Nature

Nature
Cinta baru dalam hidupku

Followers

Monday, June 08, 2009

Cuti-cuti Malaysia

Hujung minggu, saya telah ke Lumut. Ke Damai laut sebenarnya. Kepada siapa yang dah baca 'Hanya Kita Berdua', saya telah ke lokasi permulaan novel saya itu. Malah saya telah menginap sekali lagi di Swiss Garden Hotel. Saya memang suka sekitar resort itu. Sempat juga saya ke Telok Senangin, satu lagi lokasi nostalgia dalam novel itu. Lalu juga di Pantai Remis... kampung Najla dan Adil.

Mungkin kerana cuti sekolah, keadaan sungguh sibuk. Lebuh raya menuju ke utara sentiasa sesak. Malah, hotel juga penuh (mujur saya dah lama tempah)dan terpaksa menunggu sebelum dapat masuk bilik (Housekeeper teruk kena kemas). Pantai penuh dengan orang, kolam renang juga penuh. Bila kami ke pekan Lumut, nak parkir kereta pun payah... tak ada tempat. Aduhai... tapi nak buat macam mana, kan? Kalau ikutkan hati, saya memang tak suka berjalan semasa musim cuti sekolah, tetapi kerana kami hendak menghadiri majlis perkahwinan staf suami saya (Kedua-dua pengantin adalah stafnya), kami terpaksalah bersesak dengan orang ramai yang sedang bercuti. Kami bawa anak bongsu kami sahaja (yang kecil tapi berbadan besar), kebetulan hanya tinggal dia seorang sahaja yang masih bersekolah.

Majlis perkahwinannya ialah di bahagian Bagan Datoh (di Selekoh), dan itu merupakan kali pertama saya ke kawasan itu (tak tahulah kalau saya pernah ke sana semasa kecil dulu). Sepanjang jalan, mungkin ada lebih dari 20 majlis perkahwinan! Terpaksalah kami perhatikan betul=betul, takut juga kalau tersilap rumah. Apa-apa pun, memang seronok sekali-sekala masuk ke kawasan kampung. Dah lama saya tak makan nasi kenduri stail orang Perak (Ada umbut kelapa dan rendang tok), siap dapat bawak balik lagi. Ada bunga telur masin (jarang dapat yang macam ni).

Tapi, masa nak balik tu, (Kami ikut jalan pantai melaui Sabak Bernam-Klang), alahai... teruk betul jamnya. Sampai ada ketika kereta tak bergerak. Semasa itulah kami berhenti seketika untuk makan mee udang banjir (nampak tanda promosi kat tepi jalan). Apa lagi, memang syoklah pulak! Di Sekinchan pun ada jual mee udang utara...

Sungguhpun penat, tetapi mungkin sebab dah lama tak merayau di kawasan perkampungan, percutian kami tu sungguh menyeronokkan. Mungkin saya ni memang jenis payah tak suka kalau berjalan kot. walaupun terasa letih sebab lama sangat berada dalam kereta, tapi tetap syok! Cuti-cuti Malaysia... tempat kita pun macam-macam ada. Dapatlah saya beli pisang raja, kelapa pandan dan ikan kering.

Memang best!