a.readmore{ /"CSS for read more links"/ }

Keindahan

Keindahan
Mount Fujii, Japan. Berehat dan Membaca di sini...

Followers

Sunday, November 01, 2009

Panggilan Buat Kekasih



'ABANG'? panggilan buat kekasih lelaki yang menjadi favourite kekasih perempuan Melayu. Biasanya, sang isteri akan menggunakan panggilan ini buat suami mereka.Saya bertemu dengan sepasang suami isteri, suaminya orang Arab (dari Mesir), isterinya Melayu. Mereka berkomunikasi dalam bahasa Inggeris, tetapi si isteri panggil suaminya 'Abang'. Very sweet and loving.

Banyak juga isteri Melayu yang suka memanggil diri sendiri 'Ayang' bila bercakap dengan suami.Mungkin si suami memanggilnya 'Sayang'. 'Sayang' semestinya merupakan panggilan favourite buat 'couple' Melayu. Mungkin antara yang paling romantik. Bagi sayalah... hehe

Saya pernah bergurau dengan menantu saya (yang berbangsa Uzbek), tentang panggilan isteri buat suami yang menggunakan 'abang'. Dia berkata kepada saya, "Why called 'brother'?" Nak tergelak juga, kan? A'ah... kenapa panggil 'Abang'? mungkin kerana panggilan itu menunujukkan hormat seorang perempuan buat suaminya.

Lain-lain panggilan yang saya sering dengar ialah 'baby','darling', 'honey', ada juga panggil 'dear'. Masa dulu-dulu, isteri Tok Guru Quran saya memanggil suaminya 'Dia', bunyi macam 'dear' jugak... hehe

Jadi... apa panggilan 'favourite' anda semua?

Saya suka 'sweetheart' (walaupun saya sendiri tak guna buat suami), 'princess'... biasanya saya gunakan untuk kanak-kanak,termasuk anak-anak saya. Saya guna 'sayang' buat semua yang saya sayang... termasuk teman-teman, pembaca-pembaca dan orang-orang yang jauh lebih muda daripada saya.

Satu lagi: Intan payung... hehe macam kat Upin Ipin tu... best jugak.