang. Padahal, dialah yang paling kuat minum susu. Kalau lambat, dia melalak sekuat hati!

Apa pun, kalau anda ada bayi atau akan mendapat bayi tak lama lagi, ushakanlah agar anak-anak anda menyusu badan. Itulah susu yang terbaik untuk anak-anak kecil. Tak perlu bayar mahal-mahal, tetapi baby sihat walafiat. Alhamdulillah.