Haha... bukan tajuk baharu novel saya, tetapi tajuk yang saya ingin bincangkan dengan pembaca blog sekelian. Sekali lagi saya ingin berkongsi perasaan tentang bahasa Melayu.
Saya tak faham mengapa masih ramai rakyat Malaysia, terutama orang Melayu yang beranggapan bahawa bahasa kita tak setaraf dengan bahasa lain di dunia ini. Memang tak salah kalau kita mahu belajar lebih daripada satu bahasa, bertambah tak salah kalau kita boleh bertutur dalam pelbagai bahasa. Tetapi, kita bersalah kalau mahu menolak tepi bahasa ibunda kita. Bukan sekadar bersalah, tetapi kita juga tak bermaruah kerana tak menghormati bahasa sendiri. Manusia jenis apakah kita kalau memandang rendah pada bahasa sendiri? Kalau kita buat begitu, sama seperti kita memandang rendah pada bangsa kita sendiri. Mungkinkah kerana sikap buruk seperti itu yang sedang kukuh dalam hati dan jiwa, maka orang Melayu hari ini hidup bagaikan tak ada identiti?
Saya sedang membaca sebuah artikel yang ditulis oleh seorang cendekiawan Melayu, pernah menjadi bos saya semasa saya di UKM dulu dan beliau berbincang tentang kerugian orang Melayu kerana tak mahu menghormati bahasa sendiri. Artikel itu membincangkan betapa salahnya kerajaan kita hari ini kerana memaksa pelajar sekolah mempelajari subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.
Itulah ungkapan yang digunakan beliau. Tangisan Tak Berlagu. Satu hari nanti, itulah yang akan terjadi kepada orang Melayu yang hidup di bumi sendiri tetapi sekadar sebagai penumpang yang tak punyai harga diri. Kenapa kita tak boleh jadi macam bangsa lain seperti orang German, orang Perancis, orang Korea, orang Jepun... yang maju dengan bahasa sendiri?
Gunalah bahasa Inggeris apabila kita mahu berkomunikasi dengan orang luar di tempat lain. Mungkin tak salah juga kalau kita mahu menggunkan bahasa pengantar itu di sini apabila kita berhubungan dengan orang asing. Tetapi, kenapa kita malu nak bercakap dalam bahasa sendiri apabila kita berbincang atau berbual sesama sendiri?
Orang Melayu memang pelik. Kalau disua belacan dengan tempoyak, memang tak tolak. Tapi... dalam begitu, kita begitu bangga dengan keju, seolah-olah kejulah makanan asal kita. Ah, memang lupa daratan!
Kalau tidak orang Melayu dan orang Malaysia yang bangga dengan bahasa Melayu, takkan kita nak tunggu 'mat salih' beritahu kita bahawa sebenarnya bahasa Melayu itu ada nilai komersilnya... barulah nanti kita pun terhegeh-hegeh nak sibukkan bahasa kita ini! Hisy... takut semasa itu kita sudah menangis tak berlagu!
Saya tak faham mengapa masih ramai rakyat Malaysia, terutama orang Melayu yang beranggapan bahawa bahasa kita tak setaraf dengan bahasa lain di dunia ini. Memang tak salah kalau kita mahu belajar lebih daripada satu bahasa, bertambah tak salah kalau kita boleh bertutur dalam pelbagai bahasa. Tetapi, kita bersalah kalau mahu menolak tepi bahasa ibunda kita. Bukan sekadar bersalah, tetapi kita juga tak bermaruah kerana tak menghormati bahasa sendiri. Manusia jenis apakah kita kalau memandang rendah pada bahasa sendiri? Kalau kita buat begitu, sama seperti kita memandang rendah pada bangsa kita sendiri. Mungkinkah kerana sikap buruk seperti itu yang sedang kukuh dalam hati dan jiwa, maka orang Melayu hari ini hidup bagaikan tak ada identiti?
Saya sedang membaca sebuah artikel yang ditulis oleh seorang cendekiawan Melayu, pernah menjadi bos saya semasa saya di UKM dulu dan beliau berbincang tentang kerugian orang Melayu kerana tak mahu menghormati bahasa sendiri. Artikel itu membincangkan betapa salahnya kerajaan kita hari ini kerana memaksa pelajar sekolah mempelajari subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.
Itulah ungkapan yang digunakan beliau. Tangisan Tak Berlagu. Satu hari nanti, itulah yang akan terjadi kepada orang Melayu yang hidup di bumi sendiri tetapi sekadar sebagai penumpang yang tak punyai harga diri. Kenapa kita tak boleh jadi macam bangsa lain seperti orang German, orang Perancis, orang Korea, orang Jepun... yang maju dengan bahasa sendiri?
Gunalah bahasa Inggeris apabila kita mahu berkomunikasi dengan orang luar di tempat lain. Mungkin tak salah juga kalau kita mahu menggunkan bahasa pengantar itu di sini apabila kita berhubungan dengan orang asing. Tetapi, kenapa kita malu nak bercakap dalam bahasa sendiri apabila kita berbincang atau berbual sesama sendiri?
Orang Melayu memang pelik. Kalau disua belacan dengan tempoyak, memang tak tolak. Tapi... dalam begitu, kita begitu bangga dengan keju, seolah-olah kejulah makanan asal kita. Ah, memang lupa daratan!
Kalau tidak orang Melayu dan orang Malaysia yang bangga dengan bahasa Melayu, takkan kita nak tunggu 'mat salih' beritahu kita bahawa sebenarnya bahasa Melayu itu ada nilai komersilnya... barulah nanti kita pun terhegeh-hegeh nak sibukkan bahasa kita ini! Hisy... takut semasa itu kita sudah menangis tak berlagu!