Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Friday, May 25, 2012

Tak Semudah Sebut ABC

                 Dah tahu baca ABC?

Salam pagi Jumaat buat semua

Pagi ini memang best sebab kita dilimpahi rahmat hujan. Saya suka bila hujan di pagi hari. Hari akan menjadi sejuk, alhamdulillah.

Saya masih batuk-batuk lagi. Iyalah, takkan cepat benar baik, kan? Kenalah bersabar sikit. Huhu. Apa pun, saya nak berceritalah dengan anda semua, mungkin ada yang dah baca novel 'Pukul 3.00 Pagi' saya tu. Saya tak tahulah kenapa, tetapi ramai pembaca saya kata ceritanya sedih. Ada yang menangis beria-ia. Iya ke sedih? Kalau ikut saya, P3P ni taklah sedih mana. Touching saja. Kalau dibandingkan dengan Sesuci Cinta, Hanya Kita Berdua, malah dengan Setulus Janji dan Bunga2 Kemboja pun, saya tak kata yang P3P ni lagi touching. Kat mana sedihnya? Betul-betul saya tak tahu.

Biasanya bila saya tulis manuskrip yang sedih, saya payah nak baca balik part yang sedih tu, sebab saya akan menangis sama. Begitulah yang saya rasa bila menulis novel2 saya yang sedih. Tapi masa saya tulis manuskrip P3P, saya tak menangis pun. Terasa aje. Aduhai...

Sebenarnya saya tak berniat untuk buat P3P sedih. Saya memang buat P3P touching aje. Saya mahu gambarkan kepayahan perjalanan hidup seorang gadis yang mempunyai ahli keluarga yang pelbagai kerenah dan masalah. Seorang gadis yang digambarkan baik, dan bila dia dikatakan tak baik, tentulah menyukarkan hidupnya yang sememangnya komplikated.

Saya gambarkan ibu Dania Hayat sebagai seorang ibu yang berdepan dengan tekanan bila dalam usia yang matang, dia diceraikan suaminya. Dilema yang berdepan dengannya menyukarkan hidupnya. Dia mahu lakukan sesuatu untuk berubah agar hidupnya turut berubah.

Bukankah kita pun begitu? Bila sesuatu terjadi pada kita, kita mahu lakukan perubahan? Misalnya bila kita bercerai dengan suami, kita mula rasakan bahawa lelaki yang pernah mengawini kita itu berubah citarasanya mungkin kerana kesilapan kita? Atau mungkin ada sesuatu yang tak kena dengan kita? Dengan itu, kita mahu lakukan sesuatu untuk puaskan hati kita. Kalau dulunya kita bertudung litup, mungkin ada yang mahu buka tudung. Ada pula tu, yang tak pernah bertudung akan mula bertudung.

Apa sekalipun bagi saya, yang penting ialah hati kita. Jujurkah kita dalam perhubungan kita dengan Tuhan? Adakah kita lakukan sesuatu itu kerana kita mahu tipu diri sendiri? Kita buat baik atau jahat kerana kita mahu protes?

Perjalanan hidup kita semestinya berliku-liku, tak ada yang mudah macam sebut ABC. Hehe... dulu masa saya kecil, saya pun tak tahu nak baca ABC sampailah umur saya dah hujung lapan tahun. Bengap sungguh! Tapi... biarlah kita berjalan dengan perlahan daripada terkejar-kejar kerana bila terlalu laju kita mungkin akan terjatuh. Kalau jatuh sikit tak apalah kot, boleh bangun semula. Tapi kalau jatuh tergolek, mungkin kita payah nak bangun kalau tak ada yang tolong.

Okeylah... harap-harap hari ini menyeronokan anda semua. Esok dah cuti sekolah, kan? Dah plan nak jalan ke mana? Takkan tak bawak anak-anak bercuti, kan? Kalau ada duit, eloklah relakskan diri anda dan bawa anak-anak melihat dunia luar. Jangan biarkan diri terperuk macam katak di bawah tempurung. Tapi kalau tak ada duit, nak buat macam mana, kan? Apa-apa pun, lakukanlah sesuatu untuk buat hidup kita ini lebih bermakna. Insya-Allah.

Wassalam.