Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Monday, September 13, 2010

Simple Sahaja



Alhamdulillah, saya menyambut Eidulfitri secara sederhana sahaja. Memang tak ada mood nak beria-ia, lebih senang dengan gaya dan stail 'simple and easy'. Hari Raya pertama, sibuk sikit sebab ahli keluarga datang ke rumah macam biasa. Semua nak beraya dengan ibu saya. Selagi ada ibu, selagi itulah kami akan berkumpul di rumah saya. Ramai juga pelajar-pelajar Yemen yang datang beraya dengan kami dan ada juga tetamu dari negara lain (kawan suami). Termasuk juga famili besan kami. Syukur kepada Tuhan.

Hari Raya kedua, kami ke Johor Bahru, rutin tahunan kami. Kami ke rumah ibu saudara suami saya dan di situ kami berkumpul dengan ahli keluarga yang lain. Kemudian, beraya pula ke rumah abang-abang dan kakak suami saya sebelum pulang semula ke Nilai malam itu juga. Seronoklah dapat berjumpa dengan kaum kerabat, anak-anak saudara termasuk cucu-cucu saudara. Yang penting kena bawa 'angpaw' cukup-cukup... hehe.

Mungkin raya kali ini membuatkan saya terfikir untuk menulis cerita-cerita thriller sekali lagi. Malah, ramai yang meminta saya buat begitu. Sejak kebelakangan ini, memang banyak betul kisah-kisah pembunuhan dan jenayah yang berlaku di negara ini. Dulu-dulu, susah nak dengar kisah-kisah jenayah yang berlaku seperti hari ini. Sekarang, hampir setiap hari ada sahaja kes pembunuhan dan jenayah berat!

Saya juga percaya, ramai orang yang kaki 'kelentong' dan penipu dan kerana itu ramai yang sanggup terlibat dengan apa sahaja , janji cepat kaya! Ini merupakan trend orang Malaysia hari ini. Selain dari politik, orang Malaysia sangat aktif dengan 'gangsterism' atau 'mafia'... satu aktiviti yang sedang melular dalam masyarakat Malaysia kini. Selain itu, saya perhatikan, orang kita sangat 'involved' dengan minat untuk cantikkan diri (orang perempuanlah). Di kaca televisyen, terlalu ramai yang mempunyai wajah serupa (seakan-akan) akibat pembedahan plastik yang mampu mengubahkan rupa wanita-wanita Malaysia. Terlalu ramai yang mempunyai bentuk mata, hidung, dagu dan pipi yang sama! Anda perasan tak?

Okeylah... sekalipun saya suka dengan dunia 'simplicity', namun saya tahu ramai di luar sana sedang sibuk dengan alam kecanggihan hinggakan merumitkan hidup mereka.

Apa pun, ini boleh kita jadikan iktibar dan bahan penulisan!

PS: saya dapat banyak mesej ucapan hari raya, tapi saya tak balas sebab baru tukar 'handphone' dan terkial-kial untuk menggunakannya. Maaflah ya.

Musim raya... antara kuih kegemaran ialah kuih tart nenas!